جوان آنلاین: رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه تمامی طرحها و برنامههای پلیس راهور باید پیوست کاهش تصادفات و تلفات انسانی داشتهباشد، گفت: به دلیل بیتوجهیهای صورت گرفته، مجموعه پلیس راه از تنظیمات اولیه خود فاصله زیادی گرفتهاست و از آنجایی که این موضوع در اثرگذاری تلفات جادهای نقش زیادی دارد، باید رویکرد جدیدی انتخاب کنیم تا بتوانیم با توجه به حجم بالای ترددها، نظارت و کنترل بهتری بر این فرایند داشته باشیم.
سردار سید تیمور حسینی قبل از ظهر دیروز یکشنبه سیام دی ماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: «در هر شبانهروز، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تردد در جادههای کشور صورت میگیرد و بیش از ۷۰ درصد تلفات ما در حوادث رانندگی در جادههای کشور اتفاق میافتد.»
مشکلات پیش روی به پلیس راه
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه مهمترین آسیبی که میتواند گریبانگیر یک مجموعه شود، خروج از تنظیمگری است، ادامه داد: «از ابتدای تشکیل پلیس راه، این رده منظمترین رده انتظامی بود و همچنین این رده بهترین امکانات و تجهیزات را داشت، اما امروزه شاهد این مسئله نیستیم و تنظیمات به هم خورده است. پلیس راه از تنظیمات اولیه خود فاصله زیادی گرفته است و نتیجه آن چیزی جز افت شدید خدمترسانی در این حوزه نیست و لازم است ما دو کار جدی انجام دهیم؛ اول باید در حد امکان این مجموعه را به حالت اولیه بازگردانیم و دوم باید شرایط امروز حمل و نقل جادهای را که میزان ترددها بسیار زیاد است، در نظر بگیریم و بر اساس آن برنامه جدیدی طراحی کنیم که این حجم ترددها و سایر موضوعات را مورد نظارت قرار دهیم.»
تغییر رویکرد
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین بر ضرورت نیاز به تغییر رویکرد در پلیس راهور برای مدیریت ترددها و کنترل بهتر عبور و مرورها تأکید کرد و گفت: «ما در پلیس راه با همکاری سایر نهادها نیاز داریم تا رویکردهایمان تغییر جدی کند؛ یعنی اقدامات باید به گونهای باشد که تمام برنامهها پیوست کاهش تصادف داشته باشد؛ یعنی هیچ مأموریتی در پلیس راهور تعریف نمیشود، مگر اینکه اثر آن در کاهش تصادفات مشخص باشد.»
وی با تأکید بر اینکه پلیس راه باید حضور میدانی در جادههای کشور داشته باشد، گفت: «فرمانده پلیس راه باید در میدان باشد و پیگیری امور ستادی حضور میدانی او را در جادههای کشور کم نکند تا بتواند تشخیص دهد چه کسی کار درست را بدون جلب توجهات اضافی، انجام میدهد.»
سردار تیمور حسینی با اشاره به اینکه وظیفه پلیس راه راهور فراجا و شخص سرهنگ کرمی اسدی این است که با تعامل سازندهای که با همه دستگاههای متولی در امر حمل و نقل جادهای خواهند داشت، ادامه داد: «ارتقای انضباط ترافیکی در سطح جادههای کشور به منظور کاهش تصادفات، توسعه کمی و کیفی سامانههای هوشمند، پیگیری جهت برطرف کردن ما بقی نقاط حادثهخیز که تعداد آنها حدوداً ۴ هزار نقطه در سطح جادهای کشور است، از اولویتهای ویژه و کارهای جدی است که ایشان باید در پلیس راه دنبال کنند و این مهم باید به نتیجه برسد.»
نقص سامانه سپهتن
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص عدم توسعه سامانه سپهتن گفت: «این سامانه با چالشهای جدی مواجه است که در تلاشیم آنها را برطرف کنیم. تجهیزات در این سامانه چه آنچه روی اتوبوسها نصب میشود و چه آنچه در پاسگاه قرار دارد، نیاز به نوسازی دارند و حتی بازسازی هم برای ارتقای آن کفایت نمیکند. ما پیگیریم با همکاری سازمان راهداری و بخشی که متولی کار شده (مجموعه صاایران در وزارت دفاع) بتوانیم سریعتر نوسازی سیستمهای مربوطه و این سختافزار را به نتیجه برسانیم. همچنین ایراداتی جزئی به برنامه و نرمافزاری که نوشته شده وارد است که من امیدوارم بتوانیم تا طرح نوروزی کاملاً ناوگان عمومی مسافر را به سامانه سپهتن مجهز کنیم. از طرفی هم هدف ما تجهیز ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی فعال در ناوگان عمومی بار به این سامانه است.»
گلایه از خودروسازها
رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از تأخیر در راهاندازی مرکز آزمون تصادفات گفت: «امسال مطالبهمان را در موضوع خودرو بر استحکام بدنه متمرکز کردهایم و از روز اول پیگیر و مترصد راهاندازی مرکز آزمون تصادف بودیم. امروز حدوداً هفت ماه از موعد مقرر راهاندازی این مرکز سپری شده و هنوز راهاندازی نشدهاست و به همین دلیل، استاندارد استحکام بدنه همچنان جزو شاخصهای ایمنی خودرو محسوب نمیشود.»
وی در پایان با انتقاد از واردات خودروهای خارجی بیکیفیت به کشور گفت: «به دلیل محدودیتهای بیقوارهای که از نظر حجم موتور و قیمت برای واردات خودرو قائل شدهاند، امروز ما شاهد این هستیم که خودروهای باکیفیت خارجی هم وارد نمیشوند؛ یعنی تنها خارجی بودن دلیلی برای استاندارد بودن خودرو نیست. من خواهش میکنم این قید و بندهای اضافی را برداریم. حداقل حالا که واردات انجام میشود خودروهای خوب و باکیفیت وارد شود.»
source