طبق مطالعهای از Demand Gen، محتوای تعاملی دو برابر بیشتر از محتوای ثابت یا غیرفعال منجر به تبدیل میشود. با بازاریابی محتوای تعاملی، میتوانید تجربه مخاطبان خود را از مصرف غیرفعال محتوا به تعامل فعال تبدیل کنید.
بهترین بخش ماجرا چیست؟ راههای زیادی وجود دارد که میتوانید بدون فشار آوردن به بودجه، زمان یا منابع، عناصر تعاملی را به کمپینهای بازاریابی خود اضافه کنید. با الهام کافی و ابزارهای مناسب، هر بازاریابی میتواند محتوای تعاملی مؤثری خلق کند.
محتوای تعاملی چیست؟
محتوای تعاملی، نوعی محتواست که کاربران بهجای مصرف غیرفعال، بهصورت فعال با آن درگیر میشوند. این نوع محتوا معمولاً به ورودی کاربر نیاز دارد و میتواند به اقدامات کاربر پاسخ دهد.
در حالی که بیشتر محتواها “ثابت” هستند (مانند پستهای وبلاگ سنتی، اینفوگرافیکها، ویدئوها و غیره)، محتوای تعاملی پویا است، زیرا مصرفکنندگان باید با آن تعامل کنند تا پیش برود (مانند نظرسنجیها، آزمونها، بازیها و غیره).
همچنین بخوانید:فضای اینترنتی: پویاییهای فناوری در عصر ارتباطات
چرا محتوای تعاملی مهم است؟
محتوای تعاملی مهم است زیرا مخاطبان را درگیر و مشارکت میدهد و تجربهای فراگیرتر و شخصیسازیشده برای آنها فراهم میکند. با اجازه دادن به کاربران برای مشارکت فعال در محتوا، عناصر تعاملی میتوانند فرآیند یادگیری را بهبود بخشیده و آن را بهیادماندنیتر کنند.
محتوای تعاملی همچنین میتواند دادهها و بینشهای ارزشمندی درباره رفتار و ترجیحات کاربران ارائه دهد، که به کسبوکارها امکان میدهد تلاشهای بازاریابی خود را تنظیم کرده و استراتژی کلی خود را بهبود ببخشند.
بهطور کلی، محتوای تعاملی ابزاری قدرتمند برای افزایش تعامل، بهبود نتایج یادگیری و بهدست آوردن بینشهای ارزشمند درباره رفتار کاربران است.
۶ روش برای ایجاد محتوای تعاملی
آزمونها، پرسشنامهها و نظرسنجیها ذاتاً تعاملی هستند. اما با افزودن عناصر شخصیسازیشده، میتوانید کاربران بیشتری را به شرکت در آزمون یا تکمیل نظرسنجی تشویق کنید.
برای افزودن تعامل، میتوانید سؤالات متفاوتی را بر اساس پاسخ کاربر به سؤال قبلی نشان دهید. فرض کنید پرسشنامهای برای بازاریابان توزیع میکنید و یکی از سؤالات درباره اولویتهایشان برای سال آینده است. اگر پاسخ دهند “بهینهسازی موتور جستجو”، میتوانید سؤالات خاصتری درباره SEO از آنها بپرسید.
لینکهایی به محتوای مرتبط دیگر در آزمونها، پرسشنامهها یا نظرسنجیهای خود قرار دهید تا ترافیک به بخشهای دیگر وبسایت شما هدایت شود. به این ترتیب، کاربران میتوانند درباره موضوعی بیشتر بیاموزند یا زمینه بیشتری برای سؤالات به دست آورند.
نتایج کاربران را قابل اشتراکگذاری کنید و لینکی در اختیارشان قرار دهید. بهویژه با آزمونها، میتوانید نتایج را قابل اشتراک کنید تا افراد بتوانند نتایج خود را در شبکههای اجتماعی یا پلتفرمهای دیگر به اشتراک بگذارند و افراد بیشتری را به مشارکت ترغیب کنند.
۲. ارائههای تعاملی
ارائههای تعاملی راهی عالی برای تشویق تعامل مخاطبان و حفظ تمرکز آنها بر پیامی است که میخواهید منتقل کنید.
در واقع، یک مطالعه نشان میدهد که وقتی کاربران بتوانند مستقیماً با ارائه تعامل کنند، ۴۱٪ بیشتر احتمال دارد که تا انتهای ارائه پیش بروند و ۲۱٪ زمان بیشتری را صرف خواندن کنند نسبت به ارائههای بدون عناصر تعاملی.
اگر ارائه شما قابل دانلود یا درخواستی باشد، میتوانید با استفاده از سبک “ماجراجویی خودت را انتخاب کن” که انتخابهای مختلف مخاطبان را به مسیرهای متفاوتی هدایت میکند، تعامل بیشتری ایجاد کنید.
۳. اینفوگرافیکهای تعاملی
اینفوگرافیکها برای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی محبوب هستند. یک مطالعه نشان داد که اینفوگرافیکها “توجه اجتماعی قابلتوجهی بیشتر” نسبت به مقالات متنی با موضوعات مشابه ایجاد میکنند. میتوانید از آنها به عنوان بخشی از استراتژی کلی بازاریابی خود یا به عنوان تصاویر مکمل در پستهای وبلاگ و سایر محتوای نوشتاری استفاده کنید.
اینفوگرافیکها را در وبسایت خود جاسازی کنید و سپس از انیمیشن شناور (hover) استفاده کنید تا کاربران بتوانند با حرکت دادن نشانگر روی یک موضوع یا بخش از اینفوگرافیک اطلاعات بیشتری ببینند. با این کار، جعبهای با اطلاعات اضافی ظاهر میشود. برای این کار باید کمی کد به وبسایت خود اضافه کنید تا اینفوگرافیک قابل شناور شود. اگر از یک سازنده وبسایت یا CMS استفاده میکنید، احتمالاً خودتان میتوانید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، توسعهدهنده وب شما میتواند این کار را برایتان انجام دهد.
سپس میتوانید تصویری از اینفوگرافیک را در حسابهای شبکههای اجتماعی خود با لینک به محل قرارگیری آن در وبسایت به اشتراک بگذارید و به مردم اطلاع دهید که میتوانند روی لینک کلیک کنند تا با اینفوگرافیک تعامل داشته باشند.
۴. صفحات فرود(Landing Page) تعاملی
استفاده از متن کمتر در صفحه فرود میتواند تبدیلها را در آن صفحه بهبود دهد، طبق یک مطالعه. میتوانید متن صفحه فرود را با استفاده از عناصری مانند ماشینحسابهای تعاملی، ویدئوها یا پنجرههای سؤالی کاهش دهید.
یک راه ساده برای افزودن تعامل به صفحه فرود، استفاده از ویدئو است. طبق گزارشWyzowl بسیاری از بازاریابانی که پاسخ دادهاند گفتهاند ویدئو به افزایش ترافیک آنها کمک کرده است. برای تعاملیتر کردن آن، مطمئن شوید که در ویدئو مستقیماً با مخاطب هدف خود صحبت میکنید، نه اینکه فقط “به” آنها حرف بزنید. حتی میتوانید سؤالاتی مطرح کنید تا هنگام تماشای ویدئو بیشتر به فکر فرو بروند.
سرصفحههای متحرک، دکمهها، تصاویر یا متن را اضافه کنید تا تجربه وبسایت شما منحصربهفردتر از سایر وبسایتها شود.
۵. کتابهای الکترونیکی تعاملی
عناصر تعاملی در یک کتاب الکترونیکی میتوانند به افراد کمک کنند مفاهیم را بهتر از صرفاً خواندن متن یاد بگیرند و درک کنند. در یک مطالعه، فعالیتهای تعاملی به دانشآموزان کمک کرد تا شش برابر اطلاعات بیشتری را حفظ کنند. تعامل در کتاب الکترونیکی میتواند به سادگی کلیک روی یک کلمه یا عبارت برای دریافت زمینه بیشتر یا به پیچیدگی تبدیل کل کتاب به یک بازی باشد.
لینکهای قابل کلیک را اضافه کنید تا مخاطبان با محتوای شما تعامل داشته باشند. اگر کلمات یا عباراتی پیچیده یا نیازمند توضیح بیشتر باشند، لینکی به آن کلمه یا عبارت اضافه کنید تا با کلیک کاربر، جعبهای با اطلاعات بیشتر ظاهر شود.
همچنین میتوانید محتوای کتاب الکترونیکی خود را به صورت جمعشونده یا “آکاردئونی” قالببندی کنید، که در آن کاربران باید روی “+” یا آیکون دیگری کلیک کنند تا بخش باز شود. این کار به خوانندگان امکان میدهد بخشهایی که به آنها علاقه ندارند را پنهان کنند تا محتوای کتاب را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.
آزمونهایی در انتهای هر فصل اضافه کنید تا کاربران آنچه آموختهاند را بهتر به خاطر بیاورند. تحقیقات نشان داده است که آزمایش مهارتهای بازیابی دانش افراد میتواند به آنها کمک کند آنچه آموختهاند را حفظ کنند.
۶. نقشههای تعاملی
نقشههایی با عناصر تعاملی برای بازدیدکنندگان سایت شما سرگرمکننده هستند و میتوانند برند شما را در ذهن افراد نگه دارند وقتی به چیزی از شما نیاز دارند. Expedia، یک شرکت مسافرتی، یک نقشه لهجه از جزایر بریتانیا ساخت که کاربران میتوانند روی یک منطقه کلیک کنند و لهجه آن منطقه پخش شود. چنین نقشهای افرادی را که سفر را تجربهای سرگرمکننده میبینند جذب میکند و Expedia را در ذهن آنها برجسته میکند.
چند راه برای استفاده از نقشههای تعاملی برای برند شما وجود دارد. اگر کسبوکار شما چندین مکان دارد، از یک نقشه استفاده کنید تا کاربران بتوانند روی هر مکان شناور شوند و ساعت کاری، آدرس، شماره تلفن و اطلاعات خاص آن مکان را ببینند.
یا نقشهای مرتبط با کسبوکار خود بسازید، مانند کاری که Expedia انجام داد. Expedia نقشهای ساخت که تفاوتهای منطقهای را نشان میداد و به ایده سفر منجر میشد. اگر شرکتی مرتبط با غذا دارید، میتوانید نقشهای بسازید که محبوبترین غذای هر ایالت را نشان دهد.
در نهایت،با یک برنامه مشخص شروع کنید تا محتوای تعاملی مؤثری بسازید ،دو یا سه نوع محتوای تعاملی که برای شما و تیمتان قابل اجرا باشد را مشخص کنید. هزینهها، زمان و سایر منابع مورد نیاز را برآورد کنید تا ببینید چه چیزی برایتان ممکن است. مخاطبان هدف خود و نیازهای احتمالی آنها از شما را شناسایی کنید تا بتوانید محتوای بصری جذابی برای آنها بسازید.
پس از پیادهسازی برخی از محتواهای تعاملی، میتوانید آن را با سایر محتوای ثابت خود مقایسه کنید تا ببینید کدام برای مشتریان و مشتریان بالقوه شما جذابتر است. معیارهایی که بررسی میکنید بسته به پلتفرم مورد استفاده متفاوت خواهد بود، اما به مواردی مانند بازدیدها، نظرات و اشتراکگذاریها نگاه کنید. اگر در شبکههای اجتماعی پست میکنید، لایکها و واکنشها را هم بررسی کنید.
source