به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،سالاری در این نشست با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر میان مدیران ستادی و مدیران سراسر کشور اظهار داشت: از اینکه مجدداً در جمع همکاران این سازمان حاضر شدم بسیار خرسندم. تصمیمگیری برای بازگشت بسیار دشوار بود، اما با لطفی که همکاران عزیز و شرکای اجتماعی محترم نسبت به بنده داشتند، این اتفاق رقم خورد تا بار دیگر در خدمت بیمهشدگان و بازنشستگان معزز این سازمان باشم. شرایط پیشروی سازمان اگرچه با چالشهایی همراه است اما به نحوی نیست که قابل مدیریت نباشد. در سال ۱۴۰۰ به جهت مدیریت نقدینگی تلاش بر این بود تا تعهدات سازمان به موقع انجام شود و با استفاده از روشهای مختلف تأمین مالی از جمله تسهیلات بانکی، داراییهای سازمان نیز حفظ شده و واگذار نشود. در آن سال ما در پرداختی به حوزه درمان به روز بودیم؛ حدود 50 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه تسهیلات دریافت کردیم و همزمان به منظور انجام تعهدات سازمان، 123 هزار میلیارد تومان در قالب سهام و تأدیه مطالبات از دولت، تأمین مالی انجام دادیم اما به جهت پیشگیری از واگذاری داراییها، این بدهی را حفظ کردیم.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی سازمان در بخش بیمهای تحول دیجیتال است، تصریح کرد: لازم است طرح 3070 که در دوره گذشته آغاز شده را با جدیت بیشتری دنبال و تکمیل کنیم و در این مسیر، صرف مکانیزه کردن خدمات موجود به معنای تحول دیجیتال نیست. باید مداخله انسانی را در فرآیند ارائه خدمت به صفر برسانیم تا همه فعالیتها بصورت خودکار اتفاق بیفتد. اگر قرار باشد همان معایب مراجعه حضوری در کار باشد این را نمیتوان تحول دیجیتال نامید. در این بحث پیشبرد موضوع به صورت هفتگی و در تعامل با استانها به نحوی ادامه مییابد که خدمات به طور کامل غیرحضوری شود و انشالله با بررسی وضعیت خدمات قبلی، خدمات جدید توسعه پیدا خواهد کرد.
ضرروت بازنگری و ساماندهی یارانههای بیمهای با رویکرد عدالت
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به روند وصول حق بیمه و ضرورت اصلاحات در بحث منابع و مصارف ، اظهار داشت: باید با جدیت و تلاش بیشتر آنچه در تقسیم وظایف به همکاران محول میشود انجام شده و انتظارات مطابق برنامهریزی برآورده شود. در موضوع منابع و مصارف، نیازمند ساماندهی یارانههای بیمهای و نحوه توزیع این یارانهها به نحوی هستیم که به صورت عادلانه و بدون ایجاد اشکال در منابع درآمدی سازمان باشد. در اینخصوص در برنامه هفتم تمهیداتی اندیشیده شده که شروع بسیار خوبی برای ورود به این حوزه است و ما باید از این احکام برنامه هفتم برای مدیریت و ساماندهی عادلانه یارانههای بیمهای استفاده کنیم. در عین حال ظرفیتهای جدیدی مثل پلتفرمهای دیجیتال حملونقل در نظر گرفته شده که باید بتوانیم با استفاده از آنها پوشش بیمهای و منابع درآمدی را افزایش دهیم.
طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف تحقق درمان رایگان، اولویت بخش درمان سازمان است
سالاری با اشاره به اینکه در بحث درمان مأموریتها و چالشهای سازمان سخت و هم مهم است، اظهار داشت: در بحث نسخه الکترونیک اگر اصلاحات یا تکملهای لازم است، معاونت درمان و مرکز فناوری اطلاعات نسبت به آن اقدام کنند. در کنار این ماموریتهای تازهای هم داریم که یکی از آنها پزشک خانواده و نظام ارجاع است که با هدف تحقق درمان رایگان، رئیس جمهور محترم نیز نسبت به آن مطالبه دارند. این بحث همواره در سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده و پیگیری شده است اما امروز از پشتیبانی دولت و شخص رئیس جمهور محترم برخوردار است که امیدورایم با همکاری وزارت محترم بهداشت بتوانیم نتایج خوبی در این حوزه رقم بزنیم.
وی افزود: در درمان مستقیم تلاش بر این است تا مطابق برنامهریزیها، بدهیهای سال 1403 تا پایان اسفندماه پرداخت شده و انشالله بدون بدهی معوق وارد سال 1404 شویم. کار دشواری است اما باید منابع لازم را تامین کنیم چراکه خوشحسابی ما منجر به تکریم بیمهشدگان ما در مراجعه به مراکز طرف قرارداد میشود. از این جهت وظیفه داریم با پرداخت به موقع به مراکز درمانی طرف قرارداد از حرمت بیمهشدگان و بازنشستگان سازمان صیانت کنیم.
ضرورت تحقق واقعی خرید راهبردی خدمت با اصلاح روند مدیریت درمان مستقیم
سالاری با تاکید بر اینکه رابطه مالی ما با درمان مستقیم، باید مشابه درمان غیرمستقیم باشد، گفت: رابطه سازمان با بخش درمان مستقیم نیز باید به نحوی اصلاح بشود که مشابه با مدل خرید خدمت از مراکز درمانی طرف قرارداد برخورد شود تا عملکرد این مراکز متناسب با کیفیت مدیریت تنظیم شود و خرید راهبردی خدمت به معنای واقعی محقق شود. البته کماکان خدمات در مراکز درمان مستقیم به صورت «فرانشیز صفر» به بیمهشدگان ارائه میشود، اما باید بدانیم با تعرفه بخش عمومی غیردولتی هر استان با چه میزان بهای تمام شده ارائه خدمت میکند. در درون استانها نیز باید مشخص باشد که بهای تمام شده ارائه خدمت در هر مرکز درمانی به چه صورت است. در واقع باید دادههایی برای مقایسه وجود داشته باشد و تصمیمات لازم درخصوص اداره درمان استان یا مراکز درمانی به اقتضای شرایط اخذ شود. برای سه ماهه در نظر داریم با توجه به عملکرد استانها، علاوه بر پاداش، منابع حاصل از صرفهجویی منابع در هر استان، صرف اموری از جمله پرداخت به همکاران اعم از کادر اداری و درمان شود و انشالله این سازِکار دائمی بر اساس ضوابط خواهد بود و نیاز به مجوز از مرکز ندارد. اگر بتوانیم رابطه با مراکز درمانی ملکی را مانند درمان غیرمستقیم به همین شکل در بیاوریم، آنگاه خرید راهبردی خدمت معنادار خواهد بود. روابط متفاوت با مراکز درمانی سازمان اختلالاتی را در کار به وجود میآورد که انشالله اصلاح خواهد شد.
ضرورت پیشبینی سازوکار انگیزاننده برای تقدیر از واحدهایی که عملکرد بهتری دارند
وی افزود: رصد، کنترل و مدیریت حوزه مالی سازمان در همه سطوح و در همه معاونتها برعهده معاونت مالی و پشتیبانی است. در این خصوص استثنایی وجود ندارد و ما آخرین وضعیت مالی همه واحدها را از معاونت مالی و پشتیبانی میخواهیم. این هاب مالی که با کمک مرکز فناوری اطلاعات راهاندازی شده باید اصلاح و تکمیل شود تا از این حیث ابزار فنی به طور کامل در اختیار معاونت برنامهریزی باشد.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت برنامهریزی مالی و نقش نیروی انسانی در تحقق برنامهها گفت: پیشبینی منابع و مصارف نباید منحصر در پیشبینیهای ماهانه باشد؛ یعنی غیر از ماه جاری باید تا پایان سال را پیشبینی کنیم و اگر تغییر در احکام ایجاد میشود باید با لحاظ آن تغییرات بدانیم که در هر ماه باقیمانده سال چه وضعی داریم. علاوه بر آن باید پیشبینی تقریبی سال آینده را نیز داشته باشیم. باید یک سازوکار انگیزاننده را پیشبینی کنیم تا بتوانیم از زحمات واحدهایی که عملکرد بهتری دارند، تقدیر کنیم.
اولویت شایستهگزینی در انتصابات و جذب نیروی انسانی متناسب با تحول دیجیتال
سالاری با تاکید بر اولویت شایستهسالاری در انتصابات ماهها و سنوات آینده و ضرورت حرکت جدی به سمت شایستهگزینی گفت: درخصوص منابع انسانی ما به دنبال شایستهسالاری هستیم و در این خصوص نیز تمرکز ما بر استفاده از نیروهای درون سازمان است. به اندازه کافی در حوزههای مختلف سازمان نیروی انسانی داریم و هر جا که لازم باشد میتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. در خصوص جذب نیرو که همکاران مطرح کردند، از امروز جذب نیرو خصوصاً در بخشهای غیردرمانی منوط به تایید مرکز فناوری اطلاعات است. اینکه ما ادعای حرکت به سمت تحول دیجیتال داشته باشیم و در عین حال نیروی انسانی به مجموعه اضافه کنیم منطقی نیست. فرآیند قانونی جذب نیرو مشخص است و اگر قرار بر جذب باشد همان فرآیند طی میشود، اما اصل ضرورت جذب نیرو را فناوری اطلاعات باید تایید کند. ممکن است اثر این تصمیم در درمان کمتر باشد، اما در حوزههای دیگر حتما اثر جدی دارد.
وی در ادامه گفت: مدیران در جلسات مختلف باید مسائل سازمان را به خوبی تبیین و تشریح کنند تا مدیران و مسئولان استانی بدانند که اگر برای مثال پرداخت حق بیمه مهلتی در نظر بگیریم، در نهایت مجبوریم که پرداخت به مراکز درمانی و به بازنشستگان را هم به همین میزان به تأخیر بیاندازیم و همه اینها به هم مرتبط است. یقین دارم که اگر مدیران سازمان اطلاعات دقیق و با اعداد و ارقام به مسئولان کشور بدهند، بخش اعظمی از باری که بر دوش آنهاست برداشته میشود.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در خصوص برنامههای مربوط به معاونت حقوقی و پارلمانی گفت: در حوزه پارلمانی انتظار من این است که تعامل ما با نمایندگان دوطرفه باشد تا طرحها و لوایح با اعمال ملاحظات سازمان و شرکای اجتماعی پیش برود و در تعاملات نیز موضع تخصصی سازمان در این مسائل حفظ شود. البته که همه نمایندگان دغدغه حوزه کارگری و بازنشستگی و شرکای اجتماعی ما را دارند، اما بیان ما میتواند در جهتگیری آنها موثر باشد.
وی در خصوص برنامههای مرکز فناوری اطلاعات سازمان گفت: تحول دیجیتال با تأکید بر توسعه طرح 3070، تکمیل هوشمندسازی در معاونت برنامهریزی، تکمیل طرحهای مربوط به سلامت الکترونیک و همکاری در بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع مواردی است که از مرکز فناوری اطلاعات انتظار داریم. حتی ارجاع بیمار به پزشکان متخصص و موارد جزئی اینچنینی باید در طرح پزشک خانواده تمهید و تدارک شود و این بدون همکاری فناوری اطلاعات غیرممکن است. اما اگر جدیت و تلاش در این جهت باشد میتوانیم به سمت اجرای طرح پزشک خانواده و درمان رایگان در سازمان تامین اجتماعی حرکت کنیم.
مأموریت شرکتهای زیرمجموعه سازمان حفظ ذخایر و افزایش سوددهی است
سرپرست سازمان تامین اجتماعی درخصوص برنامههای مربوط به معاونت اقتصادی گفت: معاونت اقتصادی باید سود سالانه مورد انتظار از بنگاههای مستقیم را مشخص کند و در بحث وصول مطالبات از دولت ورود جدی داشته باشد.
سالاری با اشاره به برگزاری مجمع سالیانه شرکت سرمایهگذاری تامین (شستا) ضمن تقدیر از برگزاری این مجمع در هفته جاری گفت: در این جلسات بسیار مهم است که هم با سهامداران صادقانه برخورد کنیم و هم فضا را به درستی مدیریت کنیم که الحمدلله نشست سالیانه شستا از هر دو حیث به خوبی انجام شد. مدیریت محترم مجموعه شستا نیز قول تحقق 100 هزار میلیارد تومانی سود برای سال آینده را داده است تا از این حیث بتوانیم سود سهام شستا و نقش آن در تأمین منابع سازمان را افزایش دهیم.
سرپرست سازمان تآمین اجتماعی در ادامه گفت: من درخصوص شستا، بانک رفاه و دیگر شرکتهای مستقیم تابع سازمان معتقدم که باید دو خدمت به ما ارائه کنند؛ یکی اینکه ارزش ذخایر ما که سرمایه بازنشستگان و بیمهشدگان است، حفظ کنند. دوم اینکه این سرمایه باید سود سالانه بیشتری برای مدیریت امور جاری سازمان تولید کند. این دو مورد کل خدماتی است که باید از شرکتها دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این خصوص قطعاً باید راهبردی فکر کنیم، اظهار داشت: هم شستا، هم بانک رفاه و هم سایر شرکتها ظرفیتهای در اختیار و برای سازمان تأمین اجتماعی هستند نه بالعکس. ما خدماتدهنده یکطرفه به این مجموعهها نیستیم، اگرچه باید استقلال حرفهای آنها هم حفظ شود.
وی افزود: ما باید وضعیت موجود را صادقانه برای ذینفعان تشریح کنیم و در عین حال بکوشیم که انتظارات آنها را برآورده کنیم. اگر بحث متناسبسازی مطرح میشود، نسبت تعهدات قانونی ما و توقع جامعه هدف باید تشریح شود. باید بتوانیم اولاً انتظارات را در یک قالب ممکن تعریف کنیم و ثانیاً منابع لازم را فراهم کنیم و این مسیر را تا پایان سال به خوبی پیش برویم.
source