بازار خودروی ایران طی یک سال گذشته با نوسانات شدید قیمتی، کاهش معاملات و رکود گسترده مواجه شده به شکلی که خریداران و فروشندگان در لاک انتظار فرو رفته اند.
– بازار خودروی ایران در یک سال گذشته شاهد یکی از پرچالش ترین دوره های خود بود؛ دورانی پر از تلاطم های قیمتی، رکود خرید و فروش، تغییرات سیاست گذاری و ورود خریداران به فاز انتظار.
نوسانات شدید قیمتی به گزارش تابناک به نقل از مهر، در ابتدای سال 1403، قیمت خودروها همچون سال های پیشین روند صعودی خود را حفظ کرد.
به طور میانگین، قیمت خودروهای داخلی در سه ماهه اول سال حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافت؛ به عنوان نمونه، پراید 111 از حدود 250 میلیون تومان در فروردین 1403 به بیش از 320 میلیون تومان در تیرماه رسید.
پژو 207 دنده ای نیز از حدود 580 میلیون تومان به 700 میلیون تومان نزدیک شد.
اما از تابستان 1403، روند صعودی متوقف شد و بازار به تدریج وارد فاز رکودی شد.
عواملی چون کاهش نرخ ارز (از حدود 60 هزار تومان به 48 هزار تومان)، افزایش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و محدودیت واردات خودروهای کارکرده باعث شد تا قیمت ها در ماه های پاییز و زمستان به صورت خزنده کاهش یابد.
در بهمن 1403، بازار به نوعی قفل شد و کاهش تقاضا باعث شد قیمت خودروها حتی نسبت به تابستان حدود 10 تا 15 درصد افت کند.
source