Wp Header Logo 31.png

مطالعات جدید بر روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه نشان می‌دهد که فعالیت‌های آتشفشانی در این قمر زمین تا دوره‌های بسیار نزدیک‌تری به عصر دایناسورها ادامه داشته است. این کشف، تصورات پیشین دانشمندان درباره تاریخچه زمین‌شناسی ماه را به چالش کشیده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا،، سه قطعه کوچک شیشه است که در ماموریت فضایی چانگ‌ای ۵ چین به زمین آورده شدند. تحلیل دقیق ترکیب شیمیایی این ذرات شیشه‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها در اثر فعالیت‌های آتشفشانی حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند. این زمان‌بندی بسیار جدیدتر از تخمین‌های قبلی است که نشان می‌داد فعالیت‌های آتشفشانی در ماه حدود ۲ تا ۴ میلیارد سال پیش به پایان رسیده است.

این یافته‌ها، که در مجله معتبر Science منتشر شده است، جامعه علمی را شگفت‌زده کرده است. دکتر جولی استوپار، دانشمند ارشد موسسه قمری و سیاره‌ای، با بیان اینکه این یافته‌ها “کمی غیرمنتظره” بوده‌اند، بر اهمیت این کشف تاکید کرده است. پیش از این، تصاویر ارسالی از مدارگرد شناسایی ماه ناسا نیز شواهدی از فعالیت‌های آتشفشانی جوان‌تر در سطح ماه ارائه داده بود. اما این قطعات شیشه، اولین شواهد فیزیکی هستند که این فرضیه را تایید می‌کنند.

نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط ماموریت چانگ‌ای ۵ نخستین نمونه‌های ماه هستند که پس از ماموریت‌های آپولو و لونا به زمین آورده شده‌اند. این نمونه‌ها به دانشمندان این فرصت را داده تا به درک عمیق‌تری از تاریخچه زمین‌شناسی ماه دست پیدا کنند. این کشف نشان می‌دهد که فرآیندهای زمین‌شناسی در اجرام آسمانی بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. همچنین، این یافته‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های خود را درباره تکامل ماه و سایر اجرام آسمانی بهبود بخشند. کشف فعالیت آتشفشانی اخیر در ماه، یک گام بزرگ در جهت درک بهتر تاریخچه زمین‌شناسی منظومه شمسی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار ماه و سایر اجرام آسمانی برای ما ناشناخته باقی مانده است و نیازمند تحقیقات بیشتر هستیم.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *