Wp Header Logo 192.png

هر چیزی که به صورت تصویری، شعار یا خدمات ویژه از یک برند در ذهن شما می‌ماند، هویت آن برند را شکل می‌دهد. حال هر کدام از این موارد که به صورت دیداری باشد مثل تصویر، لوگو، رنگ، تایپوگرافی و… هویت بصری برند نامیده می‌شود. برندهای موفق مثل همراه اول، موفق به ثبت تصویری ماندگار در ذهن مخاطبان می‌شوند. برای همین است که اهمیت هویت بصری برند برای کسب‌وکارها لازمه توجه برای هر برندی است و باید روی آن سرمایه گذاری کنند. در ادامه قصد داریم نمونه‌های واقعی از برندهای تصویری موفق را با هم بررسی کنیم تا متوجه شویم چه ویژگی‌های خاصی دارند که آنها را ماندگار کرده است.

نمونه هویت بصری برندهای موفق

برندهای موفقی در ایران و جهان هستند که توانسته‌اند به خوبی از پس ساختن یک برند بصری موفق برآیند. تعدادی از مشهورترین آنها شامل کوکاکولا، اپل، دیجی کالا، استارباکس و… است که هر کدام را در ادامه به صورت جدا بررسی می‌کنیم. مطالعه این برندها به ما کمک می‌کند تا اگر خواستیم هویت بصری برند خودمان را بسازیم، از تجربیات موفق الهام بگیریم.

هویت بصری برند اپل

اپل یکی از موفق‌ترین برندهایی است که توانسته یکی از هویت‌های بصری ماندگار در کل دنیا را در ذهن مخاطب جا بیاندازد. اما چرا؟ سه بخش مهم در هر هویت بصری برند اپل قابل تشخیص است:

بررسی لوگو و سادگی آن: لوگوی اپل بسیار هوشمندانه طراحی شده است. یک لوگوی ساده و ماندگار. سیبی که بخشی از آن گاز زده شده تصویری است که در ذهن ما باقی می‌ماند.

پالت رنگی مینیمال: پالت رنگی مینیمال ویژگی خاص دیگری است که باعث ماندگاری هویت بصری اپل شده است. این پالت شامل رنگ‌های ساده و خنثی است: سفید، سیاه، خاکستری و طلایی رنگ‌های اصلی این پالت است.

استفاده از تایپوگرافی تمیز و مدرن: تایپوگرافی اپل چنان از نظر بصری خوشایند است که تنها محدود به خود برند اپل نشده، بلکه در خیلی جاهای دیگر هم از آن استفاده شده است. این تایپوگرافی تمیز است؛ زیرا به سادگی می‌توان از آن استفاده کرد و مدرن است، درست مشابه خود محصولات برند که جزو مدرن‌ترین محصولات بازار هستند.

سبک طراحی در تبلیغات و وب‌سایت: سبک اپل بر پایه سادگی، مینیمالیسم و کیفیت بالاست. تصاویر گرافیکی جذابی که این برند ارائه داده به یک الگوی جهانی برای عرضه محصولات شیک تبدیل شده است.

برند اپل

هویت بصری برند کوکا کولا

کوکاکولا یکی دیگر از برندهایی است که توانسته هویت بصری ماندگاری از خود در ذهن مخاطبان به جای بگذارد. سه ویژگی خاص این برند باعث شده هویت بصری آن ماندگار شود:

لوگوی نمادین و تایپوگرافی خاص: نام کوکاکولا با یک تایپوگرافی خاص و نمادین در ذهن همه مخاطبان ثبت شده که از ویژگی‌های خاص این برند است.

رنگ قرمز و ارتباط احساسی آن: رنگ قرمز باعث افزایش انرژی در ما می‌شود. برای همین دیدن آن روی یک نوشابه باعث می‌شود سریع جذبش شده و بخواهیم از این انرژی تغذیه کنیم.

سبک تصویری تبلیغات قدیمی و جدید: سبک تصویری تبلیغات کوکاکولا در عین اینکه اصالت و قدمت خود را حفظ کرده دارای عناصری جدید نیز هست و برای همین توانسته در دل نسل‌های گوناگون نفوذ کند.

برند کوکا کولا

هویت بصری برند دیجی‌کالا

برند تصویری دیجی کالا یکی از ماندگارهای مارکت ایران است. دلایل زیادی برای این ماندگاری وجود دارد که مهم‌ترین‌شان را در ادامه آورده‌ایم:

دیجی کالا دارای اجزای هویت بصری مختلفی مثل لوگو، پالت رنگی، فونت، آیکون‌های ویژه و پترن‌های گرافیکی خاص آن است. لوگوی قرمز رنگ آن که نشان از رضایت مشتری است (یک لبخند بزرگ) حس اطمینان را در شما ایجاد می‌کند. تایپوگرافی بسیار خوانا و صمیمی‌ای دارد و الگوهای مشخص و آشنایی در بخش‌های مختلف این اجزای هویت بصری دیده می‌شود. از نقاط ضعف آن یک رنگی کل هویت بصری برند است که ممکن است باعث خستگی چشم شود.

برند دیجی کالا

هویت بصری برند گوگل

گوگل برندی است که از روزی که به وجود آمده تاکنون توانسته هویت بصری پویا و ماندگاری در ذهن ایجاد کند. لوگوی آن که همان نام گوگل است از روز اول تاکنون تغییر ظاهر زیاد داشته، اما همیشه به پالت رنگی آبی، زرد، قرمز و سبز وفادار بوده است. فونت‌های به کار رفته در هویت بصری گوگل ساده و خوانا بوده و باعث ایجاد خوش‌بینی در ذهن مخاطب می‌شوند. همچنین با دیدن طراحی آن می‌توانید به های تک بودن و مدرن بودن این برند به سادگی پی ببرید. یک موتور جستجوی جهانی که همه افراد با آن آشنا هستند.

هویت بصری برند استارباکس

استارباکس starbucks نه تنها به خاطر کیفیت قهوه‌هایی که در سطح جهان عرضه می‌کند، بلکه به خاطر هویت بصری جذابی که ارائه کرده هم شناخته شده است. لوگوی پری دریایی جذاب آن با طرح جذابی که دارد، در ذهن هر کسی که یک بار از این برند قهوه خریده باشد باقی می‌ماند. این لوگو در ابتدا به رنگ قهوه‌ای طراحی شد، اما امروزه یا سبز رنگ زده می‌شود یا بدون رنگ و به صورت طرح برجسته. پالت رنگی به کار رفته در هویت بصری استارباکس همیشه شامل رنگ‌های طبیعی بوده است و به همین دلیل ماندگاری بسیار بالایی در ذهن دارد.

هویت بصری برند مایکروسافت

ترکیب رنگی آبی و سفید به کار رفته در طراحی مایکروسافت، نشان از اعتماد و مدرن بودن این برند دارد. فونت اصلی که برند مایکروسافت از آن استفاده می‌کند  Segoe UI است که علاوه بر خوانا بودن، به نوعی نماد معرفی انواع های تک نیز شده است. استفاده از خطوط صاف و منحنی ولی ساده در طراحی بصری برند مایکروسافت از دیگر ویژگی‌های آن است که باعث ماندگاری‌اش در ذهن مخاطب شده است. در بسیاری از طراحی‌های امروزی، آیکون‌های ساده، ولی جذاب مایکروسافت به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشان از ماندگاری طولانی مدت آن در دنیای طراحی و گرافیک دارد.

هویت بصری برند سامسونگ

اولین جز هویت بصری برند سامسونگ که در ذهن مخاطب ثبت می‌شود، لوگوی جذاب آن است. لوگوی سامسونگ نام خود برند یعنی Samsung است که با فونتی مدرن و مینیمال به نمایش در آمده است. پالت رنگی  آبی، سفید، و سیاه برند سامسونگ به خوبی با محصولاتی که ارائه می‌دهد همخوانی دارد و برای همین در ذهن مخاطب ماندگار است. همچنین طراحی گرافیکی بخش‌های مختلف هویت بصری این برند بسیار مدرن، ولی مینیمال است که نشان از بهینه بودن محصولاتش دارد. ویژگی دیگری که هویت بصری این برند را ماندگار کرده استفاده از تصاویر با کیفیت بسیار بالاست.

هویت بصری برند توییتر

هویت بصری برند توییتر چنان در ذهن ماندگار است که حتی اکنون نیز که ایلان ماسک آن را خریداری کرده و نامش را به ایکس تغییر داده، باز هم افراد با نام توییتر آن را به یاد آورده و اولین چیزی که بعد از آمدن نام توییتر به ذهن می‌آید همان لوگوی جذابش یعنی پرنده آبی رنگی است که زمانی نماد توییتر بود. استفاده از رنگ آبی در پالت رنگی توییتر باعث ایجاد حس اعتماد در کاربران شده بود. آیکون‌های خاص توییتر همچنان مورد استفاده قرار گرفته و همچنین استفاده از تایپوگرافی مدرن و خوانا، آن را بسیار کاربر پسند کرده بود.

هویت بصری برند بی ام و

به نظرتان چرا تا نام بی ام و آورده می‌شود، یک برند لوکس در ذهن ما نقش می‌بندد؟ علت آن لوکس بودن هویت بصری آن است. فونت‌های به کار رفته در برند بی ام و بسیار خاص و حرفه‌ای هستند. لوگوی بی ام و با اینکه از حروف BMW تشکیل شده، اما چنان طراحی زیبایی دارد که آن را کاملا متمایز کرده است. همچنین استفاده از الگوهای هندسی زیبا در طراحی کلی هویت بصری بی ام و حس لوکس بودن آن را بسیار تشدید کرده است. در نهایت وجود رنگ‌های آبی و سفید در هویت بصری بی ام و آن را یه یک برند ماندگار در ذهن تبدیل کرده است.

برند بی ام و

ویژگی‌های یک هویت بصری قوی

یک هویت بصری قدرتمند مانند برندهایی که تا اینجا بررسی کردیم، چند ویژگی مشترک دارند. این ویژگی‌های مشترک شامل موارد زیر است:

  • سادگی و قابل تشخیص بودن: لوگوی هر کدام از برندهایی که توانسته‌اند هویت بصری ماندگار و قدرتمندی از خود به نمایش بگذارند را هر جا ببینید، می‌توانید به راحتی تشخیص دهید.
  • هماهنگی با ارزش‌ها و شخصیت برند: هماهنگی هویت بصری برندهای موفق با ارزش‌ها و به اصطلاح شخصیت برند هماهنگ است.
  • انسجام در کانال‌های مختلف: هماهنگی تایپوگرافی، پالت رنگی، لوگو، آیکون‌ها و به طور کلی طراحی هویت بصری برندهای قدرتمند به وضوح کاملا مشهود است.
  • انعطاف‌پذیری در کاربرد: از هویت بصری برندهای بزرگ و قدرمتند به راحتی می‌توان در حیطه‌های مختلف استفاده کرد.

اشتباهات رایج در طراحی هویت بصری برند

هیچ کدام از این برندها، با تقلید از برندهای دیگر هویت بصری خود را نساخته‌اند. پس شما هم این اشتباه را انجام ندهید. استفاده از عناصر بصری ناسازگار در هویت بصری هیچ کدام از برندهای موفق دیده نمی‌شود. همچنین نداشتن یکپارچگی در پلتفرم‌های مختلف از اشتباهاتی است که هیچ کدام از برندهای با هویت بصری قدرتمند دیده نمی‌شود. پس مراقب این مورد هم باشید.

کدام یک از نمونه برندها در ذهنتان ماندگار شده است و به نظر شما علت آن چه بوده است؟

 

رپورتاژ

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *