Wp Header Logo 607.png

«پدافند هوایی یمن بامداد روز گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی MQ_9 را در حین انجام مأموریت خصمانه در حریم هوایی استان ذمار با موشک زمین به هوا ساقط کرد که در طول هفته جاری، این سومین پهپاد MQ _9 است که در آسمان یمن رهگیری و منهدم شده است.» این را سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید.

این دهمین پهپاد MQ-9 آمریکایی است که از آغاز طوفان‌الأقصی توسط پدافند هوایی ارتش یمن منهدم شده است.

پهپاد MQ-9 آمریکایی 

پهپاد MQ-9 Reaper یکی از برترین پهپادهای عملیاتی آمریکا است که از سال 2007 تا کنون در خدمت ارتش این کشور است. این پهپاد دارای وزن 4760 کیلوگرمی است که قابلیت حمل 1.7 تن انواع موشک، بمب و راکت هدایت‌شونده را دارد و علاوه بر آن می‌تواند در نقش یک پهپاد شناسایی نیز به اجرای مأموریت بپردازد.

این پهپاد دارای یک موتور توربو پراپ است که به آن توانایی رسیدن به‌سرعت بیش از 480 کیلومتر بر ساعت را می‌دهد. همچنین این پهپاد دارای طول 10.97 متری بوده و طول بال‌های این پهپاد نیز حدود 20 متر است.

این پرنده بدون سرنشین توسط شرکت جنرال اتمیکز آمریکا طراحی و تولید شده است، برد عملیاتی این پهپاد حدود 1800 کیلومتر و سقف پروازی آن به‌صورت مسلح 7500 متر است و 14 ساعت مداومت پروازی دارد.

گفته می‌شود در یازده ماه گذشته و از زمان آغاز طوفان‌الأقصی ده پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان یمن، شناسایی و منهدم شده است. کارشناسان نظامی، رشد این امر را دلالتی بر افزایش قدرت نیروهای مسلح یمن ارزیابی می‌کنند.

البته پیش از طوفان‌الاقصی نیز 4 فروند از پهپاد MQ-9 آمریکایی در خلال جنگ یمن با عربستان سعودی به ترتیب در فروردین ۹۷ و ۱۶ خرداد 1398 در استان الحدیده، ۳۰ مرداد 1398 در استان ذمار و در 3 فروردین 1400 در آسمان استان مأرب ساقط شده بود ولی ما در این گزارش به تلفات پهپادهای آمریکایی در پس از طوفان‌الأقصی می‌پردازیم.

انهدام پهپاد MQ-9 آمریکایی در آسمان دریای سرخ

اولین انهدام پهپاد MQ-9 آمریکایی‌ها پس از طوفان‌اأقصی به آبان ماه سال گذشته بر می‌گردد که یمنی‌ها موفق شدند این پهپاد جاسوسی را در آسمان آب‌های یمن در دریای سرخ رهگیری و منهدم کنند. به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، «این پهپاد در راستای حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی در حال انجام عملیات شناسایی در یمن بوده است.»

هدف گرفتن پهپاد MQ-9 آمریکایی در شمال استان الحدیده

همچنین پدافند هوایی ارتش یمن در بهمن‌ماه سال گذشته یک فروند پهپاد MQ-9 ارتش آمریکا را در شمال استان الحدیده شناسایی و با یک فروند موشک زمین به هوا مورد اصابت قرار داد.

به گفته سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن این پهپاد در حمایت از رژیم صهیونیستی مشغول به انجام عملیات در آسمان یمن بود که توسط نیروهای پدافندی ارتش یمن مورد حمله و اصابت دقیق قرار گرفت.

سرنگونی پهپاد MQ-9 آمریکایی در آسمان صعده

نیروهای پدافند هوایی ارتش یمن در 8 اردیبهشت‌ماه نیز موفق شدند یک فروند پهپاد MQ-9 آمریکایی را در آسمان استان صعده مورد هدف قرار داده و سرنگون کردند.

انهدام پهپاد MQ-9 آمریکایی در استان مأرب

نیروهای مسلح یمن در ادامه و در 27 اردیبهشت ماه نیز موفق شدند یک پهپاد MQ-9 آمریکایی دیگر را رصد و با موشک زمین به هوا مورد اصابت قرار دهند. لاشه‌ی پهپاد در نزدیکی اردوگاه آوارگان یمنی در منطقه الخسیف در مدیریت الوادی در استان مأرب سقوط کرده است. این چهارمین پهپاد آمریکایی بوده که پس از آغاز عملیات نظامی یمن در پشتیبانی از فلسطین سرنگون شده است.

هدف گرفتن پهپاد MQ-9 آمریکایی در حریم هوایی استان البیضاء

یمنی‌ها در ادامه نبرد با صهیونیست‌ها در دفاع از مردم مظلوم غزه بار دیگر موفق شدند در یکم خردادماه یک فروند پهپاد MQ-9 ارتش آمریکا را در حین انجام ماموریت خصمانه در حریم هوایی استان البیضاء سرنگون کنند. این پهپاد با موشک زمین به هوا ساخت یمن هدف قرار گرفت.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کرد: « عملیات سرنگونی این پهپاد تنها چند روز پس از سرنگونی یک پهپاد دیگر از همین نوع در حریم هوایی استان مأرب انجام شد. نیروهای مسلح یمن با این عملیات موفق شدند در جریان نبرد فتح موعود و جهاد مقدس پنج فروند پهپاد از این نوع را ساقط کنند.»

سرنگونی یک فروند پهپاد MQ-9 ارتش آمریکا در مأرب 

پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن سحرگاه چهارشنبه 9 خردادماه و تنها چند روز پس از انهدام پهپاد آمریکایی MQ-9 موفق شدند یک فروند دیگر از این پهپاد را در حین انجام عملیات خصمانه در حریم هوایی استان مأرب ساقط کنند.

انهدام این پهپاد با موشک زمین به هوا ساخت یمنی‌ها انجام گرفته است. لاشه این پهپاد در صحرای شمالی مدیریت الوادی و جبهه العلم در استان الجوف سقوط کرده است.

انهدام پهپاد آمریکایی MQ-9 در صعده
نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن توانستند در مردادماه نیز یک فروند پهپاد آمریکایی MQ-9 را در حین انجام عملیات در حریم هوایی استان صعده با موشک زمین به هوای ساخت یمن ساقط کنند.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *