دیجیکالا گزارش سالانه ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد که شامل ۱۵ سرفصل و تحلیل عملکرد این فروشگاه آنلاین است. بر اساس این گزارش، سهم خردهفروشی آنلاین از کل بازار ایران به ۶.۴ درصد رسیده و دیجیکالا با ۲۸ درصد سهم، یکی از بازیگران اصلی این بازار است. با این حال، رشد بازار ایران نسبت به روند جهانی هنوز کند ارزیابی میشود؛ سهم جهانی خردهفروشی آنلاین در سال گذشته به ۱۹.۹ درصد رسیده است.
افزایش تنوع کالا و تعداد فروشندگان
در سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۴.۵ میلیون تنوع کالایی در دیجیکالا عرضه شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد فروشندگان این پلتفرم به ۴۶۶ هزار نفر افزایش یافته و رشد ۱۱.۵ درصدی را نشان میدهد. دیجیکالا همچنین به معرفی پلتفرمهای زیرمجموعه خود مانند دیجیفای، دیجینکست، دیجیاکسپرس، دیجیپی، اسمارتک، فیدیبو و گنجه پرداخته است.
رشد درآمد و ارزش کالاهای فروخته شده
طبق گزارش، درآمد دیجیکالا در سال ۱۴۰۳ رشد ۹۰ درصدی داشته و ارزش کالاهای فروخته شده نیز با ۷۱ درصد افزایش روبهرو بوده است. تعداد سفارشها ۳۰ درصد بیشتر شده و سرویسهای حضوری و آنلاین دیجیکالا به ۲۲۳۹ شهر و روستا رسیده است.
فروشگاه حضوری و خرید قسطی
دیجیکالا اولین فروشگاه حضوری خود را افتتاح کرده که ۲۰ درصد خریدهای آن به صورت قسطی و اعتباری بوده است. پرفروشترین کالا در فروشگاه حضوری، گوشی سامسونگ S24 اولترا بوده است. این گوشی همچنین بیشترین ویدیوهای تولیدشده در دیجیکالا را به خود اختصاص داده است.
رشد مشتریان و فروشندگان خارج از تهران
در سال ۱۴۰۳، بیش از ۵.۲ میلیون مشتری و ۴۴۴ هزار فروشنده فعال در شهرهای غیرتهران ثبت شدهاند. سهم خریدهای خارج از پایتخت و رشد بازار محلی دیجیکالا نیز نشاندهنده توسعه فعالیتهای این فروشگاه آنلاین در سطح کشور است.
طلای دیجیتال و فروش خودرو
سرویس طلای دیجیتال دیجیکالا از آذر ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد که بیشترین خریداران آن تهران، اصفهان و البرز بودهاند. حدود ۱.۴ درصد مشتریان، طلای خود را به صورت فیزیکی دریافت کردهاند. سرویس فروش خودرو نیز از اسفند ۱۴۰۳ مجدد فعال شده است.
تغییرات بازار موبایل و کالاهای پررونق
افزایش قیمت دلار موجب کاهش خرید گوشیهای رده بالا شده و گوشیهای اقتصادی بیشترین فروش را داشتهاند. کالاهای پررونق شامل طلا، موتور برق، چراغ شارژی و دستگاه تصفیه هوا بودهاند. خرید اعتباری ۱۲۹ درصد و خرید قسطی ۱۴.۹ درصد رشد کرده و گوشی موبایل بیشترین خرید قسطی را به خود اختصاص داده است.
ترکیب جنسیتی و رضایت کاربران
۳۸ درصد مشتریان دیجیکالا را خانمها و ۶۲ درصد را آقایان تشکیل دادهاند. میانگین سن فروشندگان ۳۵ سال بوده و ۳۰ درصد آنها خانم هستند. رضایت کاربران از تماسهای پشتیبانی به ۹۵.۱ درصد رسیده است و ۹۵ درصد کالاها به موقع تحویل شدهاند.
نیروی انسانی و نسل Z
دیجیکالا حدود ۵۵ هزار همکار دارد و میانگین سنی آنها ۲۶ سال است. ۳۷ درصد از کارکنان را زنان و ۶۳ درصد را مردان تشکیل میدهند. همچنین ۷۱ درصد کارکنان متعلق به نسل Z هستند و ترکیب مدیران ۲۵ درصد زنان و ۷۵ درصد مردان اعلام شده است.
جمعبندی
گزارش سال ۱۴۰۳ دیجیکالا نشان میدهد این فروشگاه آنلاین نه تنها در زمینه افزایش درآمد و تنوع کالا رشد چشمگیری داشته، بلکه با توسعه خدمات حضوری، طلای دیجیتال و خرید قسطی، جایگاه خود را در بازار خردهفروشی ایران تقویت کرده است. این گزارش، چشمانداز روشنی از وضعیت تجارت الکترونیک در ایران و نقش دیجیکالا در آن ارائه میدهد./پیوست
source