Wp Header Logo 767.png


درحالی‌که جای خالی یک شاسی‌بلند آفرودی از برندی معتبر در کشورمان بشدت احساس می‌شد، شرکت مانیان خودرو متعلق به پرشیا خودرو، سراغ نیسان ترا رفت و مونتاژ آن را آغاز کرد. البته قبلاً شرکتی بنام ایستا موتور ارس هم سراغ این خودرو رفته و حتی آن را با نام لئو MX8 رونمایی کرد ولی نتوانست فرایند مونتاژ این شاسی‌بلند ژاپنی را به نتیجه برساند درحالی‌که این کار توسط مانیان خودرو انجام شد.

این شرکت اواخر فروردین امسال برای اولین بار فروش نیسان ترا را آغاز کرد و مدتی است که اولین نمونه‌های آن را به خریداران تحویل داده است. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات نیسان ترا بپردازیم.

معرفی کلی نیسان ترا

برای بررسی تاریخچه نیسان ترا باید به رونیز بازگردیم. این خودرو درواقع پالادین نام داشت و توسط جوینت ونچر نیسان و دانگ‌فنگ در چین تولید می‌شد. پس‌ازاینکه تولید پالادین در سال 2013 در چین خاتمه پیدا کرد، نیسان به دنبال توسعه شاسی‌بلند جدیدی به‌عنوان جانشین پالادین بود. این خودرو برای بازار رو به رشد چین و خاورمیانه در نظر گرفته شده بود. بااین‌حال، بنا به دلایل مختلفی، این پروژه چند سال متوقف شد و به تعویق افتاد تا اینکه نهایتاً در اوایل سال ۲۰۱۸، نیسان شاسی‌بلند ترا را در نمایشگاه خودروی پکن معرفی کرد. ترا هم مثل پالادین بر اساس شاسی ناوارا ساخته شده و درهای جلو، کاپوت و چراغ‌ها و سپر جلوی آن با ناوارا مشترک است اما شاسی و سیستم تعلیق از نو مهندسی شده است تا سواری راحت‌تری را فراهم کند.

هرچند ترا چند سالی با برند نیسان در چین عرضه شد اما از سال ۲۰۲۲، این خودرو از طریق برند فنگدو متعلق به دانگ‌فنگ در چین عرضه می‌شود و مثل سلف خود، دوباره نام پالادین را گرفته است. این یعنی در چین دیگر نام و لوگوی نیسان روی این شاسی‌بلند دیده نمی‌شود و خودرویی که توسط مانیان خودرو در کشورمان مونتاژ می‌شود نیز همین فنگدو پالادین است؛ بنابراین، دقیقاً مثل رونیز، ترا هم از راه چین به ایران آمده است. ترا علاوه بر چین، در دیگر بازارهای شرق آسیا مثل فیلیپین، تایلند و اندونزی هم عرضه می‌شود و از اواخر سال ۲۰۲۰ نسخهٔ فیس‌لیفت آن با نام اکسترا راهی بازار خاورمیانه شد.

طراحی بیرونی مانیان ترا

همان‌طور که گفته شد، ترا اولین بار در سال 2018 رونمایی شد و بنابراین هم‌اکنون در طراحی بیرونی رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته ترا در اواخر سال ۲۰۲۰ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با بازطراحی دماغه و چراغ‌های عقب، نمای بروزتر و جذاب‌تری به خودرو بخشید و ظاهر آن را به محصولات جدیدتر نیسان نزدیک کرد اما این فیس‌لیفت فقط در خاورمیانه، فیلیپین و تایلند عرضه می‌شود و ترا در چین همچنان با همان ظاهر قدیمی در حال تولید است؛ بنابراین، این شاسی‌بلند چینی ژاپنی نباید انتظار ظاهر چندان بروزی را داشت. البته بخشی از این موضوع هم به ماهیت آفرودی ترا بازمی‌گردد که باعث شده ظاهر خشن‌تر و زمخت‌تری نسبت به کراس‌اوورها داشته باشد. در نمونه‌های مونتاژی ایران همچنین به دلیل تحریم‌ها، لوگوی نیسان با لوگوی مانیان جایگزین شده است.

داخل نیسان ترا

هرچند طراحی بیرونی ترا از زمان معرفی در سال 2018 تغییری نداشته ولی زمانی که در سال ۲۰۲۲ این خودرو به فنگدو پالادین تغییر نام داد، به داشبورد کاملاً جدیدی مجهز شد که از پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ ۷ گرفته شده است. این پیکاپ درواقع نسخه چینی نیسان ناوارا محسوب می‌شود و داشبورد آن به‌مراتب از کابین قدیمی و پلاستیکی ترا مدرن‌تر و زیباتر است. این کابین جدید با ویژگی‌هایی مثل نمایشگر ۱۰ اینچی بزرگ، تزئینات چوبی و تودوزی چرمی، حال و هوای لوکسی دارد هرچند که از لحاظ کیفیت متریال نباید انتظار خودروهای اصلی نیسان را داشته باشیم.

امکانات و تجهیزات مانیان ترا

لیست امکانات و آپشن‌های نیسان ترا مانیان خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • قفل دیفرانسیل عقب و مرکزی
  • سانروف برقی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • چراغ‌های خودکار
  • نورپردازی داخلی
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • نمایشگر لمسی 10 اینچی
  • تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
  • استارت استاپ
  • کامپیوتر سفری 3.5 اینچی
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • 8 ایربگ
  • کنترل کشش
  • ترمز کمکی اضطراری
  • سیستم کنترل دینامیک خودرو
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دوربین دید عقب
  • سیستم ضد واژگونی
  • هشدار آسیب‌دیدگی لاستیک
  • کروز کنترل

پیشرانه نیسان ترا

هرچند ترا ابتدا در چین با پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی QR25DE نیسان عرضه می‌شد که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور داشت اما زمانی که به برند فنگدو منتقل شد، جای این موتور را پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ 4K31TD میتسوبیشی گرفت که این پیشرانه هم از پیکاپ ریچ ۷ قرض گرفته شده است. در نمونه مونتاژی مانیان خودرو هم همین پیشرانه را می‌بینیم که با تکنولوژی GDI یا تزریق مستقیم سوخت، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF با هشت حالت مختلف مثل معمولی، اسپرت، برفی، ماسه‌ای و… به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

قیمت و جمع‌بندی

مانیان خودرو قیمت قطعی نیسان ترا را 3 میلیارد و 250 میلیون تومان اعلام کرده است. در حال حاضر، این خودرو در بازار کشورمان رقیب مستقیمی را در مقابل خود نمی‌بیند ولی می‌تواند جایگزینی برای شاسی‌بلندهای آفرودی کارکرده‌ای مثل تویوتا پرادو باشد. همچنین به‌زودی تانک 300 وارداتی شتابران خودرو نیز به رقیب اصلی ترا در بازار ایران تبدیل خواهد شد تا بازار شاسی‌بلندهای آفرودی داغ‌تر و متنوع‌تر شود.

مشخصات فنی نیسان ترا





source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *