Wp Header Logo 70.png

رتینول پوست چیست ؟

رتینول مشتق‌شده از ویتامین A که به پیشگیری و معکوس نمودن علائم پیری پوست می‌پردازد.

رتینول پوست چیست

رتینول پوست نوعی رتینوئید که در تنظیم رشد بافت پوششی بدن بسیار موثر می‌باشد؛ رتینول برخلاف رتینوئیدهای قوی‌تر مانند Retin-A (ترتینوئین)، بدون نسخه در فرمول‌های شیمیایی و دارویی تا 2 درصد یافت می‌شود؛ به عبارت دیگر، نسبت به سایر مشتقات ویتامین‌ها در دسترس‌تر است.

رتینول در واقع باعث تحریک گردش سلولی (که باعث لایه برداری طبیعی) و تولید کلاژن می‌شود.

رتینول یک راه آسان برای فرو بردن انگشت پا به دنیای رتینوئیدها است، که تاثیرات باالقوه‌ای روی پوست دارند، هر چند که ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه نتایجی شوید، اما مزایای بسیار آن ارزش صبرکردن را دارد.

رتینول پوست چیست

کاربرد رتینول پوست

طبق گفته‌ دکتر هوپ میچل، متخصص پوست در پریسبورگ اوهایو، رتینول علاوه‌بر تاثیرات بی‌نظیر روی آکنه و چین و چروک چوست، برای کاهش خطوط ریز و منافذ بزرگ، بهبود بافت پوست و یکنواخت شدن رنگ پوست کاربرد دارد.

رتینول پوست چه مزایایی دارد

طبق آزمایش‌های بالینی صورت گرفته در سال 2015 نشان داد که وقتی زنان بین 40 تا 55 سال، به ازای هر یک سال روزانه از یک محصول رتینول استفاده کردند، خطوط پنجه کلاغی را تا 44 درصد و تغییر رنگ پوست را تا 84 درصد کاهش دادند.

آزمایش بالینی دیگری در سال 2009 گزارش داد که استفاده روزانه از کرم رتینول در زنان 40 تا 60 ساله در یک دوره 26 هفته‌ای باعث کاهش چین و چروک‌های ظریف و عمیق می‌شود.

مزایا رتینول پوست

عوارض رتینول پوست

استفاده از رتینول پوست ممکن است به دلیل افزایش گردش سلولی با خطرات و عوارض جانبی همراه باشد مانند، خشکی، قرمزی، خارش، که البته این اثرات با رتینول‌های قوی‌تر بدتر می‌شوند. 

اگر از بیش از یک محصول حاوی رتینوئید استفاده می‌کنید، حتما با پزشک متخصص خود درمیان گذاشته و دستورالعمل استفاده از آن‌ها را از پزشک بگیرید.

این عوارض معمولا در عرض چند هفته پس از استفاده از بین می‌روند؛ اما اگر هیچ بهبودی حاصل نشد، بهتر است استفاده از رتینول را متوقف کنید.

توجه داشته باشید که اگر پوست تیره‌تری دارید، تحریک می‌تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از هر محصول رتینوئیدی، سعی کنید از نشستن در زیر نور شدید خورشید خودداری کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 هر روز استفاده کنید.

استفاده از رتینول پوست

برای استفاده از رتینول پوست در بین محصولات روتین مراقبتی دو دستورالعمل اصلی را در ذهن داشته باشید:

اول اینکه آهسته و از قدرت کم مثلا غلظت 0.05 درصد شروع کنید و به یکبار از رتینول‌های تجویزی درصد بالا استفاده نکنید.

دوم اینکه اگر می‌خواهید استفاده مکرر بیشتری داشته باشید، مقداری از رتینول به اندازه نخود دو یا سه بار در هفته روی پوست خود بزنید.

اگر به نظر رسید پوست شما پس از 1 یا 2 هفته به رتینول پاسخ مثبت داد، استفاده از رتینول را در برنامه یک شب در میان مراقبت پوستی خود قرار دهید

اگر پس از استفاده در چندین ماه به نتایج مطلوب خود رسیدید مصرف رتینول را به یکباره قطع نکنید و همچنان حداقل دو یا سه شب در هفته به پوست خود رتینول برسانید.

نکته: اگر نگران افزایش حساسیت به آفتاب هستید، شب ها از رتینول استفاده کنید.

محصولات رتینول پوست

تعداد زیادی محصولات رتینول پوست در جهان موجود می‌باشد، که تصمیم‌گیری برای انتخاب را سخت می‌کند؛ در اینجا چند محصول رتینول پوست با امتیاز بالا معرفی کردیم:

سرم رتینول بازسازی کننده پوست CeraVe دارای فرمول ملایمی است که گفته می‌شود برای پوست‌های حساس عالی عمل می‌کند.

کرم رتینول Drunk Elephant A-Passioni حاوی فرم گیاهی رتینول به همراه سایر مواد مغذی است که به کاهش خطوط ریز، آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک‌های عمیق‌تر کمک می کند.

مرطوب کننده کیت سامرویل + رتینول ویتامین C یک روشن کننده سبک وزن پوست است که اگر به دنبال رفع لک‌های تیره هستید، ممکن است به شما کمک کند.

روغن پاک کننده رتینول درمالوژیکا دارای رتینول آزادکننده و اسید سالیسیلیک ضد جوش است، که به کاهش جوش‌های سر سیاه و آکنه کمک می‌کند.

مرطوب کننده Alpyn Beauty PlantGenius Melt حاوی ماده باکوچیول برای جایگزینی رتینول گیاهی و آبرسان است.

رتینول پوست

رتینول خانگی

رتینول را می‌توانید به صورت ماسک‌ها و کرم‌های دست‌ساز خانگی تهیه کنید؛ به عبارتی دیگر هر ماده طبیعی خوراکی یا غیر خوراکی که حاوی ویتامین A باشد، می‌تواند در تهیه رتینول خانگی مفید باشد.

به عنوان مثال ماسک‌ خانگی سیب زمینی و ماست که سبب مرطوب‌کنندگی، ضد التهاب، روشن کننده و ضد پیری می‌شود.

ماسک خانگی شیر و زردچوبه، ماسک آووکادو و کدو حلوایی و… از جمله رتینول‌های خانگی محسوب می‌شوند.

رتینول پوست خانگی

قیمت رتینول پوست

قیمت رتینول‌های با توجه به اینکه به چه صورت فرموله شده‌اند ( کرم، کپسول، لوسیون، سرم)، چه برندی دارند، غلظت بکاررفته رتینول در محصول، حجم و… متغیر می‌باشد.

اما ببه طور کلی رتینول‌های بدست آمده خانگی قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به رتینول‌های آرایشی دارند.

رنج قیمتی رتینول پوست به صورت سرم از 100 هزار تومان در حجم‌های مختلف تا 5 میلیون تومان وجود دارد.

قرص رتینول چیست

یکی از مکمل‌های قوی جهت تامین رتینول پوست، کپسول رتینول مای ویتامینز می‌باشد، که محصول اصلی آن تولید کشور انگلستان بوده و حاوی ویتامین A می‌باشد، که 90 عدد کپسول در هر بسته‌بندی قرار دارد.

کپسول رتینول مای ویتامینز، به عنوان یک مکمل در کنار رژیم غذایی، روزانه یک عدد می‌توانید استفاده کنید، که در حفظ رشد مو و ناخن، داشتن پوستی شفاف و سالم و همچنین سیستم ایمنی قوی بسیار اهمیت دارد.

نکته حائز اهمیت آن است که، مصرف قرص رتینول مای ویتامینز برای افراد وگن (گیاهخوار) ممنوع می‌باشد.

پیشنهاد می‌شود پیش از مصرف قرص رتینول، حتما میزان دوز و تعداد آن در هر روز و هفته را با پزشک متخصص خود بررسی نمایید.

قرص رتینول پوست

تیم تحریریه طب سو دات کام

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *