Wp Header Logo 726.png

برای افرادی که نوع دورکاری برای کارهای تجاری خود انتخاب می کنند همیشه چالش های زیادی وجود دارد. مهم ترین چالش افزایش بهره وری در دورکاری است که باید همیشه به آن چشم داشت. حتی مدیران کسب و کارها در صورتی که متوجه شوند که کارمندانشان در دورکاری بهره وری لازم را ندارند یا آن ها را از خدمت کردن باز می دارند یا اینکه به کار حضوری می طلبند. اینجاست که برای بهبود وضعیت زندگی خود و زندگی کاری لازم است که به دنبال روش های افزایش بهره وری در دورکاری باشیم تا هم بتوانیم خانه و زندگی شخصی و فرزندان مان را مدیریت کنیم و هم بتوانیم شغل مان را حفظ کنیم. گویا آی تی در این مطلب ۱۰ راهکار به شما ارائه می کند که به شما کمک می کند تا بتوانید بهره وری تان را افزایش دهید و فرصت دورکاری را از دست ندهید. در صورتی که به دنبال شغل دورکاری هستید حتما مجهز به این ۱۰ نکته شوید تا لذت دورکاری را به کام خود و رئیس تان بچشانید.

 

 

بهره وری در دورکاری برنامه ریزی خانوادگی را می طلبد

اگر شما یک فرد مجرد هستید که هیچ گونه مسئولیتی در خانه ندارید، شاید برنامه ریزی کردن برای انجام کارها در اولویت نباشد. اما تصور کنید که یکی از والدین دورکار است و باید هم به خانواده رسیدگی کند و هم دورکاری کند. از طرفی شاید در شرایطی این فرد باید به کارهایش رسیدگی کند که فرزندان نیز در منزل هستند. مطمینا رسیدگی به فرزندان و کنترل آن ها یک چالش بزرگ است که می تواند بهره وری را با دشواری روبرو کند. بنابراین لازم است که قبل از شروع هر کاری یک برنامه ریزی دقیق هفتگی و روزانه داشته باشند که بتوانند با مدیریت هر دو والدین تایم خاص و بدون مشغله ای برای کار در نظر گرفته شود. مثلا ممکن است این بهترین روش باشد که یکی از والدین مشغول فرزندان باشد و دیگری به کار خود در محیطی آرام مشغول باشد.

از طرف دیگر برنامه ریزی کمک می کند که مثلا یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و قبل از اینکه شلوغی بچه ها درگیرتان کند بخش اعظمی از کار خود را پیش ببرید.

بهره وری در دورکاری

فضای کاری اختصاصی برای خود داشته باشید

مخصوصا برای زمانی که به تازگی از فضای کاری رسمی و حضوری فاصله گرفته اید و دورکاری را انتخاب کرده اید، بسیار وسوسه انگیز است که بخواهید از روی تختخواب تان یا از روی مبل کارهای تان را پیش ببرید. اما این می تواند بهره وری شما را کم و کمتر کند. وقتی فضای رسمی تری برای کار خود ایجاد می کنید از جهات مختلف به کار خود متعهد تر خواهید شد و کارتان را با بهره وری بیشتری از منزل مدیریت خواهید کرد.

بهتر است که یک اتاق جداگانه با دربی که می توانید با خیال راحت آن را کامل ببندید به فضای کاری خود اختصاص دهید. حتی اگر میز و کمدهای مختلف در این اتاق است یک میز و کمد به کارتان اختصاص دهید.

همچنین این فضا باید مجهز به تمام لوازم و تجهیزاتی باشد که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید، مانند کامپیوتر، چاپگر، کاغذ، هدفون و غیره. شما باید از بلند شدن‌های مکرر برای برداشتن چیزهایی که نیاز دارید، اجتناب کنید، زیرا این کار فقط باعث کاهش بهره‌وری شما می‌شود.

 

صبح زود بیدار شوید و کارتان را شروع کنید

وقتی که مدل دورکاری را انتخاب می کنید خیلی لذت بخش است که برخلاف سایر کارمندانی که باید از ساعت ۵ صبح آماده ی رفتن به سرکار شوند تا ساعت ۹ بخوابید! اما باور کنید که اگر زود بیدار شوید و یکی دوساعت زودتر از همه اعضای خانه شروع به کار کنید هم بهره وری بیشتری خواهید داشت و هم مدت زمان بودن با خانواده برای تان افزایش می یابد. برای این که بتوانید به خواب غلبه کنید برنامه ریزی درستی برای خوابیدن شب داشته باشید. همچنین تهیه یک نوشیدنی صبحگاهی انرژی بخش نیز کمک می کند شوق بیشتری برای بیدار ماندن داشته باشید. ضمن این که مشخص بودن برنامه ها از شب قبل و تمیز بودن محل کار می تواند بر رغبت شما و مدیریت ذهنی تان برای شروع کار در صبح زود و بهبود بهره وری در دورکاری بیفزاید.

 

استراحت راز بهره وری در دورکاری

حالا که می خواهید دورکاری کنید قرار نیست تمام روز را پشت میز خود باشید. دقت کنید که باید میان کارهای خود استراحت های کوتاه یا طولانی داشته باشید. مثلا هر چند دقیقه یک بار ۵ دقیقه استراحت کنید ( تکنیک پومودو) ی اینکه هر یک ساعت و نیم یک بار ۲۰ دقیقه با بچه های تان بازی کنید یا با تلفن با عزیزتان صحبت کنید. از طرفی می توانید بعد از چند ساعت کار کردن به خرید بروید و یا با شریک زندگی خود پیاده روی کنید!

به هر حال باید بین کارهای خود استراحت هایی تنظیم کنید تا بهره وری در دورکاری داشته باشید. این استراحت ها کمک می کند که برای کار انرژی بگیرید.

 

حذف حواس پرتی های دیجیتالی برای بهبود عملکرد در دورکاری

اگر در محل کار بخواهید یک کارمند وظیفه شناس و بهره ور باشید احتمالا چک کردن شبکه های اجتماعی برای شما قدغن شده است و حسابی در این باره کنترل می شوید. اما نکته مهم این است که در منزل هرگز این محدودیت ها ندارید. بنابراین لابه لای کارها ممکن است ناگهان متوجه شوید که بجای انجام کارهای شرکت ساعت ها در شبکه های اجتماعی پرسه می زده اید. بنابراین اگر بتوانید در زمانی که مشغول کار هستید گوشی خود را کاملا خاموش کنید یا اینکه اعلان ها و تماس ها را قطع کنید می توانید بهره وری بیشتری در کار در خانه داشته باشید.

همانطور که برای کل روز خود برنامه ریزی می کنید باید برای رسانه های اجتماعی و کلا استفاده از گوشی موبایل تان نیز برنامه ریزی داشته باشید. مثلا خوب است که از ساعت ۹ شب تا ۹ و سی دقیقه رسانه اجتماعی را چک کنید و بعد واقعا گوشی را تا فردا کنار بگذارید.

 

زمان هایی را برای بررسی ایمیل یا پیام رسان قرار دهید

ممکن است کار شما به گونه ای باشد که نیاز باشد از طرف رئیس یا سایر کارمندان اطلاعاتی را دریافت کنید یا چیزهایی را ارسال کنید. در چنین شرایطی می توانید زمان خود را به چند زمان کوچکتر تقسیم کنید تا فقط در آن زمان ها بخواهید ایمیل یا پیام رسان های خود را چک کنید و داده ها و دستورالعمل ها را دریافت و ارسال کنید. اگر ایمیل شما دائما در دسترس تان باشد  این موضوع می‌تواند شما را از تمرکز روی کار فعلی‌تان دور کند، انرژی تان را مختل کند و زمان لازم برای انجام وظایف‌تان را افزایش دهد. رسیدگی به ایمیل یا پیام رسان ممکن است زمانی که به صورت گروهی انجام شود، کارآمدتر باشد. در چنین حالتی بهتر است که همه اعضای یک تیم که درگیر یک پروژه هستند زمان های مشخصی به ایمیل یا پیام رسان خود سر بزنند تا دیگران معطل پاسخ آن ها نشوند.

 

هر روز لیست انجام کار داشته باشید

برای افزایش بهره وری در دورکاری یا برای بهبود کیفیت کار از خانه اولین چیزی که باید مدنظر داشته باشید مسئولیت پذیری است. یک روش عالی برای تمرین مسئولیت پذیری این است که لیست انجام کار داشته باشید. این لیست های انجام کار که اصطلاحا to do list نام دارند به شما کمک می کنند که از قبل بدانید که باید چه کارهایی، در چه ساعتی و تا چه ساعتی انجام شوند.

اگر این لیست در شب قبل تهیه شود به شما کمک می کند تا با ذهنی آماده تر و به دور از مقاومت هایی که سردرگمی ایجاد می کنند کار خود را پیش ببرید.

این لیست ها کمک می کنند تا هر کار مرتبط یا غیر مرتبط با پروژه تان را در زمان مشخص انجام دهید و بدین ترتیب با نظم به همه کارهای خود برسید.

 

چند وظیفگی را امتحان کنید

همیشه یک روش برای افزایش بهره وری این است که چند وظیفگی را کنار بگذارید. اما در هنگام کار در منزل شاید بتوانید برخی کارها را با هم انجام دهید. مثلا وقتی لابلای کارها به آشپزخانه می روید تا قهوه ای برای خود درست کنید تا قهوه ساز کار خود را انجام دهد می توانید لباس ها را در لباس شویی بریزید و آن را روشن کنید یا می توانید به حیوان خانگی تان غذا دهید یا حتی مقدمات ناهار ظهر را بچینید.

برخی چند وظیفگی ها مخل بهره وری در دورکاری نیستند و می توانید به بهترین شیوه آن ها را انجام دهید.

اگر از قبل لیستی از وظایف کوچک خود را داشته باشید خیلی راحت می توانید در لابلای کارهای خود این کارهای کوچک را بگنجانید.

 

 

در روزهای تعطیل برای یک هفته غذا درست کنید

اگر در اداره ای کار می کردید احتمالا یا غذایتان را در ساعت خاص به خدمت تان می آوردند یا اینکه مجبور بودید با همکاران تان طی ۳۰ دقیقه به فست فودی یا رستوران کنار اداره تان بروید تا بتوانید ناهارتان را خریداری کنید و میل کنید! اما وقتی در منزل کار می کنید خبری از پرسه زدن در خیابان برای خرید غذا در ساعت خاص نیست. از طرفی ممکن است مسئولیت غذای فرزندان و همسرتان نیز با شما باشد. در چنین شرایطی اگر بتوانید بین کارها زمان مشخصی برای تهیه غذا داشته باشید که عالی است. حتی می توانید شب قبل ناهار یا شام روز بعد را درست کنید. اما بهترین توصیه برای کسانی که مدت طولانی در حال دورکاری هستند این است که در روزهای تعطیل چند وعده غذایی درست کنید و بسته بندی و فریز کنید. این می تواند کمک کند که خیال تان اقلا از بابت تهیه غذا راحت باشد.

 

ترجیحا در ساعت های اداری کار کنید

در صورتی که کار شما به گونه ای است که باید هماهنگ با سایر کارمندان در شرکت کار کنید لاجرم باید خود را با ساعت آن ها هماهنگ کنید. در غیر اینصورت می توانید به بهترین شکل ممکن تایم خود را برای زمانی تنظیم کنید که بیشترین بهره وری دارید و انرژی تان تکمیل است و از کار کردن در آن ساعت لذت می برید.

اگر خودتان را برای ۲۱ روز موظف کنید که در یک ساعت کاری مشخص کارهای تان را انجام دهید به مرور به این ساعت عادت می کنید و متوجه خواهید شد که در این ساعت بهره وری در دورکاری تان بیشتر می شود. به عنوان مثال من شخصا اگر صبح ساعت ۵ کارم را شروع کنم، بالغ بر ۹۹ درصد از اوقات کارهایم با سرعت بیشتری پیش می رود اما اگر به هر دلیلی همین کار را بخواهم از ساعت ۱ بعد از ظهر شروع کنم، بهره وری کمتری خواهم داشت. بنابراین عادات سازنده خود را کشف کنید و به آن ها متعهد باشید تا تجربه بهره وری در دورکاری داشته باشید و به عنوان یک کارمند نمونه برای شرکت و اعتبار خود باقی بمانید.

درصورتی که یک فرد دورکار هستید تجربه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع کمکی: travelers

 

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *