
نشست خبری مدیرعامل گروه مپنا با محوریت توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی و رونمایی از سه محصول جدید این گروه، امروز برگزار شد. در این نشست، آخرین آمار و برنامههای مپنا در زمینه تولید و نصب شارژرهای عمومی، خصوصی و ناوگانی تشریح شد و همچنین به موضوعات مرتبط با داخلیسازی تجهیزات، توسعه ایستگاههای شارژ و روند برقیسازی ناوگان حملونقل کشور پرداخته شد.
زیرساختهای شارژ خودروهای برقی؛ فراتر از یک سختافزار
در این نشست، مدیرعامل گروه مپنا تأکید کرد که شارژرهای خودروهای برقی تنها یک سختافزار ساده نیستند، بلکه به یک شبکه تأمین انرژی و سیستم دیجیتال پیشرفته متصلاند. در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ ایستگاه شارژ عمومی در کشور راهاندازی شده که بدون نیاز به اپراتور، بهصورت کاملاً آنلاین و از راه دور کنترل و مدیریت میشوند.
به گفته مدیرعامل مپنا، تاکنون ۱۳۴ ایستگاه شارژ در سراسر کشور و برخی مناطق خارج از کشور راهاندازی شده که مجموعاً ۴۱۴ دستگاه شارژر را در بر میگیرد. این شارژرها در سه دسته کلی قرار میگیرند:
1. شارژرهای ناوگانی: برای وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوسها که در ایستگاههای مشخصی نظیر ایستگاه بعثت تهران نصب شده و شبانه تا ۱۴۰ اتوبوس را شارژ میکنند.
2. شارژرهای عمومی: در سطح شهرها و مکانهای عمومی مانند میدان آزادی، بوستانها و ایستگاههای تاکسیرانی نصب شدهاند.
3. شارژرهای خصوصی: مناسب برای منازل، پارکینگهای اختصاصی و خودروهای شخصی.
آمار و برنامههای توسعه شارژرها
مپنا در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۲۰۰ دستگاه شارژر در دستههای مختلف (DC و AC) تولید کرده و برای سال آینده تولید ۳۲ هزار دستگاه شارژر را پیشبینی کرده است. این افزایش تولید، به دلیل رشد سریع تعداد خودروهای برقی در کشور و همچنین تقاضای صادراتی برای این محصولات است.
در این راستا، اولین محموله صادراتی مپنا نیز به یکی از کشورهای هدف ارسال شده است. این قرارداد شامل تأمین و نصب ۱۰۰۰ شارژر DC با توان ۱۲۰ کیلووات طی پنج سال آینده در این کشور است.
رونمایی از سه محصول جدید برقیسازی مپنا
در این نشست، از سه محصول جدید گروه مپنا در حوزه برقیسازی رونمایی شد:
1. شارژر ۳۰ کیلووات والباکس با طراحی جدید
2. شارژر موبایل که قابلیت ارائه خدمات امدادی به خودروهای برقی در راهمانده را دارد
3. شارژر پرتابل که بهعنوان یک محصول جدید برای استفاده در بازار عرضه شده است
برقیسازی ناوگان حملونقل و تأثیر آن بر مصرف انرژی
در بخش دیگری از این نشست، مدیرعامل مپنا با اشاره به بهرهوری بالای خودروهای برقی تأکید کرد که مصرف انرژی آنها بیش از دو برابر بهینهتر از خودروهای درونسوز است. حتی در صورت استفاده از برق نیروگاههای حرارتی، میزان سوخت مصرفی برای حرکت یک خودروی برقی بهمراتب کمتر از یک خودروی بنزینی خواهد بود.
همچنین، به برنامهریزی برای تأمین برق شارژرها از انرژیهای پاک اشاره شد. مپنا در حال توسعه ایستگاههای شارژ خورشیدی است که نمونه پایلوت آن در حال حاضر راهاندازی شده و قرار است در آینده توسعه یابد.
برنامههای مپنا برای داخلیسازی تجهیزات برقیسازی
طبق اعلام مپنا، درصد بالایی از تجهیزات مورد استفاده در زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در داخل کشور تولید شده است. نرمافزارهای مانیتورینگ، کیف پول الکترونیکی، سیستمهای کنترل و پردازش دادهها کاملاً داخلی هستند. همچنین، قطعات سختافزاری کلیدی مانند کنترلرهای شارژ و جعبههای الکترونیکی در کشور تولید میشوند.
چشمانداز بازار خودروهای برقی و زیرساختهای شارژ
با توجه به روند رشد خودروهای برقی، پیشبینی شده است که در سال آینده، میزان برق مصرفی برای شارژ این خودروها تا ۲۳۰ مگاوات افزایش یابد. این میزان در مقایسه با ظرفیت تولید برق کشور رقم ناچیزی محسوب میشود و مشکلی در تأمین انرژی ایجاد نخواهد کرد.
در خصوص تعرفه برق نیز اعلام شد که در حال حاضر، برق ایستگاههای شارژ با تعرفه تجاری محاسبه میشود و وزارت نیرو در حال تدوین آییننامهای برای تعیین تعرفه ثابت برای برق خانگی در این حوزه است.
جمعبندی
نشست خبری امروز گروه مپنا نشان داد که توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کشور با سرعت بالایی در حال انجام است. با توجه به برنامههای توسعهای این گروه، انتظار میرود که در سالهای آینده، ظرفیت شارژ و تولید تجهیزات برقی افزایش چشمگیری داشته باشد. همچنین، با ورود خودروهای برقی جدید به بازار، نیاز به ایستگاههای شارژ نیز افزایش خواهد یافت و مپنا در تلاش است تا با داخلیسازی و توسعه فناوریهای مرتبط، این نیاز را به بهترین شکل پاسخ دهد.

source