Wp Header Logo 2.png

در گفت‌و‌گوی کارگردان با آنا مطرح شد

ایده «بچه مردم» چگونه شکل  گرفت؟

کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» از چگونگی رسیدن به ایده و تولید این اثر گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیه‌کنندگی سید علی احمدی نخستین بار در سال گذشته و در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۴ رشته رکورددار تعداد نامزدی یک فیلم در تاریخ جشنواره فجر شد. این فیلم در نهایت توانست سه سیمرغ «بهترین فیلمنامه»، «بهترین تدوین» و «بهترین کارگردان اول» جشنواره را از آن خود کند. بچه مردم مهرماه امسال در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان هم حاضر بود و در آنجا نیز جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین اثر از نگاه نوجوانان را از آن خود کرد.

این فیلم از چهارشنبه سوم مهرماه اکران خود را در سینما‌های سراسر کشور آغاز کرده و تاکنون (جمعه نهم آبان ماه) با فروش ۴۵ هزار قطعه بلیت، فروشی معادل ۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان را از آن خود کرده است.

ایده «بچه مردم» چگونه شکل  گرفت؟/ روایتی سینمایی از غربت بچه‌های ایران

در همین ارتباط، محمود کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا عنوان کرد: فیلم «بچه مردم» اثری است که اگرچه شخصیت‌های اصلی داستان آن نوجوان هستند، اما نمی‌توان آن را فیلمی برای مخاطبان کودک و نوجوان دانست البته که به اقتضای همین ویژگی یعنی بازه سنی قهرمان داستان، نوجوانان با ان ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در سینمای ما سال‌ها است که به خاطر پیچیدگی‌های اقتصادی فرصت چندانی به سوژه‌ها و گونه‌های متنوع سینمایی داده نمی‌شود. به تبع این وضعیت، سینمای نوجوان هم در ته این صف قرار گرفته است. شاید در دو دهه اخیر فلیم‌هایی که برای مخاطب نوجوان ساخته شده از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود. خودِ من پیگیر هستم که به سفارش و با حمایت یکی از نهاد‌های فرهنگی، کاری را برای مخاطبان نوجوان انجام دهم. البته در سینمای جهان نمونه‌های موفقی از فیلم‌هایی که برای مخاطبان نوجوان ساخته شده‌اند را داریم. به ویژه در دسته‌بندی سنی بلوغ و مسائل روانشناسی و اجتماعی مرتبط با آن آثار زیادی ساخته شده، ولی در آنجا هم این گونه آثار سهم بسیار اندکی را از کلیت تولیدات سینمایی تشکیل می‌دهند.

کارگردان فیلم «بچه مردم» گفت: به هر حال نوجوان ما از ۱۳ چهارده‌سالگی به اصطلاح دیگر شاخک‌هایش حساس می‌شود و نمی‌تواند مثل قبل با فیلم‌های کودک و نوجوان ارتباط بگیرد. بیشتر دوست دارد که مخاطب جدی فیلم‌های بزرگسالان باشد؛ بنابراین باید برای این حجم قابل‌توجه از مخاطبان در این رده سنی هم فکر کنیم.

وی درباره چگونگی رسیدن به این سوژه نیز گفت: ایده اولیه این فیلم از طرف آقای یوسف اصلانی مطرح شد. ایشان از رزمندگانی می‌گفتند که در پرورشگاه بزرگ شده و در زمان جنگ تحمیلی در جبه‌ها حاضر شده و غریبانه به شهادت رسیده بودند. خُب این یک موضوع تراژیک بود و از آن طرف ما هم نمی‌خواستیم یک روایت ساده و تخت از آن داشته باشیم چراکه داشتن مخاطب و این که فیلم دیده شود برایمان یک اولویت بسیار مهم بود. برای همین بود که شیوه پرداخت، ریتم و فضاسازی فعلی را مدنظر قرار دادم. فیلمنامه کار هم با قلم خانم یارمحمدی بر مبنای همین فضا نوشته شد؛ البته این که این قصه دراماتیک با این فضا و ریتم متفاوت چفت شود یک ریسک بزرگ بود که خدارا شکرجواب داد. بازخورد‌های مثبتی که در جشنواره فجر و جشنواره فیلم کودک و همینطور در این ۱۰ روز اکران داشتیم فراتر از حد انتظار بود.

کارگردان فیلم «بچه مردم» درباره اظهارنظر چند ماه پیش یوسف اصلانی که تغییر پایان‌بندی فیلم به شدت انتقاد کرده بود نیز گفت: نه، موضوع خاصی نبود. یک سوءتفاهم بود که رفع شد. نسخه در حال اکران هم همان نسخه‌ای است که در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک به نمایش درآمده است.

ایده «بچه مردم» چگونه شکل  گرفت؟/ روایتی سینمایی از غربت بچه‌های ایران

لازم به یادآوری است، بازیگرانی همچون گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغی‌پور، امید روحانی، زهرا داوودنژاد، سید جواد یحیوی، ونوس کانلی، کامبیز امینی، سیامک ادیب، زری کریمی، سیاوش جامع و همچنین مهبد جهان‌نوش، احسان احمدی، فرزین فلسفین و ایلیا یعقوبی در نقش‌های اصلی حضور دارند.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *