Wp Header Logo 889.png
دانشگاه؛ سنگر استدلال در نبرد با بدحجابی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: دانشگاه تنها مرجعی است که از طریق استدلال و منطق، اقناع کننده اذهان به حجاب و عفاف است و می‌تواند برای فرد در زندگی شخصی و برای اجتماع، امنیت ایجاد کند.

علی نظری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره نقش دانشگاه در نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در بین نسل جوان اظهار کرد: دانشگاه قادر است برای مدت زمان طولانی و به صورت پایدار موضوع حجاب و عفاف را برای نسل جوان نهادینه کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه تنها مرجعی است که از طریق استدلال و منطق، اقناع کننده اذهان به حجاب و عفاف است و می‌تواند برای فرد در زندگی شخصی و برای اجتماع، امنیت ایجاد کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: نگاه نو به حجاب و عفاف متقاعدکننده افراد به‌خصوص جوانان و در نظر گرفتن نقش آنان در تمدن‌سازی است.

نگاه نو به حجاب و عفاف متقاعدکننده افراد به‌خصوص جوانان و در نظر گرفتن نقش آنان در تمدن‌سازی است

نظری درباره روش‌های ترغیب نسل جوان به رعایت عفاف و حجاب بدون احساس اجبار تبیین کرد: یکی از روش‌ها، آشنایی جوانان با منافع حجاب و عفاف است، عفاف به‌معنای پاکدامنی که خداوند انسان پاکدامن را دوست دارد و توجه به حجاب و عفاف می‌تواند به سلامت جامعه کمک کرده و افراد از امنیت بالایی در جامعه برخوردار باشند.

وی با اشاره به دو موضوع شیء‌انگاری و خود شیء‌انگاری تشریح کرد: این دو، پدیده و چالش بزرگی هستند که کشورهای غربی را در سال‌های اخیر با آن مواجه کرده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: توجه به حجاب و عفاف به‌خوبی و به‌درستی می‌تواند پدیده‌های مذکور را به حداقل رسانده و به جای اینکه خصوصیات ظاهری فرد مورد توجه قرار گیرد، صفات و شخصیت و انسان‌سازی فرد را پررنگ کند.

نظری در تشریح تدارک برنامه‌ها در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد درباره ترویج فرهنگ عفاف بیان کرد: از آنجا که توجه به عفاف و حجاب می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و تربیت فرد در جامعه دانشگاهی باشد، توجه ویژه‌ای از طرف کنشگران فرهنگی در دانشگاه وجود دارد، به عنوان مثال تشکیل کمیته آراستگی و تصویب موضوعاتی درباره مباحث حجاب و عفاف و تشویق دانشجویانی که اهمیت بیشتری به مسئله حجاب و عفاف می‌دهند، ازجمله مواردی است که بیانگر اهمیت موضوع در واحد یزد است.

وی با اشاره به برنامه‌‌های مشارکت دانشجویان در طراحی و اجرای برنامه‌های حجاب و عفاف یادآور شد: موارد متعددی برای ترغیب مشارکت دانشجویان برای توجه به عفاف و حجاب در واحد یزد در نظر گرفته شده که استفاده از ظرفیت دانشجویان طراحی پارچه و لباس برای ایجاد تهیه البسه‌‌ با رعایت الگوهای اسلامی، نگاه زیبادوستی جوانان دانشجو را به خود جلب کرده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در ادامه توضیح داد: همچنین برگزاری کارگاه‌های رفع شبهات حجاب توانسته افراد توانمندتری را در حوزه حجاب و عفاف تربیت کند.

نظری، راهکارها برای پاسخگویی به شبهات فکری دانشجویان درباره حجاب و عفاف پیشنهاد را استفاده از استادان متعهد و متخصص در این امر برشمرد و بیان کرد: در نشست‌های دانشجویی دعوت از استادان متبحر در مبحث حجاب و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، رفع‌کننده شبهات ذهنی دانشجویان است که طبیعتاً از دلایل عقلی و قرآنی استفاده می‌شود.

وی افزود: آشنایی استادان دروس تخصصی و غیرتخصصی با پیوندهای قرآنی در ضمن تدریس در کلاس، نقش زیادی دررفع شبهات دانشجویان در حوزه حجاب و عفاف ایفاء می‌کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، بزرگ‌ترین چالش‌های فرهنگی در مسیر ترویج عفاف و حجاب در محیط دانشگاه را ابزار رسانه برشمرد و متذکر شد: اگر در استفاده از آن دقت نشود، می‌تواند چالش‌های فرهنگی بزرگی را در امر حجاب و عفاف ایجاد کند.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *