یوتیوب گزارشی منتشر کرد که نشان میدهد اقتصاد خالقان محتوا تا چه اندازه به بخش مهمی از اقتصاد آمریکا تبدیل شده است.
اکوسیستم محتوایی یوتیوب در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک کرده و بیش از ۴۹۰ هزار شغل تماموقت ایجاد کرده است.
اکوسیستم یوتیوب تنها شامل تولیدکنندگان محتوا نیست؛ بلکه تمام افرادی را دربرمیگیرد که بهنوعی با آنها همکاری دارند؛ از تدوینگر و دستیار گرفته تا مشاور رسانهای و روابط عمومی. کارکنان شرکتهایی که خدمات مرتبط با تولیدکنندگان محتوا ارائه میدهند در محاسبات لحاظ شدهاند؛ از جمله شرکتهایی مانند Patreon، Spotter یا Linktree.
سرمایهگذاری ریسکپذیر در صنعت خالقان محتوا نسبت به چهار سال پیش بهشدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۲، همین گزارش نشان داده بود که اکوسیستم یوتیوب بیش از ۳۹۰ هزار شغل ایجاد کرده و ۳۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا افزوده بود؛ یعنی طی دو سال، رشد ۱۰۰ هزار شغل و ۲۰ میلیارد دلار ارزشافزوده ثبت شده است.
یکی از دلایل اصلی رشد چشمگیر، فرصتهای درآمدی پایدار و قابلاتکایی است که یوتیوب در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهد.
کاربرانی که واجد شرایط برنامهی YouTube Partner Program باشند، میتوانند ۵۵ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات را دریافت کنند. برای خالقان سطح متوسط این عدد میتواند ماهانه به چند هزار دلار برسد؛ درآمدی که از سوی پلتفرمهایی مانند تیکتاک و یوتیوب شورتز هنوز بهشکل قابل اتکایی برای محتوای کوتاه مهیا نشده است.
صنعت تولید محتوا با سرعت درحال رشد است؛ اما اغلب توسط نهادهای سنتی اقتصادی بهدرستی درک نمیشود. بسیاری از خالقان محتوا برای دریافت کارت اعتباری یا وامهای بانکی با مشکل مواجهاند؛ حتی زمانیکه توان مالی آنها بهطور مستند اثباتشده باشد./ زومیت
source