Wp Header Logo 739.png

 وقتی جسد خونین پیرزن را از خانه‌اش بیرون می‌بردند، بچه‌هایش نمی‌توانستند نگاه معنادار همسایه‌ها را تحمل کنند. 
همین روایت یک سطری در پس خود مفهومی دارد که خانواده‌های بسیاری با آن درگیر هستند، آن مفهوم هم کوتاهی نسبت به مراقبت از والد یا والدین سالخورده است که می‌تواند با یک اتفاق ناگوار همراه باشد. 
پرونده قتل زنان سالخورده که با انگیزه سرقت تشکیل می‌شود، اتفاقی است که مدام در حال تکرار شدن است. در بیشتر کوچه و خیابان‌ها، زنان سالخورده‌ای را می‌توان یافت که به تنهایی زندگی می‌کنند. آن‌ها بعد از ازدواج فرزندان و فوت شوهرانشان، پایان عمر خود را در تنهایی سپری می‌کنند. این گروه سنی، افراد در معرض خطری هستند که تنها ماندنشان می‌تواند به بروز یک اتفاق ناگوار منجر شود. از آنجا که سالخوردگان با ضعف حافظه مواجه می‌شوند، ممکن است در زندگی روزمره فراموش کنند بعد از آشپزی، شیر گاز را ببندند و به دنبال آن گازگرفتگی یا حادثه انفجار روی دهد. همچنین استفاده از لوازم برقی هم می‌تواند احتمال بروز یک حادثه را قوت ببخشد. این دسته از افراد همواره سوژه مناسبی برای بزهکاران هستند. این بزهکاران می‌توانند عضوی از خانواده، دوستان، بستگان یا مجرمان حرفه‌ای باشند. برخی از جرائمی که علیه زنان سالخورده شکل می‌گیرد از سوی اعضای خانواده‌شان طراحی و اجرا می‌شود. زنان سالخورده عمدتاً طلا یا پول در خانه نگه می‌دارند. بنابراین پرونده‌هایی تشکیل می‌شود که در جریان آن عضوی از خانواده برای سرقت وارد عمل می‌شود و در مواردی هم دست به ارتکاب قتل می‌زند. افراد بزهکاری که در همسایگی این زنان زندگی می‌کنند نیز عمدتاً برای سرقت پول و طلا وسوسه می‌شوند. افراد سالخورده توان دفاع از خود را ندارند، بنابراین بدیهی است که این موضوع بتواند سوژه مناسبی برای ارتکاب جرم باشد. بسیاری از این مجرمان انگیزه‌ای برای ارتکاب قتل ندارند و فقط برای سرقت وارد عمل می‌شوند، اما قربانیان پرونده به دلیل ترس و شدت گرفتن عارضه‌هایی که ناشی از بیماری‌های قلبی یا تنفسی است، جانشان را از دست می‌دهند. افراد سالخورده عمدتاً از بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های حرکتی، بینایی، قلبی و تنفسی رنج می‌برند، از همین‌رو نیاز به مراقبت دائم دارند. گاهی این افراد سوژه‌ای برای جرائم جنسی و مجرمان با علم به تنها بودن آن‌ها برای عملی کردن نیت خود وارد عمل می‌شوند. 
با اینکه آموزه‌های دینی و اخلاقی بر احترام به والدین تأکید بسیاری دارد، اما نگهداری از والدین سالخورده برای برخی خانواده‌ها به معضل تبدیل شده است. والدینی که فرزندان خود را با عشق و دشواری زیادی راهی خانه بخت می‌کنند، زمانی که به سن سالخوردگی می‌رسند گاهی برای دیدن فرزندان یا نوه‌هایشان برای مدت زیادی باید چشم به راه بمانند. بسیاری از فرزندان به دلایلی مثل ضعف مالی، مشغله زیاد کاری، دور بودن از خانواده و دلایلی از این دست از نگهداری و مراقبت والدین سالخورده خود شانه خالی می‌کنند یا در بهترین حالت به صورت دوره‌ای و با منت زیاد از آن‌ها نگهداری می‌کنند، از همین‌رو گاه این عدم مراقبت منجر به بروز یک حادثه شوم یا ناگوار می‌شود.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *