Wp Header Logo 667.png
بیروت: پیجر‌ها قبل از رسیدن به لبنان بمب‌گذاری شده بودند  تایوان: دخالتی نداشتیم

گمانه‌زنی درباره آنچه به حمله پیجری لبنان معروف شد، همچنان ادامه دارد و به رغم اینکه مظنون اصلی اسرائیل است، اینکه این عملیات چگونه انجام شده به درستی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری آنا، «کیو جیه هوی» وزیر اقتصاد تایوان صبح جمعه مدعی شد که قطعات مورد استفاده در ساخت هزاران پیجر منفجرشده در لبنان، ساخت این جزیره نبودند.

کیو در گفتگو با خبرنگاران درباره گزارش‌های منتشرشده درباره منفجرشدن هزاران پیجری ساخت تایوان در دست مردم لبنان، گفت: «قطعات به کار رفته در آنها از جمله آی‌سی‌ها و باتری‌ها، ارزان و بی‌کیفیت بودند». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او وقتی که تحت فشار خبرنگاران برای پاسخ دادن به اینکه آیا قطعاتی از این پیجر‌ها هم در تایوان ساخته شده‌اند، ادعا کرد: «با قاطعیت می‌توانم بگویم که ساخت تایوان نیستند».

 پیش از این، شرکت تایوانی گولد آپولو مدعی شده بود که دستگاه‌های مورد استفاده در انفجار‌های لبنان را تولید نکرده بلکه آنها توسط شرکت مجارستانی «بی‌اِی‌سی» که مجوز استفاده از نام تجاری آنها را داشته، ساخته شده بودند.

همزمان، وبگاه شبکه خبری ای‌بی‌سی به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکایی گزارش داد اسرائیل در ساخت پیجر‌هایی که در هفته جاری در لبنان منفجر شدند دست داشته است.

به ادعای این رسانه، اسرائیل برای این نوع نفوذ در زنجیره تأمین وسایل ارتباطی مذکور دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود. منبع مورد استناد ای‌بی‌سی ادعا کرده رژیم اسرائیل از شرکت‌های صوری برای پیشبرد برنامه‌اش استفاده کرده و چندین لایه از مأموران اطلاعاتی اسرائیل و تجهیزات آنها را تحت پوشش یک شرکت قانونی تولیدکننده پیجر به کار گرفته است. ای‌بی‌سی نوشته دست‌کم بعضی از افراد دخیل در این فعالیت اطلاعی از اینکه برای چه کسانی کار می‌کنند نداشتند. 

منابع آگاه به این رسانه آمریکایی گفته‌اند در پیجر‌ها یک تا ۲ اونس (بین ۲۳.۳ تا ۵۶.۶ گرم) ماده منفجره و یک ضامن برای کلید زدن انفجار جاسازی شده بود.

ناگفته نماند که لبنان در نامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد، تأکید می‌کند که طبق تحقیقات اولیه بیروت، این دستگاه‌ها قبل از رسیدن به لبنان بمب‌گذاری شده و با ارسال پیام‌های الکترونیکی منفجر شده‌اند.
سازمان ملل متحد استفاده رژیم صهیونیستی از دستگاه‌هایی که غیرنظامیان هم از آنها استفاده می‌کنند به عنوان سلاح را محکوم کرده است. 

«ولکر تورک» مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی در نقاط مختلف لبنان را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد و در بیانیه‌ای گفت: «حمله همزمان به هزاران نفر اعم از غیرنظامیان یا اعضای گروه‌های مسلح بدون داشتن علم نسبت به تملک دستگاه‌ها، مکان آنها و وضعیت محیط اطراف آنها در زمان انجام حمله نقض قانون حقوق بشر بین‌المللی و در مواردی قانون حقوق بشردوستانهٔ بین‌المللی است.»

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *