به گزارش خبرگزاری آنا، حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳) در محفل انس با قرآن کریم همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان فرمودند: امروز ملت ایران با جبهه وسیعی از قدرتمداران کافر و منافق روبهرو است، با ملتها مشکلی نداریم.
محور مهمترین بیانات رهبر انقلاب در این دیدار به شرح زیر است:
رمضان عید بزرگی برای مؤمنین است
ما به شدت محتاجیم که جامعه خودمان را از سرچشمه تمام نشدنی قرآن سیراب کنیم
در زندگی شخصی و اجتماعی ابتلائاتی داریم که با قرآن برطرف میشود
قرآن متضمن چگونگی رفتار با قدرت مداران عالم است
در زمینه عدالت اجتماعی مشکلاتی داریم که راه حل آن قرآن است
قرآن هم راه را نشان میدهد و هم انگیزه ایجاد میکند
علاج امراض روحانی هم قرآن است
اگر تلاوت قرآن و استماع درست انجام بگیرد امراض برطرف می شود
تلاوت آیات قرآن موجب تزکیه میشود
هزاران سرفصل در قرآن وجود دارد که می تواند به سرفصل اجتماعی مردم شود، سواد قرآنی مردم بالا می رود
کار تلاوت کار پیامبرانه است
مفاهیم قرآن را تبدیل به مسلمات فکری آحاد مردم کنید
رعایت اداب تلاوت وظیفه قاری را سخت می کند
اولین اداب این است که بدانیم در حضور خدا حرف او را به مردم می رسانیم
قرآن را با توجه به معنا و با ترتیل بخوانید، بدون توجه به معنا، تلاوت بی اثر است
ترتیل به این است که قرآن را بامکث و تدبیر بخوانید، ترتیل امر معنوی است
در تلاوت بدانید که در حضور خدا هستید؛ قرآن را باتوجه به معنا بخوانید
در اوایل انقلاب، قراء ما باید از قراء مصری تقلید میکردند؛ امروز خیلی از تلاوتهای قراء ابداعی است
مشکل فهم معانی در تلاوت را باید حل کنیم، قراء ما امروز به معانی توجه دارند در اوایل انقلاب اینگونه نبود
خاطره رهبر انقلاب از تذکر رعایت حدود شرعی به قراء غیرایرانی در اول انقلاب: حالت اهل صلاح در قاری باشد
تذکر رهبر انقلاب به قاریان درباره نوع لباس پوشیدن قراء و پرهیز از الحان حرام: قراء ما امتیاز ایرانی بودن خود را در ظاهر و نوع لباس پوشیدن حفظ کنند
تقلید در قرائت اشکالی ندارد؛ اما تربیت مقلد و یاد دادن تقلید قرائت کار منطقیای نیست
نمی توانم شادی خود را بیان کنم زمانی که می بینم قاریان در جلسات با رعایت تجوید ترتیل می خوانند
قاری اول باید خودش از قرائت بهرمند شود و بعد مخاطب
تلاوت خیلی از قاریان ما تقلیدی نیست، از خودشان ابداع می کنند
جلسات ترتیلی که در سراسر کشور رایج شده بسیار خوب است
انتقاد رهبر انقلاب از تن کردن لباس کشورهای مختلف توسط قاریان ایرانی؛ لباس ایرانی را حفظ کنید
مشکل فهم معانی قران را باید به هر نحوی هست حل کرد
امروز قاریان می فهمند چه می خوانند اما باید مخاطب هم بفهمد
باید حالت اهل صلاح در قاری باشد
اول انقلاب شرط کرده بودیم هر قاری به ایران می آید باید ریش داشته باشد و همه قبول کرده بودند؛ قاری باید این را رعایت کند
اگر به درستی تلاوت قرآن انجام شود و استماع انجام شود، همه امراض برطرف میشود. قرآن هم علاج را به ما میگوید، اگر درست توجه کنیم، هم علاج را به ما میگوید، هم راه را به ما نشان میدهد و هم در ما انگیزه ایجاد میکند. این نکته مهمی است. خیلیها هستند راه را بلدند اما انگیزه در آنها نیست و دستگاههای فکری و اخلاقی قادر نیستند در این افراد انگیزه به وجود بیاورند. قرآن انگیزه ایجاد میکند. وقتی قرآن را به خوبی تلاوت کنند و به خوبی استماع کنیم و به خوبی در آن دقت کنیم، آن وقت این نتایج بزرگ برای ما حاصل خواهد شد.
باید بسیار به یاد خدا بود، ذکر الله کثیرا. باید خذ العفو پیشه کرد. باید فی سبیل الله بود. و دیگر مفاهیمی که در قرآن وجود دارد، هزاران عنوان و مطلب و سرفصل را شامل میشود – و این اصلا مبالغه نیست – که اینها میتوانند به معارف فکری برای توده مردم تبدیل شوند. چه چیزی این کار را میسر میسازد؟ تلاوت قرآن. با تلاوت قرآن، سطح سواد قرآنی مردم ارتقا مییابد و در نتیجه، مردم آنگونه که قرآن دستور داده است، میاندیشند. به طور معمول، انسان هرگونه که میاندیشد، همانگونه نیز عمل میکند.
امروز در زمینهی ارتباط با بیرون جامعه امروز ملت ایران مواجه است با یک جبههی وسیعی از قدرتمداران کافر یا منافق. این است. با ملتها مشکلی نداریم. ملتها با همدیگر یا برادرند یا اگر هم بیگانه هستند کاری به هم ندارند. آن که کار به کار کشورها و ملتها دارد قدرتمدارانند.
ما امروز جزو آن کشورهایی هستیم که با یک جبههی وسیعی از این قدرتمداران مواجهایم. چگونه با اینها رفتار کنیم؟ قرآن متضّمن چگونگی رفتار با اینهاست. در چه مرحله با اینها حرف بزنیم، در چه مرحله دست همکاری بدهیم، در چه مرحله مشت به دهان اینها بکوبیم، در چه مرحله شمشیر بکشیم. همهی اینها مشخص است در قرآن.
در زمینهی مسائل اجتماعی درون جامعهای، مسائل ارتباطات ما خب میدانید از نظر اسلام در تشکیل جامعهی اسلامی بعد از توحید و معارف و ارتباط با خدا مهمترین مسئله عدالت است. عدالت اجتماعی است. پیغمبران به هیچ چیز به قدر عدالت دعوت نکردند بعد از توحید. ما در زمینهی عدالت اجتماعی مشکلاتی داریم، راهحلش در قرآن است.
source