Wp Header Logo 534.png

دقیقاً دو دهه پیش بود که اولین خودروهای چینی راهی بازار کشورمان شدند. ام‌وی‌ام 110، لیفان 520 و چری ویانا از اولین خودروهای چینی بودند که به ایران آمدند. این خودروها به دلیل کیفیت پایین و برندهای ناشناخته، در ابتدا به‌سختی حریف خودروهای ایرانی می‌شدند اما رفته‌رفته چینی‌ها پیشرفت کردند و به خودروهای باکیفیت‌تر و مجهزتری تبدیل شدند. پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397 و عدم ورود خودروهای برندهای ژاپنی و کره‌ای، چینی‌ها بازه قیمتی بالاتر از خودروهای داخلی را به‌طور کامل در اختیار گرفتند. در طول این سال‌ها هرچند خودروهای چینی زیادی در ایران عرضه شدند ولی برخی مدل‌ها موفق‌تر عمل کردند و اصطلاحاً خوب جواب دادند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با پنج نمونه از این خودروها آشنا شویم.

ام‌وی‌ام X22

ام وی ام X22

X22 یکی از موفق‌ترین خودروهای چینی در ایران محسوب می‌شود. این کراس‌اوور کوچک که از زمستان سال 1395 راهی بازار کشورمان شد، به یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار تبدیل شد و به لطف قیمت در دسترس، ظاهر جذاب و برخورداری از شبکه نمایندگی‌های مدیران خودرو، خیلی زود پرفروش شد. X22 ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه شد اما از سال 1400 جای خود را به نسخه فیس‌لیفت داد که با نام X22 پرو عرضه شد و در نسخه اتوماتیک پیشرانه 1.5 لیتری را با یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو جایگزین کرد. X22 پرو از طراحی جذاب‌تر، کابین بروزتر و امکانات بیشتری بهره می‌برد و هم‌اکنون فقط در نسخه دستی با پیشرانه 1.5 لیتری عرضه می‌شود. این کراس‌اوور کوچک پرفروش‌ترین خودروی چینی بازار ایران محسوب می‌شود.

آریزو 5

آریزو 5

یکی دیگر از خودروهای چینی موفق در بازار ایران هم محصول چری و مونتاژ مدیران خودرو است. این سدان چینی ابتدا در سال 1395 با پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی بازار شد اما مدت کوتاهی بعد مدیران خودرو نسخه توربوشارژ آریزو 5 را روی خط تولید برد که با 147 اسب بخار قدرت، بسیار از نسخه تنفس طبیعی قوی‌تر است. آریزو 5 که یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی بازار ایران محسوب می‌شود، به لطف طراحی قابل‌قبول، کابین بروز و پیشرانه قدرتمند توربو، فروش خوبی را در بازار کشورمان تجربه کرده است. آریزو 5 همچنان در حل تولید است اما در سال 1402 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که پسوند اسپرت دارد و با جلوپنجره بزرگ‌تر، نمایی تهاجمی‌تر به خودرو بخشیده است.

جک S5

جک S5

کرمان موتور در سال 1393 جک S5 را روی خط تولید برد و به موفقیت قابل‌توجهی در بازار دست یافت تا جایی که S5 به یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای چینی در بازار ایران تبدیل شد. این خودرو ابتدا با پیشرانه 2 لیتری توربو در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه شد ولی در سال 1397 تولید نسخه دستی خاتمه پیدا کرد. در سال 1400 نیز کرمان موتور نسخه فیس‌لیفت S5 را با پیشرانه جدید 1.5 لیتری توربو GDI روی خط تولید برد. S5 با اینکه سالخورده شده بود و از لحاظ طراحی و امکانات در برابر رقبای جدیدتر حرف چندانی برای گفتن نداشت، همچنان پرفروش بود و طی یک دهه، 103 هزار دستگاه فروخت و به پرفروش‌ترین شاسی‌بلند چینی در ایران تبدیل شد. هرچند سرانجام تولید این خودرو در سال 1402 خاتمه پیدا کرد وی کرمان موتور بجای S5، نسخه فیس‌لیفت آن را با نام کی‌ام‌سی X5 به بازار فرستاد تا بتواند همچنان موفقیت این مدل را ادامه دهد.

تیگو 7 پرو

تیگو 7 پرو

سال 1396 بود که مدیران خودرو مونتاژ کراس‌اوور کامپکت چری تیگو 7 را آغاز کرد. این خودرو هرچند توانست نظر خریداران را جلب کند اما موفقیت اصلی این خودرو در ایران با نسل دوم آن رقم خورد که از سال 1400 با نام تیگو 7 پرو راهی بازار شد. این خودرو هرچند از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ نسل قبلی استفاده می‌کرد ولی طراحی کاملاً متفاوت و کابین بروزتر با امکانات بیشتری داشت. گیربکس شش سرعته دوکلاچه قبلی هم در تیگو 7 پرو با یک نمونه CVT جایگزین شد. این ماشین با وجود قیمت نسبتاً بالا، به یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای چینی در بازار ایران تبدیل شد و توانست جا پای خود را در بازار ایران کاملاً سفت کند. مدیران خودرو بعداً نسخه‌های پرو مکس (با موتور قوی‌تر و چهارچرخ محرک) و هیبریدی تیگو 7 را هم به بازار فرستاد.

هایما S7

هایما S7

هایما S7 شاید به‌اندازه دیگر خودروهایی که در اینجا معرفی کردیم فروش نداشته باشد ولی یکی از کراس‌اوورهای چینی است که اصطلاحاً امتحان خود را پس داده و توانسته رضایت نسبی خریداران را جلب کند. ایران‌خودرو در سال 1394 مونتاژ این کراس‌اوور چینی را آغاز کرد. S7 ابتدا با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی در ایران مونتاژ شد که در کنار یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک قرار گرفته بود. سپس در سال 1396، ایران‌خودرو تولید هایما S7 را با پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربو آغاز کرد که جایگزین نسخه تنفس طبیعی قبلی شد. به‌تازگی هم این شرکت مدل جدید S7 پرو را معرفی کرده که از یک موتور 1.5 لیتری توربو GDI جدید بهره می‌برد. هایما S7 با وجودی که گرد پیری بر چهره‌اش نشسته ولی هنوز در بازار طرفدار دارد.

سؤالات متداول

  • کدام خودروهای چینی در ایران جواب داده‌اند؟

ام‌وی‌ام X22، جک S5، تیگو 7 پرو، هایما S7 و آریزو 5 ازجمله خودروهای چینی هستند که در ایران جواب داده و با استقبال بالایی مواجه شده‌اند.

  • پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران کدامند؟

جک S5 و ام‌وی‌ام X22 از پرفروش‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران محسوب می‌شوند.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *