Wp Header Logo 596.png

سندرم بینی سفید، که از سال 2007 در ایالت نیویورک پدیدار شد و به سرعت در سراسر قاره گسترش یافت، باعث مرگ میلیون‌ها خفاش شده است. این بیماری قارچی با ایجاد لکه‌های سفید بر روی پوزه خفاش‌ها، آن‌ها را در طول خواب زمستانی از بین می‌برد. جورجیا آوتری، زیست‌شناس دانشگاه ایالتی میسوری، در سال 2014 با مشاهده‌ی تلفات گسترده خفاش‌ها در یک معدن متروکه، با بحران جدی زیست‌محیطی روبرو شد. این کشف هولناک، حاکی از شیوع گسترده بیماری قارچی سندرم بینی سفید در میان جمعیت خفاش‌های آمریکای شمالی بود.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، تلفات گسترده خفاش‌ها، علاوه بر تأثیر مستقیم بر جمعیت این پستانداران پرنده، تعادل اکولوژیکی را نیز بر هم زده است. خفاش‌ها نقش مهمی در کنترل جمعیت حشرات دارند و کاهش جمعیت آن‌ها، افزایش استفاده از حشره‌کش‌ها و در نتیجه، بروز مشکلات بهداشتی برای انسان را به دنبال داشته است.

با وجود این بحران، دانشمندان با انجام تحقیقات گسترده، به درک بهتری از این بیماری دست یافته‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که قارچ عامل بیماری، با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی خفاش‌ها، آن‌ها را در برابر عفونت‌های ثانویه آسیب‌پذیر می‌کند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این تحقیقات، کشف خاصیت ضدقارچی یک ماده شیمیایی به نام پلی اتیلن گلیکول 8000 بوده است. محققان با استفاده از این ماده، موفق شده‌اند تا رشد قارچ عامل بیماری را در محیط‌های خواب زمستانی خفاش‌ها مهار کنند.

در مطالعات میدانی، محققان با اسپری کردن این ماده شیمیایی در پناهگاه‌های زمستانی خفاش‌ها، کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را مشاهده کرده‌اند. این دستاورد، امیدواری به کنترل این بیماری و حفظ جمعیت خفاش‌ها را افزایش داده است. با این حال، هنوز راه درازی تا ریشه‌کنی کامل این بیماری باقی مانده است. محققان همچنان در تلاشند تا روش‌های موثرتر و پایدارتری برای مقابله با سندرم بینی سفید پیدا کنند. همچنین، افزایش آگاهی عمومی و مشارکت جوامع محلی در حفاظت از خفاش‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

source