ساکنان روستای آتشکدهی استان فارس از توسعهی گردشگری و فروش محصولات روستای خود با گسترش زیرساختها گفتند.
ساکنان روستای آتشکدهی استان فارس، در روز جهانی ارتباطات، از تاثیر توسعهی زیرساختهای اینترنت روی معرفی محصولات خود به ایران و افزایش گردشگری گفتند.
رویا قرباننژاد اصل، از عشایر روستای آتشکده استان فارس، در روز جهانی ارتباطات و در مراسم افتتاح طرحهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت با گسترش اینترنت و زیرساختها، افراد این روستا توانستند محصولات و توانمندیهای خود را در سطح شبکههای اجتماعی معرفی کنند. به گفتهی او تا پیش از این، فقط در محدودهی شهرستانهای اطراف و افرادی که از آتشکده رد میشدند، از تولید، فرهنگ و سبک زندگی مردم آنجا اطلاع داشتند.
پیش از اتصال این روستا به اینترنت، عشایر از محصولات لبنی تولید خود کسب درآمد نمیکردند و بازار گستردهای نداشتند. علاوه بر این، فرصتهای شغلی کم بود و بسیاری از اهالی روستا، برای کار کردن به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند.
با وجود اینکه روستای آتشکده یک روستای تاریخی و باستانی است و کاخ اردشیر بابکان در آن قرار دارد، افراد تا پیش از توسعهی زیرساختها اطلاعات زیادی دربارهی آن نداشتند. قرباننژاد که از ساکنان این روستا است اضافه میکند: «این فرصت برای ما فراهم شد که از سبک زندگی و تولیداتمان در صفحات مختلف، محتوا تولید کنیم. افرادی که محتوای ما را میدیدند دوست داشتند این سبک زندگی را تجربه کنند.»
به گفتهی او هممحلیهایش از این امکانات استفاده کرده و با ایجاد اقامتگاه بومگردی، سفرهخانه و سایر امکانات گردشگری، مکانهایی برای تورهای عشایری ایجاد کردهاند. این موضوع باعث شده گردشگری در این روستا افزایش پیدا کند و افرادی که به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند، بهمرور به «آتشکده» برگردند.
این شهروند ضمن تشکر از مسئولانی که این زیرساختها را ایجاد کرده و گسترش دادهاند گفت: «در ۲۰ روز گذشته، ما که یک تولیدی کوچک بودیم توانستیم فقط برای محصولات لبنی ۷۰ سفارش از نقاط مختلف ایران ثبت کنیم. در حالی که پیش از این توسعه و پیشرفت، فقط شهرستانهای اطراف از محصولات ما خبر داشتند.»
منبع: زومیت
source