آنا گزارش میدهد؛
با اجرای برنامه هفتم توسعه و تأکید بر استخدام نیروهای متخصص در وزارت آموزش و پرورش، معلمان نهضت سواد آموزی در تلاش برای تبدیل وضعیت شغلی خود به استخدام رسمی هستند. این گزارش به بررسی چالشها و شرایط قانونی این معلمان برای استخدام در این وزارتخانه میپردازد.
به گزارش خبرگزاری آنا – فاطمه منوری؛ آموزش در مناطق محروم، به ویژه از سوی معلمان نهضت سواد آموزی، یکی از خدمات ارزشمند اجتماعی به شمار میرود. این معلمان سالها با سختیهای بسیار، وظیفه سوادآموزی به بزرگسالان و کودکان را بر عهده داشتهاند و اکنون انتظار دارند با توجه به تجربه و سابقه خود، به استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش درآیند. اما قوانین و شرایط خاصی که برای استخدام نیروهای آموزش و پرورش وجود دارد، مسیر استخدام رسمی این معلمان را با چالشهایی روبهرو کرده است.
قوانین استخدام معلمان در آموزش و پرورش
بر اساس قوانین موجود و برنامه هفتم توسعه، استخدام معلمان و سایر نیروهای وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، بهعنوان مسیرهای اصلی استخدام تعیین شدهاند.
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرگزاری آنا تصریح میکند که استخدام افراد فقط از طریق شرکت و قبولی در آزمون استخدامی امکانپذیر است.
وی توضیح میدهد: طبق قانون، هیچ نیرویی بدون شرکت در آزمون نمیتواند به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآید. این مسئله شامل تمام افراد، حتی افرادی با سابقه در نهضت سواد آموزی نیز میشود. البته، افرادی که سابقه آموزشی و کاری دارند در اولویت قرار دارند، اما این به معنای حذف الزام آزمون برای آنها نیست.
اهمیت آزمون استخدامی و مزایای آن
وجود آزمون استخدامی در وزارت آموزش و پرورش، نهتنها برای اطمینان از توانمندی نیروها، بلکه برای افزایش کیفیت نظام آموزشی ضروری است. آزمون استخدامی یک مرحله ارزیابی و سنجش علمی و مهارتی برای اطمینان از صلاحیت افراد جهت تدریس در مدارس کشور است.
فرهادی در این خصوص میگوید: هدف از آزمون، اطمینان از سطح علمی و مهارتی معلمان است. البته، ما به تجربه افرادی که سابقه تدریس دارند، اهمیت میدهیم، اما لازم است از توانمندیهای علمی آنها نیز مطمئن شویم. بنابراین، تمامی افراد باید از مسیر قانونی آزمون برای استخدام عبور کنند.
اولویتدهی به معلمان نهضت سواد آموزی
معلمان نهضت سواد آموزی، با توجه به سابقه خود، در اولویت استخدام قرار میگیرند. این معلمان که در شرایط سخت و گاه با کمترین امکانات به تدریس پرداختهاند، از دیدگاه وزارت آموزش و پرورش ارزشمند هستند. با این حال، برای ایجاد یک سازوکار استخدامی منصفانه و مطابق با قانون، اولویتدهی به معنای حذف آزمون نیست.
فرهادی میافزاید: ما میدانیم که معلمان نهضت سواد آموزی در شرایط بسیار دشواری کار کردهاند و به این خاطر برای ما در اولویت قرار دارند. اما از آنجا که سیستم آموزش نیازمند معیارهای یکسان برای ارزیابی و استخدام نیروهاست، نمیتوانیم آنها را بدون آزمون استخدام کنیم.
چالشهای پیشروی معلمان نهضت سواد آموزی
یکی از اصلیترین چالشهای معلمان نهضت سواد آموزی، نیاز به شرکت در آزمونهای استخدامی است. بسیاری از این معلمان سالهاست که به تدریس مشغولند و ممکن است با توجه به سابقه تدریس خود، تمایلی به شرکت در آزمون نداشته باشند. از سوی دیگر، برخی از آنها بهدلیل فاصله زمانی طولانی از تحصیلات رسمی، ممکن است با چالشهایی در آزمونهای علمی و تخصصی مواجه شوند.
یکی از معلمان باسابقه نهضت سواد آموزی در اینباره میگوید: ما سالها در روستاها و مناطق دورافتاده تدریس کردهایم. اکنون پس از این همه تلاش، از ما میخواهند دوباره در آزمون شرکت کنیم که سختیهای خاص خودش را دارد. امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با توجه به سابقه کاری ما، شرایط را برای استخدام آسانتر کند.
برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای حمایت از معلمان باسابقه
وزارت آموزش و پرورش به منظور حمایت از معلمان باسابقه، برنامههایی را برای ارتقای سطح آموزشی و تسهیل در مسیر استخدام این نیروها تدارک دیده است. از جمله این برنامهها، برگزاری دورههای آمادگی برای آزمون و ارائه فرصتهای ویژه آموزشی است تا معلمان نهضت سواد آموزی بتوانند با اطمینان بیشتری در آزمونها شرکت کنند. یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش میگوید: ما برای افرادی که سابقه تدریس دارند، دورههای آمادگی برگزار میکنیم تا با مباحث آزمون آشنا شوند و بتوانند به راحتی از این مرحله عبور کنند. هدف ما این است که تجربه این افراد در آموزش حفظ شود و آنها نیز به استخدام رسمی برسند.
source