Wp Header Logo 713.png

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و مسکن در گفت‌وگو با آنا؛

فناوری برای مقاوم‌سازی سازه‌های ناایمن تهران لازم اما کافی نیست

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: بازسازی اماکن ناایمن به خصوص در بافت‌های پرتراکم مرکز تهران موضوعی چند وجهی از لحاظ فنی، اقتصادی، پدافند غیر عامل، مدیریتی و اجتماعی و … است و برخورد با این مورد به هیچ وجه ساده نیست.

به گزارش خبرگزاری آنا، موضوع امنیت در برابر حوادث غیر مترقبه در ساختمان‌های قدیمی و تجاری کلان شهر‌ها بخصوص تهران بزرگ مسئله‌ای است که عواقب عدم توجه به آن را در فاجعه پاساژ پلاسکو مشاهده کردیم.

اما برای ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی چه می‌شود کرد؟ محسن بهرام غفاری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و کارشناس ارشد صنعت ساختمان در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: بازسازی اماکن ناایمن به خصوص در بافت‌های پرتراکم مرکز تهران موضوعی چند وجهی از لحاظ فنی، اقتصادی، پدافند غیر عامل، مدیریتی و اجتماعی و … است و برخورد با این مورد به هیچ وجه ساده نیست.

مقاوم سازی کم چالش‌ترین کار در ایمنی ساختمان

وی تصریح کرد: در جریان مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان‌هایی که در آن سکونت وجود دارد، مهمترین مبحث زیست افراد در آن محل است. پس از زلزله منجیل بنده از پیشگامان موضوع ایمن سازی ساختمان بوده ام و آیین نامه آن را به دولت ارائه کرده ام و به صراحت می‌گویم که در موضوع مقاوم سازی کم چالش‌ترین بخش کار موضوع فنی آن است و بسط‌های اجتماعی و … این کار به شدت پیچیده‌تر است.

باید به تدریج در یک زمانی بندی مدون موضوع ایمن سازی انجام شود و در حال حاضر نیز چاره‌ای جز پذیرش این شرایط به عنوان یک واقعیت موجود نداریم و ایمن سازی ضربتی شعاری بیش نیست. به مانند این موضوع مسئله جابجایی پایتخت است که هر چند وقت یک بار عنوان می‌شود که باید پایتخت را جابجا کنیم؛ خوب بر فرض که دولت به محل دیگری منتقل شد مسائل ۱۰ میلیون نفری که در این شهر زندگی می‌کنند که تغییری نخواهد کرد

غفاری تاکید کرد: نمی‌شود در حالی که شخصی در محلی ساکن است و یا در آنجا در حال کسب است عملیات فنی مقاوم سازی را انجام داد و جابجا کردن افراد نیز به دلایل اقتصادی و یا وابستگی‌های خاص به محل کسب و زندگی آسان نیست؛ مگر آن که مناسب سازی شهری یک محله را در برگیرد. لازمه چنین اتفاقی نیز تدابیر وسیعی مانند تعیین محلی برای اسکان موقت و … است. در موضوع اعطای محل معوض نیز با برخی پیچیدگی‌ها مانند سرقفلی‌هایی که ارزش میلیاردی دارند و تعیین معوض آن غیر ممکن است رو برو خواهیم شد.

وی ادامه داد: باید به تدریج در یک زمانی بندی مدون موضوع ایمن سازی انجام شود و در حال حاضر نیز چاره‌ای جز پذیرش این شرایط به عنوان یک واقعیت موجود نداریم و ایمن سازی ضربتی شعاری بیش نیست. به مانند این موضوع مسئله جابجایی پایتخت است که هر چند وقت یک بار عنوان می‌شود که باید پایتخت را جابجا کنیم؛ خوب بر فرض که دولت به محل دیگری منتقل شد مسائل ۱۰ میلیون نفری که در این شهر زندگی می‌کنند که تغییری نخواهد کرد.

کارشناس ارشد صنعت ساختمان تاکید کرد: مرکز تحقیقات ۴۰۰ ساختمان را به عنوان ساختمان نا ایمن شناسایی کرده است، اما مگر می‌شود یک بیمارستان کادر و بیماران آن را به راحتی جابجا کرد. برای جابجایی پایتخت نیز نکته این است که بارگزاری شهری با انتقال ستادی دولت و دانشگاه و پادگان ممکن نیست و مردم در جایی تجمع می‌کنند که کسب و پولسازی باشد.

فناوری هم امکان اینمن سازی برخی ساختمان‌ها را نمی‌دهد

تاثیر فناوری نو در ایمن سازی

غفاری در خصوص تاثیر استفاده از فناوری‌های نو در آسان‌تر شدن ایمن سازی ساختمان‌ها گفت: فناوری چندان جدیدی برای ایمن سازی شبکه برق قدیمی نیامده است، اما می‌توان با استفاده از تکنولوژی جدید ایمنی را کمی بالا برد، اما باید توجه داشت که این نوع افزایش ایمنی در حد اخذ استاندارد‌های ایمنی نیست!

کارشناس ارشد صنعت ساختمان ادامه داد: نصب تجهیزات حفاظت اکتیو باید انجام شود، اما این مورد کافی نیست. باید توجه داشت که بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری مکلف است که به مالکان ابنیه‌ای که دچار مخاطراتی هستند ابلاغ نمایند که طی مدت زمان مشخصی ملزم به ایمن سازی هستند و اگر در این مدت انجام نشود، شهرداری مستقیما با ۱۵ الی ۲۰ درصد هزینه بالاتر این فعل را انجام خواهد داد. اما شهرداری قادر به اجرای این موارد نیست، چرا که یک حجره کوچک در بازار بیش ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *