بازار پررونق تحویل غذای آنلاین در برزیل به صحنه تازهای از رقابت حقوقی میان شرکتهای بزرگ فناوری چینی تبدیل شده است. شرکت «۹۹» (99Food)، زیرمجموعه برزیلی شرکت حملونقل اینترنتی «دیدی گلوبال» (DiDi Global)، روز دوشنبه در دادگاهی در سائوپائولو از رقیب چینی خود، «کیتا» (Keeta)، شکایت کرد.
شکایت ۹۹ از کیتا؛ اتهام نقض علامت تجاری
طبق گزارشها، شرکت ۹۹ در شکایتنامه خود، کیتا را که زیرمجموعه غول تحویل غذای چین، «میتوان» (Meituan) است، متهم کرده که با استفاده از رنگها، گرافیک و فونت مشابه پلتفرم ۹۹، تلاش کرده است به سرعت جایگاهی در بازار برزیل پیدا کند.
در متن دادخواست آمده است:
«شباهتهای بصری متعدد باعث سردرگمی ناخواسته مصرفکنندگان میشود و خواندگان (کیتا) به دنبال سوءاستفاده از موفقیت ۹۹ هستند.»
شرکت ۹۹ از دادگاه سائوپائولو درخواست کرده است که به کیتا دستور دهد لوگوی خود را تغییر دهد تا از تشابهات بیشتر و سردرگمی کاربران جلوگیری شود.
پاسخ کیتا؛ «هویت بصری ما ریشهدار است»
در واکنش به این شکایت، شرکت کیتا در بیانیهای که به خبرگزاری رویترز ارسال کرد، ادعاهای مطرحشده را رد کرد. این شرکت تأکید کرد که لوگو و رنگهایش بیش از ۱۴ سال است که با شرکت مادر، یعنی میتوان، پیوند خورده و طی سه سال اخیر نیز در قالب برند کیتا مورد استفاده قرار گرفته است.
در این بیانیه آمده است:
«هویت بصری ما ریشهدار و شناختهشده است و هیچ ارتباطی با برند ۹۹ ندارد. ادعای کپیبرداری بیاساس است.»
این اظهارنظر نشان میدهد که کیتا نه تنها اتهامات را رد کرده، بلکه تأکید دارد برند آن، هویتی مستقل و دیرینه دارد.
ماجرای شکایت متقابل؛ دعوایی دوطرفه
این شکایت تازه تنها چند روز پس از آن مطرح شد که خود کیتا از شرکت ۹۹ در برزیل شکایت کرده بود. کیتا در شکایت پیشین مدعی شده بود اپلیکیشن تحویل غذای ۹۹، یعنی «۹۹فود» (99Food)، رستورانها را از همکاری با بیش از دو پلتفرم تحویل غذا محدود میکند؛ اقدامی که از نظر کیتا مصداق رقابت ناعادلانه است.
این موضوع یادآور اختلافات مشابه در دیگر بازارهاست؛ از جمله در ایران که اپلیکیشن «اسنپفود» با «تپسیفود» بر سر شرایط همکاری رستورانها و انحصارطلبی دچار اختلاف شدند.
نبرد غولهای فناوری برای بازار آمریکای لاتین
کارشناسان معتقدند که درگیریهای حقوقی اخیر تنها بخشی از رقابتی بزرگتر است. بازار برزیل بهعنوان پرجمعیتترین کشور آمریکای لاتین، ظرفیت عظیمی برای رشد اپلیکیشنهای تحویل غذا دارد و همین موضوع باعث شده غولهای فناوری چین بهشدت برای کسب سهم بیشتر در این بازار با یکدیگر رقابت کنند.
شرکت ۹۹ که تحت مالکیت دیدی گلوبال فعالیت میکند، سالهاست در بازار برزیل حضور دارد و توانسته جایگاه قابل توجهی در حملونقل آنلاین و تحویل غذا به دست آورد. در مقابل، کیتا که زیرمجموعه میتوان است، به تازگی وارد این بازار شده و قصد دارد با سرمایهگذاری گسترده، موقعیت خود را تثبیت کند.
پیامدهای احتمالی شکایتها
دعاوی حقوقی اخیر میتواند پیامدهای مهمی برای هر دو شرکت داشته باشد. در صورتی که دادگاه برزیل به نفع ۹۹ رأی دهد، کیتا مجبور به تغییر لوگو و هویت بصری خود خواهد شد؛ اقدامی که میتواند هزینههای سنگینی برای بازاریابی و برندینگ این شرکت تازهوارد به همراه داشته باشد.
از سوی دیگر، اگر شکایت کیتا درباره محدودیت همکاری رستورانها از سوی ۹۹ به نتیجه برسد، این شرکت قدیمیتر ممکن است با جریمه یا محدودیتهای قانونی مواجه شود. چنین سناریوهایی نشان میدهد که رقابت میان دو غول فناوری نه تنها در عرصه بازار، بلکه در دادگاهها نیز ادامه خواهد یافت.
جمعبندی؛ رقابت فراتر از تجارت
پروندههای اخیر ۹۹ و کیتا در برزیل نماد رقابتی فراتر از یک اختلاف تجاری ساده است. دو غول فناوری چینی تلاش میکنند سهم بیشتری از بازار پرسود آمریکای لاتین را در اختیار بگیرند؛ بازاری که آینده تحویل غذای آنلاین در آن هنوز بهطور کامل تثبیت نشده است.
هرچند شرکت ۹۹ از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده، اما آنچه مسلم است اینکه دعوای حقوقی میان این دو برند، رقابت در برزیل را پیچیدهتر کرده و احتمالاً طی ماههای آینده شاهد تحولات جدیدی در این میدان نبرد خواهیم بود./استارتاپ۳۶۰
source