Wp Header Logo 863.png

واگنی نه‌چندان جمع‌وجور که در نسل سوم خود به‌صورت تمام برقی عرضه می‌شود، هرچند نسخه بنزینی هم در راه است. در دنیایی که کراس‌اوورها و SUVها بر بازار سلطه یافته‌اند، مرسدس همچنان باور دارد در بخش خودروهای لوکس، هنوز جا برای یک واگن خوب باقی مانده. مدل CLA برای نسل بعدی بازگشته و مثل قبل، نام شوتینگ‌بریک را یدک می‌کشد. هرچند این نام‌گذاری کمی نادرست است، چون خودرو بیش از حد در دارد که یک شوتینگ‌بریک واقعی باشد. با این حال، خوشحالیم که این مدل سقف‌بلند همچنان در خط تولید باقی مانده است.

همراه ما باشید تا در این مقاله از چرخان نگاهی به این خودرو لوکس از مرسدس بنز بیاندازیم و با مشخصات و طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی و ابعاد

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

تا ستون B، این مدل کاملاً با نسخه «کوپه» CLA یکسان است، و در صورت سفارش نوار نورانی، جلوپنجره‌ی یک‌تکه‌ی خاصی هم خواهد داشت. به‌جای جلوپنجره سنتی، از یک پنل مشکی با ۱۴۲ ستاره نورانی سه‌پر مرسدس استفاده شده است؛ زیراکه زیر کاپوت دیگر خبری از موتور درون‌سوز نیست که نیاز به خنک‌کاری داشته باشد. این مدل یک CLA شوتینگ‌بریک کاملاً برقی است. البته، نسخه بنزینی ملایم‌ هیبرید (mild-hybrid) هم در برنامه است.

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

هرچند نمای جانبی خودرو چندان دل‌نشین نیست، اما همچنان این مدل را به کراس‌اوور GLA ترجیح می‌دهیم. مرسدس حالا تعریف “خودروی کامپکت” را گسترش داده، چون این واگن جدید از نسل قبلی‌اش هم بزرگ‌تر شده است. با طول ۴۷۲۳ میلی‌متر، عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۹ میلی‌متر، به‌ترتیب ۳۵، ۲۵ و ۲۷ میلی‌متر از نسل قبلی بزرگ‌تر است. فاصله محوری هم ۶۱ میلی‌متر افزایش یافته و به ۲۷۹۰ میلی‌متر رسیده است.

وزن خودرو اعلام نشده، اما با توجه به اینکه نسخه دو موتوره سدان CLA وزنی معادل ۲۱۳۵ کیلوگرم دارد، می‌توان انتظار داشت این واگن حتی سنگین‌تر باشد.

کابین و فضای بار

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

با وجود افزایش اندازه، فضای بار عقب کاهش یافته؛ احتمالاً به‌خاطر وجود باتری‌ها. حجم صندوق عقب در حالت معمول (با صندلی‌های باز) از ۴۸۵ لیتر به ۴۵۵ لیتر رسیده است. با خواباندن صندلی‌های عقب (به‌صورت ۴۰:۲۰:۴۰) این فضا به ۱۲۹۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند که باز هم ۶۰ لیتر کمتر از نسل قبلی است.

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

برای جبران این کاهش، مرسدس یک صندوق جلو (فرانک) با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در نظر گرفته که کمک‌حال مناسبی خواهد بود.

سقف پانوراما، نمایشگرها و فناوری‌ها

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

سقف کشیده خودرو با یک پنل شیشه‌ای پانوراما یک‌تکه پوشیده شده که از ستون جلو تا اسپویلر عقب امتداد دارد. شیشه‌ها با پوشش مقاوم در برابر حرارت، اشعه مادون‌قرمز و با خاصیت LowE طراحی شده‌اند تا در تابستان فضای داخلی خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر باقی بماند.

داخل این شیشه پانوراما، ۱۵۸ ستاره نورانی تعبیه شده‌اند که با نورپردازی داخلی هماهنگ می‌شوند. سقف قابل تنظیم است و می‌توان آن را در ۱۰ تا ۲۰ میلی‌ثانیه بین حالت مات و شفاف تغییر داد، اما این کار فقط از طریق مانیتور مالتی مدیا ممکن است.

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

در داخل کابین، یک نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی و یک پنل ابزار دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی نصب شده است. مشتریان می‌توانند با پرداخت مبلغ اضافی، نمایشگر ۱۴ اینچی دیگری برای سرنشین جلو سفارش دهند. در صورت عدم سفارش، جای آن با ستاره‌های نورانی پر می‌شود. هدآپ دیسپلی هم به‌صورت سفارشی موجود است.

قوای محرکه و عملکرد

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

در ابتدا، CLA شوتینگ‌بریک با دو نسخه برقی CLA 250+ و CLA 300 4Matic به بازار اروپا می‌آید. هر دو مدل از باتری NMC با ظرفیت قابل استفاده ۸۵ کیلووات‌ساعت بهره می‌برند.

CLA 250+ می‌تواند ۷۶۱ کیلومتر و CLA 300 4Matic ۷۳۰ کیلومتر با یک بار شارژ طی کند. در صورت نیاز، شارژ سریع DC با توان ۳۲۰ کیلووات در مدت ۱۰ دقیقه، به ترتیب ۳۱۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر به برد آن‌ها اضافه می‌کند.

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

مدل تک‌موتوره ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که شتاب صفر تا صد آن را به ۶.۸ ثانیه می‌رساند و سقف سرعتش ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

مدل دو موتوره با سیستم چهارچرخ محرک، قدرت را به ۳۴۹ اسب‌بخار و گشتاور را به ۵۱۵ نیوتن‌متر می‌رساند. شتاب صفر تا صد آن نیز به ۵.۰ ثانیه کاهش می‌یابد، هرچند سقف سرعت تغییری نمی‌کند.

این دو نسخه برقی در مارس ۲۰۲۶ وارد بازار اروپا می‌شوند و مدل‌های برقی بیشتری نیز در ادامه به خط تولید اضافه خواهد شد. همچنین در همان زمان، نسخه بنزینی هیبرید ملایم با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به بازار می‌آید که به‌صورت دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد.

مرسدس CLA شوتینگ‌بریک ۲۰۲۶

مرسدس‌بنز آمریکا هنوز حضور این مدل را در بازار ایالات متحده تأیید نکرده، و با توجه به اینکه دو نسل قبلی هم در آمریکا عرضه نشدند، امیدی هم به آن نیست. در بازارهای دیگر، رقیب مستقیمی برای این خودرو وجود ندارد؛ نه بی‌ام‌و سری ۲ تورینگ عرضه می‌شود، نه آئودی A3 آوانت، و نه فولکس‌آرتئون شوتینگ‌بریک که اوایل امسال از تولید خارج شد.

تنها رقیب احتمالی می‌تواند بی‌ام‌و i3 Touring باشد. هرچند هنوز چیزی به‌طور رسمی اعلام نشده. نظر شما در خصوص این خودرو دوست داشتنی و لوکس چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. مقایسه جنسیس G90 و مرسدس بنز S-Class
  2. نسل جدید مرسدس CLA 2026: ترکیبی از نوآوری و طراحی مدرن
  3. مرسدس بنز V-Class 2025: آیا هنوز بهترین گزینه در کلاس خود است؟
  4. ارتقای بزرگ S-Class مرسدس بنز در راه است

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *