جوان آنلاین: از همان ابتدا هم معلوم بود که با ورود تاکسیهای برقی به تهران و رسیدنشان به دست رانندگان، کم و کاستیهایی وجود دارد. برخی از کارشناسان حمل و نقل بارها و بارها نسبت به آماده نبودن زیرساختها جهت شارژ این خودروها هشدار میدادند، اما گوش برخی از مدیران شهری و تصمیمگیرندگان در این رابطه شنوای این هشدارها نبود. حالا تعداد زیادی از دارندگان تاکسی برقی از وضعیت پیشآمده گلایه دارند و برای رساندن صدای اعتراض خود، دو مرتبه دست به تجمع زدند تا شاید مدیران شهری فکری به حالشان کنند!
هفته گذشته تعدادی از رانندگان تاکسی برقی مقابل ساختمان شورای شهر تهران رفتند، آنها خودروهایشان را به نشانه اعتراض در حاشیه خیابان بهشت پارک کردند، انگار نه انگار همین چند وقت پیش، سازمان تاکسیرانی از این خودروها رونمایی کرد و وعدههای خوش آب و رنگی را نیز به متقاضیان خرید تاکسیهای برقی داد! وعدههایی که برخی از آنها محقق نشده و دارندگان تاکسیهای برقی را از خریدشان، پشیمان کردهاست.
گلایه رانندگان از وعدههای محققنشده
این اولینباری نبود که رانندگان تاکسیهای برقی تجمع میکردند، آنها پیشتر هم دست یاریشان را مقابل اعضای شورای شهر تهران دراز کردهبودند. یکی از این رانندگان در رابطه با ایرادات تاکسی برقی به «جوان» میگوید: «ما گول تبلیغات شهرداری را خوردیم! گفته بودند پیمایش این خودرو ۴۰۰ کیلومتر است، اما این خودرو توان پیمایش ۲۰۰ کیلومتر را هم ندارد و شارژش زود تمام میشود! این پیمایش نصفه و نیمه باعث شده که ما زودتر از آنچه فکرش را میکردیم نیاز به شارژ خودرو پیدا کنیم و ساعتها معطل بمانیم!»
برخی از رانندگان تاکسیهای برقی نیز عاصی هستند و میخواهند این خودرو را به شهرداری پس بدهند! یکی از آنها میگوید: «هر ماه ۱۵ میلیون تومان باید بابت خرید این خودرو قسط بدهم و عدم تعهد به پرداخت وام و مشکلاتی، چون نبود قطعات هم وجود دارد! برای همین میخواهم تاکسی را پس بدهم و از تاکسی معمولی استفاده کنم.»
به گفته این رانندگان، قرار بوده تا ۲۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به آنها داده شود، اما این کار انجام نشدهاست! همچنین قرار بوده حدود ۱۵۰ میلیون تومان نیز بابت اسقاط شدن تاکسیهای قبلی به آنها داده شود، اما این مبلغ به ۱۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد که این مبلغ هم هنوز به دست همهشان نرسیدهاست! یکی دیگر از دارندگان تاکسی برقی به «جوان» میگوید: «سازمان تاکسیرانی گفته بود که شش روزه مبلغ تاکسی اسقاطی را به حسابمان واریز میکند، اما حالا چهار ماه گذشته و این پول را به ما ندادهاند. هر کدام از ما مشکلات زیادی در زندگی داریم و خلف وعده سازمان تاکسیرانی، گرفتارمان کرده است.».
اما این همه ماجرا نیست؛ نبود جایگاه شارژ این تاکسیها به تعداد کافی نیز یکی دیگر از مشکلات این رانندگان است. یکی از رانندگان معترض در این رابطه میگوید: «در تهران ۱۵ جایگاه برای شارژ مجدد خودرو وجود دارد که فقط چهار جایگاه آن خدماترسانی دارد! این موضوعی نیست که امروز بخواهیم بابتش گلایه کنیم و مسئولان هم چارهای برایش بیندیشند! بلکه باید پیش از تحویل تاکسیهای برقی تدابیری برایش اتخاذ میشد.»
راننده دیگری نیز میگوید: «وقتی به جایگاه شارژ در آزادی میروم، میبینم دو نفر در صف هستند! از آنجایی که هر کدام یک ساعت و نیم باید منتظر بمانند تا خودرویشان شارژ شود و من هم یک ساعت و نیم زمان نیاز دارم؛ پس با یک حساب سرانگشتی معلوم میشود که حداقل چهار ساعت و نیم باید در این جایگاه بمانم! چرا مسئولان پیش از اینکه این مشکلات ایجاد شود، چارهاندیشی نمیکنند و حتماً باید بحران رخ بدهد تا راهکار پیدا کنند؟!»
وعده پشت وعده!
به دنبال این تجمعات و اعتراضات، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران از افزایش تعداد ایستگاههای شارژ خودرو برقی در پایتخت خبر داد. او گفت: «با توجه به ورود تاکسیهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و لزوم ایجاد زیرساختهای لازم جهت شارژ این خودروها، ایجاد و توسعهایستگاههای شارژ به سرعت در حال انجام است و با توجه به اهمیت موضوع و تأکید شهردار و معاون حمل و نقل ترافیک، کمیتهای جهت پیگیری موضوعات مربوط به توسعهایستگاههای شارژ ایجاد شده و با جدیت در حال انجام است.»، اما مگر نباید این اقدامات پیش از ورود تاکسیهای برقی به سطح شهر انجام میشد؟!
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران همچنین اظهار داشت: «با پیگیریهای انجام شده در طول چند هفته اخیر تعدادایستگاههای شارژ در سطح شهر تهران به ۱۲ایستگاه افزایش یافتهاست، به نحوی که در برخی از این ایستگاهها بیش از یک دستگاه شارژ سریع DC با توان ۶۰KW نصب شدهاست. براساس برآوردهای انجام شده هر دیسپنسر دستگاه شارژ سریع در روز قابلیت شارژ ۱۲ خودرو را دارد همچنین در هفته آینده نیز از چندایستگاه شارژ بهرهبرداری میشود.» این در حالی است که رانندگان تاکسیهای برقی میگویند جایگاههای شارژ تاکسی فعلی، توان شارژ ۱۷۵ خودرو را نیز ندارد، چه برسد به اینکه در آینده تاکسیهای برقی دیگری نیز وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود!
البته خانم مالکی ضمن تأکید بر اینکه باید ایستگاههای شارژ مخصوص تاکسی در اختیار فقط رانندگان تاکسی باشد، گفت: «سازمان تاکسیرانی پیشنهاد داده که تعدادی از ایستگاههای شارژ به صورت اختصاصی برای تاکسیها باشند.»، اما این در حد پیشنهاد است و معلوم نیست با آن موافقت شود یا نه؟
توپ در زمین دولت
تجمع رانندگان تاکسی برقی واکنش دیگر مسئولان و مدیران شهری را نیز به دنبال داشتهاست؛ سیدجعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران گفت: «استاندارد خودروهای خریداریشده از چین متناسب با همان کشور است و در هوای گرم تهران راندمان خودروها بهشدت پایین میآید. تقاضای من از شهرداری تهران این است که برای واگذاری خودروهای جدید کمی تأمل کند و پس از حل چالشها و مشکلات فنی اقدام به واگذاری تاکسیهای برقی کند.»
همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره اعتراض رانندگان تاکسی اظهار داشت: «رقم این تاکسیهای برقی آنقدر بالاست که ما هم نمیتوانیم با قرضگرفتن، یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بپردازیم، چه برسد به تاکسیران.»
او با اعلام این خبر که قرار بود شهردار با معاون اول رئیسجمهور جلسهای داشته باشد تا مشکل را حل کند، گفت: «تاکسیرانی و شهرداری در اینباره تسهیلاتی را پیشبینی کرده و اتومبیل آنها را هم خریداری میکند. اما مهمترین بخش این تسهیلاتی که باید به تاکسیرانان تعلق میگرفت، همان ۴۵۰ میلیونی است که طبق قانون از محل ماده ۱۲ باید تأمین میشد که این موضوع برعهده وزارت نفت است و باید بپردازد.»
چمران با بیان اینکه وزارت نفت درباره ارائه تسهیلات دلایلی مطرح کرده که باید بررسی شود، خطاب به دولت گفت: «باید دوستان دولت و وزارت نفت در این زمینه چارهاندیشی کرده و به وعدههای خود عمل کنند. شهرداری هم قول داده مسئله را حل کند. از اینرو باید تحرک بیشتری داشته باشد. اگر به تاکسیرانان کمک نشود، نمیتوانند خرید کنند و این صریح و روشن است.»
source