گزارشهای جدید اهداف مالی نامتعارف مایکروسافت برای بخش بازی خود را تشریح میکنند. این اهداف به توضیح تصمیمات اخیر این شرکت برای کاهش هزینهها و رویکرد انتشار بازیها برای پلتفرمهای شخص ثالث کمک میکند. در رتبهبندی تجاری سازندگان کنسولهای بازی بدون شک مایکروسافت و ایکس باکس پس از رقبای خود در جایگاه سوم قرار دارند.
به گزارش بخش گیم رسانه اخبار فناوری تکنا، ظاهراً مدیریت مایکروسافت و ایکس باکس از همین جایگاه سوم از استودیوهای خود میخواهند به اهداف سودآوری بسیار بالاتر از میانگین صنعت دست یابند. گزارشها نشان میدهد که اهداف سود سی درصدی برای استودیوهای داخلی تعیین شده است. البته این آستانه سود برای همه پروژهها اعمال نمیشود اما این هدف جدید به بسیاری از توسعهدهندگان و گروههای ایکس باکس ارائه شده است.
این در حالی است که میانگین حاشیه سود برای بقیه صنعت بازی از سال ۲۰۱۸ تاکنون بین هفده تا بیست و دو درصد در نوسان بوده است. کارشناسان تحلیلگر بازار دستیابی به حاشیه سود سی درصدی یا بالاتر را هدفی توصیف میکنند که تنها یک ناشر بسیار موفق که تمام روندهایش را درست اجرا میکند میتواند تعیین کند.
تحلیلگران اشاره میکنند که طرفداران در دو سال گذشته متعجب بودهاند که چرا ایکس باکس استودیوها را تعطیل و بازیها را لغو میکند. همچنین افزایش قیمتها کاهش مشاغل و انتشار بازیهای انحصاری خود بر روی پلتفرمهای رقیب مانند پلی استیشن و نینتندو جای سوال داشته است. به نظر میرسد این هدف بلندپروازانه سی درصدی حاشیه سود اکنون به توضیح بسیاری از آن اقدامات کمک میکند.
اسناد دادگاه مربوط به نهایی شدن خرید Activision Blizzard در سال ۲۰۲۳ نشان داد که حاشیه سود ایکس باکس در بیشتر سال ۲۰۲۲ تنها دوازده درصد بوده است. پس از بسته شدن آن قرارداد ادغام مدیر ارشد مالی مایکروسافت هدف جدید سی درصدی را اجرا کرد. این اقدام ظاهراً برای جبران هزینه هنگفت خرید فرنچایزهایی مانند کال آو دیوتی و کندی کراش بوده است.
به نظر میرسد ریسکهایی مانند قرار دادن بازی کالاف در سرویس ایکس باکس گیم پس لزوماً نتیجهبخش نبوده است. حداقل اینطور به نظر میرسد زیرا در دو سال گذشته پس از تعیین آن هدف سود سی درصدی مایکروسافت هزاران کارمند را در بخش بازی خود اخراج کرده است. این شرکت همچنین استودیوهای خود را بسته و چندین پروژه مورد انتظار را لغو کرده است.
البته اشاره شده که اخراجها کاملاً به دلیل نرسیدن به حاشیه سود نیست. میدانیم که همزمان با وجود این هدف مایکروسافت در حال سرمایهگذاری بیشتر در هوش مصنوعی بوده است. به نظر میرسد این شرکت هر پروژهای را برای آزادسازی سرمایه جهت سرمایهگذاری بیشتر در هوش مصنوعی تعطیل میکند قطع میکند یا میفروشد.
با این حال دانستن اینکه رهبری شرکت از استودیوهای بازی خود میخواهد به سودآوری بسیار بالاتر از میانگین صنعت دست یابند کمک میکند تا توضیح داده شود چگونه مدیریت به این نتیجه میرسد که این اخراجهای گسترده و انتشار عناوین انحصاری بر روی پلتفرمهای رقیب ضروری است.
برخی استدلال میکنند که مایکروسافت در حال آمادهسازی بخش بازی خود برای شکست است. زیرا این شرکت دیگر به هیچ وجه آن غول پیشرو در صنعت که در دوران ایکس باکس ۳۶۰ بود نیست. این احساس که مایکروسافت میخواهد از تجارت بازیهای ویدیویی خارج شود به طور فزایندهای در حال رشد است.
اگر هدف نهایی خروج از این تجارت باشد آنگاه استراتژی فعلی منطقی به نظر میرسد. این استراتژی شامل حذف پروژهها از توسعهدهندگان متخصص تعیین اهداف سودآوری غیرمنطقی و ناراضی کردن مداوم پایگاه مصرفکنندگان با افزایش قیمتها و ارائه ویژگیهای ناخواسته است.
گزارشها ادامه میدهند پروژههایی که احتمالاً در مایکروسافت و ایکس باکس اولویت پیدا میکنند آنهایی هستند که تولیدشان ارزان است. همچنین پروژههایی که احتمال میرود درآمدهای بادآورده قابل توجهی ایجاد کنند در اولویت خواهند بود. این رویکرد شبیه تمرکز بر بازیهای ارزانقیمت و شرطبندی بر روی بازیهای سرویس-محور است که هدفی جز کسب درآمد ندارند.
یکی از سخنگویان مایکروسافت در واکنش به این گزارشها اظهار داشت که آنها به کسب و کار به عنوان یک کل نگاه میکنند. او افزود آنها خلاقیت نوآوری و پایداری را در یک سبد متنوع از پیشنهادات متعادل میکنند. به گفته وی این رویکرد گاهی به معنای اتخاذ تصمیمات دشوار و توقف کار بر روی چیزهایی است که دیگر به دلایل مختلف کار نمیکنند.
این سخنگو همچنین اشاره کرد که این تصمیمات سخت به شرکت اجازه میدهد تا منابع را به سمت پروژههایی که بیشتر با جهتگیری و اولویتهای آنها همسو هستند منتقل کنند. این توضیحات در حالی ارائه میشود که فشار برای رسیدن به اهداف مالی جدید همچنان بر استودیوهای بازیسازی این شرکت سنگینی میکند.
source