Wp Header Logo 104.png

بوتاکس نوعی داروی تزریقی است که وارد عضلات زیر پوست می‌شود و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. ماده‌ای که در این کار تزریق می‌شود، سم بوتولینوم است. این سم از باکتری کلستریدیوم (Clostridium) به‌دست می‌آید.

درد یا ناراحتی در محل تزریق، کبودی، سردرد، خشکی یا اشک ریزش زیاد چشم و بروز مشکلات بلع، از جمله عوارضی هستند که در اثر تزریق بوتاکس رخ می‌دهند. علت اصلی بروز عوارض موقتی بوتاکس یا عوارض دائمی آن، استفاده از سم بوتولینوم تصفیه شده برای تزریق است. در حالت عادی، سم بوتولینوم باعث بروز مسمومیت غذایی می‌شود. عوارض تزریق بوتاکس در برخی از افراد خفیف است و بعد از مدتی از بین می‌رود؛ اما برای گروه خاصی از متقاضیان، خطرات بوتاکس بیشتر است.

عوارض بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس مانند هر عمل زیبایی دیگری ممکن است عوارض خاصی داشته باشد. سم بوتولونیم، باعث انسداد مسیر سیگنال‌های عصبی به ماهیچه‌ها شده و موجب انقباضشان می‌شود. اگر این کار توسط پزشکان متخصص و مطابق با استانداردهای FDA انجام شود، شدت عوارض برای متقاضیان خفیف‌تر خواهد بود. از جمله عوارض شایع این عمل زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض بوتاکس شرح عوارض
 افتادگی پلک این عارضه معمولاً برای افراد کمی رخ می‌دهد و حدود سه هفته بعد از تزریق از بین می‌رود.
کبودی و تورم این عارضه در محل تزریق دیده می‌شود و موقتی است.
 خشکی چشم یا ریزش اشک شدید در افراد خاصی ممکن است به دلیل حساسیت به ماده بوتاکس یا اشتباهات پزشکی مشکلات بینایی رخ دهد.
عفونت استریل نبودن تجهیزات و عدم رعایت نکات بهداشتی حین و بعد از تزریق عامل عفونت است.
واکنش آلرژیک افرادی که سابقه حساسیت دارند و گروه خاصی از متقاضیان به ماده بوتاکس واکنش نشان می‌دهند. این علائم می‌تواند شبیه آنفولانزا بروز کند.
مشکلات تنفسی نفس‌تنگی و بروز واکنش‌های تنفسی در برخی از متقاضیان بعد از تزریق دیده می‌شود.
ضعف عضلانی برخی از متقاضیان دچار ضعف در عضلات مجاور محل تزریق می‌شوند.
سردرد این عارضه در تزریق بوتاکس پیشانی و صورت دیده می‌شود.
ناراحتی و درد معده حالت تهوع و معده درد، بین کسانی که بوتاکس معده انجام می‌دهند رایج است.

در صورت وجود سابقه بیماری‌های خاص یا قرار داشتن در دوران بارداری و شیردهی، حتماً باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. در چنین شرایطی ممکن است تزریق بوتولونیوم براتان ضرر داشته باشد و از این رو، دکتر بوتاکس باید آگاهی داشته باشد.

عوارض موقتی بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس، در ناحیه تزریق پوست قرمز می‌شود. همچنین پوست متورم شده و علائمی شبیه نیش پشه قابل مشاهده است. این علائم، معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه از بین می‌روند؛ اما کبودی محل تزریق و اطراف آن، ممکن است تا چند روز وجود داشته باشد. برای پیشگیری از عوارض بوتاکس، پزشکان توصیه می‌کنند محل تزریق را ماساژ ندهید. همچنین، حضور در برابر نور آفتاب پس از تزریق کردن بوتاکس ممنوع است. در هفته اول پس از تزریق نباید ورزش کنید. موقع خواب نیز نباید صورتتان را روی بالش فشار دهید. با رعایت مراقبت‌ های بعد از بوتاکس، احتمال بروز عوارض آن برایتان کاهش پیدا می‌کند.

image 19

عوارض نادر بوتاکس

برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس، بی حسی را در محل تزریق و اطراف آن تجربه می‌کنند. از دیگر عوارض نادر آن، می‌توان به افتادگی پلک بعد از بوتاکس و به بروز مشکل در بلع اشاره کرد. در شرایط خاصی ممکن است سم بولوتونیم در بدن حرکت کردن و فرد را دچار فلج عضلانی کند. یا اینکه، پس از تزریق بوتاکس فرد با ضعیف شدن تارهای صوتی و مشکلات تکلم مواجه شود. برای عده خاصی عوارض بوتاکس به صورت مشکلات بینایی مانند خشکی دید، تاری دید یا پتوز و افتادگی پلک بروز می‌کند. با انتخاب پزشک متخصص و حاذق در این حوزه، شانس این را خواهید داشت که از بروز عوارض شایع بوتاکس پیشگیری کنید.

عوارض بوتاکس دور چشم

اگر برای رفع چین‌های اطراف چشم بوتاکس تزریق کرده‌اید، احتمال دارد با این خطرات بوتاکس دور چشم مواجه شوید.

سردرد، سرگیجه یا علائمی شبیه آنفولانزا

اشک ریختن شدید

تورم پلک

تاری دید یا دوبینی

درد چشم یا حساسیت چشم به نور

التهاب قرنیه (کراتیت)

در صورتی که این عوارض بیش از چند روز ماندگار بودند، لازم است که حتماً به دکتر متخصص مراجعه کنید.

طیف وسیعی از بیماری‌ها و وضعیت‌های مربوط به پوست، مو و امور زیبایی از سوی متخصص پوست و مو پیگیری و درمان می‌شود. برای رفع مشکلاتی که برای ناخن‌ها، پوست بخش‌های مختلف بدن یا موها پیش می‌آید، پزشکان دارای تخصص در این زمینه‌ها تجویزات مناسب دارند. پوست خشک، بثورات، کهیر، شوره سر، گل‌مژه، سلولیت و بسیاری از دیگر مشکلات پوست و بیماری‌های مو، توسط دکتر پوست درمان می‌شوند.

image 18

عوارض بوتاکس دست

اگر کف دست‌هایتان زیاد عرق می‌کند، با تزریق بوتاکس می‌توانید این مشکل را درمان کنید. این کار به تنظیم آب و الکترولیت و دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. با تزریق بوتاکس به کف دست ممکن است در این ناحیه احساس خارش یا سوزش داشته باشید. احتمال بروز عفونت موضعی و آبسه، خشکی پوست و بروز حساسیت‌های پوستی نیز در بین متقاضیان این موضوع رایج است.

عوارض بوتاکس معده

تزریق سم بوتولینوم به دیواره معده، ماهیچه‌های معده را به صورت موقتی شل می‌کند. در نتیجه تخلیه معده به کندی انجام می‌شود و فرد دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد. کسانی که قصد کاهش وزن دارند کاندیدای این موضوع هستند. این افراد برای کاهش میلی که به غذا دارند از این روش استفاده می‌کنند. از جمله خطرات بوتاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات تنفسی
  • نکروز معده یا سیاه‌ شدن جای تزریق
  • بی‌اختیاری یا عدم کنترل مثانه
  • درد و تورم در محل تزریق
  • بروز دوبینی پس از تزریق
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب و بروز مشکلات قلبی
  • خونریزی در محل تزریق
  • بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع
  • واکنش آلرژیک به بوتاکس

با پیروی از دستورالعمل‌های بعد از تزریق و رعایت مراقبت‌های بعد از بوتاکس، می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید.

Ax

آیا عوارض بوتاکس درمان دارد؟

در صورت بروز درد و تورم در محل تزریق، پزشک متخصص مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب را برای متقاضی تجویز می‌کند. اگر بوتاکس موجب خشکی چشم شده باشد، قطره چشمی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در صورتی که عوارض بوتاکس موقتی باشند، تنها راهکاری که وجود دارد صبر است. چون پس از مدتی عوارض موقتی بوتاکس مانند کبودی برطرف می‌شوند. در صورتی که بوتاکس موجب بروز عوارض شدیدتر مانند مشکل در بلع شده باشد، پزشک درمان‌های اختصاصی را برای این موضوع در نظر می‌گیرد.

برای درمان عوارض بوتاکس باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان عوارض بوتاکس یا جلوگیری از آن، لازم است که به دکتر پوست هم برای درمان و هم برای تزریق، مراجعه کنید. کبودی، تورم، سردرد، حالت تهوع، افتادگی پلک و خشکی چشم، هر کدام نشانه‌هایی هستند که با دیدنشان، باید برای دریافت درمان پزشکی اقدام کنید. پزشک متخصص با شناخت علت عوارض تزریق بوتاکس، بهترین راهکار را برای درمان متقاضی انتخاب می‌کند. تا شدت خطرات بوتاکس را به حداقل میزان ممکن برساند. البته در صورتی که جهت درمان میگرن یا رفع بوی تعریق بدن، بوتاکس نزد متخصصین مغز و اعصاب یا پزشکان عمومی انجام داده‌اید، لازم است درمان عوارض بیماری را نیز نزد پزشک مد نظر انجام دهید. تا نتیجه مناسبی از درمان عوارض بوتاکس بگیرید.

برگرفته از مجله دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/complications-of-botox/)

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *