
شرکت Open AI در حال آزمایش سیستم واترمارکگذاری برای تصاویر تولیدشده توسط Chat GPT است که دستکم در مراحل اولیه فقط برای کاربران رایگان اجباری خواهد بود، ولی پیش بینی میشود که کاربران نسخۀ پولی بتوانند تصاویری بدون واترمارک تولید کنند.
همانطور که گفته شد، شرکت OpenAI در حال توسعه یک سیستم جدید برای واترمارکگذاری تصاویر تولید شده توسط ChatGPT است؛ اقدامی که بهگفتۀ منابع خبری، فعلاً در نسخه آزمایشی برنامک این شرکت مشاهده شده است، انتظار میرود که این امکان دستکم در مراحل اولیه فقط برای کاربرانی که بدون خرید اشتراک از خدمات ChatGPT استفاده میکنند، اجباری باشد و کاربران نسخۀ پولی یا اصطلاحاً پرمیوم بتوانند تصویر بدون واترمارک تولید کنند.
ذخیره تصویر بدون واترمارک امکان پذیر است؟
آنطور که منابع رسانهای میگویند در نسخه بتای بروزرسانی برنامک چت GPT، گزینهای مخفی با عنوان «ذخیره بدون واترمارک» کشف شده است که نشان میدهد به احتمال فراوان کاربران اشتراکی خواهند توانست تصاویر بدون واترمارک (علامتگذاری شده) بسازند و ذخیره کنند. این گزینه در منوی سهنقطهای پیشنمایش تصویر قرار دارد و در کنار گزینههای معمولی مانند ویرایش، انتخاب، ذخیره و اشتراکگذاری ظاهر میشود.
تفاوت میان کاربران رایگان و اشتراکی
برخی از گزارشها نیز میگویند که این قابلیت در حسابهای رایگان نیز قابل مشاهده بوده است، اما احتمالاً به دلیل ماهیت آزمایشی مورد استفاده چنین اتفاقی افتاده است و نسخۀ بتا لزوماً بیانگر نسخه نهایی نیست. در صورت اجرایی شدن نهایی ویژگی واترمارک گذاری، کاربران اشتراکی که برای استفاده از چت GPT پول پرداخت میکنند، انعطاف بیشتری در استفاده تجاری یا خلاقانه از تصاویر خواهند داشت، ولی تصاویر ارائه شده به کاربران غیر اشتراکی همراه با واترمارک خواهد بود که محدودیتهایی در استفادۀ تجاری و کاری از تصاویر برای آنها ایجاد میکند.
شفافیتی که بیشتر به کاسبی شباهت دارد
ادعا میشود که این اقدام در راستای افزایش اعتبار و شناسایی محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی انجام میشود؛ بهویژه در شرایطی که تصاویر تولیدشده توسط AI بهسختی از تصاویر واقعی قابل تشخیص هستند و واترمارکگذاری میتواند از انتشار اطلاعات نادرست و استفاده غیرمجاز از تصاویر جلوگیری کند، ولی به نظر نمیرسد که این ادعا چندان منطبق با واقعیت باشد.
دلیل چنین برداشتی هم واضح است، اگر اوپن.ای.آی طالب این بود که تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برای مخاطب آن قابل تشخیص باشند، تا اصطلاحاً کاربری فریب نخورد، دیگر تفاوتی بین کاربران قائل نمیشد.
طرح این ادعا که هدف از ارائه چنین ویژگی در تصویرسازیهای چت GPT، جلوگیری از فریب خوردن کاربران فضای مجازی است، عجیب به نظر میرسد، از این جهت که احتمالاً اگر شما کاربر پرمیوم این چت بات باشید، امکان ساخت تصویر بدون واترمارک را خواهید داشت و شرکت هم دیگر نگران نمیشود که مخاطب فریب میخورد یا خیر، تشخیص میدهد که تصویر ساخته شده، اثر انسان است یا هوش مصنوعی، بنابراین بیش از آنکه چنین نگرانیهایی در میان باشد، به نظر میرسد که اهداف اقتصادی پشت پردۀ ویژگی جدید ارائه شده از سوی شرکت آمریکایی اوپن.ای.آی قرار دارند.
source