Wp Header Logo 340.png
آموزش بدون ارزشیابی تشخیصی، اتلاف منابع است  مدارس ضعیف شناسایی و اولویت‌بندی شده‌اند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با انتقاد از نادیده گرفتن ارزشیابی‌های تشخیصی در مدارس، از آغاز اجرای برنامه‌ای خبر داد که مناطق و مدارس دارای ضعف جدی آموزشی را شناسایی و برای حمایت ویژه اولویت‌بندی می‌کند.

به گزارش خبرنگار آنا، در شرایطی که دغدغه‌های کیفیت آموزش و نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در کشور به یکی از موضوعات اصلی نظام آموزشی تبدیل شده است، درصدد برآمدیم با محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی گفت‌وگویی انجام دهیم.

تحلیل عمیق و چندسطحی ارزشیابی؛ فراتر از اعداد و نمرات

زارعی در ابتدای گفتگو با تاکید بر اهمیت تحلیل دقیق نتایج آزمون‌های کشوری گفت: ارزشیابی صرفاً یک فرایند ثبت نمره نیست، بلکه باید ابزاری برای تحلیل کیفیت یادگیری در تمام سطوح باشد؛ از سطح کشور تا مدرسه و حتی دانش‌آموزان. این تحلیل چندسطحی به ما امکان می‌دهد که نه تنها عملکرد کلی را ببینیم، بلکه نقاط ضعف و قوت هر منطقه و مدرسه را به دقت شناسایی کنیم.

وی با اشاره به وجود چهار سطح اصلی تحلیل ارزشیابی ادامه داد: تحلیل کشوری نشان‌دهنده روند کلی نظام آموزشی است، تحلیل استانی نقاط قوت و ضعف استان‌ها را نسبت به هم مشخص می‌کند، و در سطح مناطق به شناسایی مناطقی که نیازمند حمایت ویژه هستند، می‌پردازیم. در نهایت، در سطح مدرسه، نتایج به صورت دقیق و مفهومی بررسی شده تا بتوانیم به مدارس کمک کنیم تا برنامه‌ریزی آموزشی بهتری داشته باشند.

نگاه ویژه به مدارس و اهمیت ارزشیابی تشخیصی

یکی از نکات برجسته‌ای که زارعی بر آن تاکید کرد، اهمیت «ارزشیابی تشخیصی» در ابتدای سال تحصیلی بود: متاسفانه در بسیاری از مدارس، این مرحله مهم نادیده گرفته می‌شود. اما ما تاکید داریم که دبیران گرامی باید پیش از شروع آموزش مباحث جدید، ارزیابی دقیقی از سطح دانش دانش‌آموزان انجام دهند. این کار کمک می‌کند تا مباحث مرور شده تثبیت شود و در صورت نیاز، نقاط ضعف اصلاح شود.

زارعی افزود: بدون این مرحله، آموزش جدید بر پایه‌ای سست بنا خواهد شد که اثر بخشی آن کاهش خواهد یافت.

چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو

رئیس مرکز ارزشیابی به چالش‌های اجرایی و زمانی در فرآیند تحلیل اشاره کرد: با توجه به حجم داده‌ها و گستردگی نظام آموزشی کشور، تحلیل دقیق و به موقع نتایج کار آسانی نیست. ما سعی کرده‌ایم بخشی از تحلیل‌ها را تا اول مهر به مدارس برسانیم، اما ممکن است بخش مربوط به تحلیل سطح مدرسه تا آبان ماه به طول انجامد.

وی همچنین درباره نقش فناوری در بهبود فرآیندها گفت: استفاده از سامانه‌های پیشرفته و هوش مصنوعی در تحلیل داده‌ها از اولویت‌های ماست و امیدواریم با توسعه این زیرساخت‌ها، سرعت و دقت تحلیل‌ها را افزایش دهیم.

توجه به تفاوت‌های محلی و فرهنگی

زارعی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی اجرای تحلیل چندسطحی، توجه به تفاوت‌های محلی و فرهنگی است، توضیح داد: نظام آموزشی کشور ما متنوع است و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه مناطق پیچید. تحلیل‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مشکلات و نقاط قوت هر منطقه به صورت مستقل بررسی شود و راهکارهای بومی‌سازی شده ارائه گردد.

یکی از نکات مهم دیگری که در این مصاحبه به آن پرداخته شد، نقش خانواده‌ها در فرآیند ارزشیابی و بهبود آموزش است. زارعی اظهار داشت: ارائه نتایج به خانواده‌ها به صورت شفاف و قابل فهم، موجب می‌شود که مشارکت آنها در مسیر آموزش افزایش یابد و حمایت‌های لازم را برای فرزندان خود فراهم کنند.

مصاحبه اختصاصی خبرگزاری آنا با محسن زارعی، نمایی جامع و عمیق از رویکرد نوین و چالش‌های ارزشیابی در نظام آموزشی کشور ارائه داد. آنچه از این گفتگو برجسته شد، تاکید بر تحلیل چندسطحی، اهمیت ارزشیابی تشخیصی، توجه به تفاوت‌های محلی و نقش خانواده‌ها بود. موضوعاتی که کمتر به آنها در رسانه‌ها پرداخته شده و نشان‌دهنده تلاش جدی برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور است.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *