Wp Header Logo 216.png

به گزارش خبرگزاری آنا،  برنامه تلویزیونی صف اول با حضور «رجبعلی برزویی» رئیس دانشگاه فرهنگیان به بررسی موضوع چشم انداز تربیت معلم در ایران پرداخت.

مشروح گفتگو‌های این برنامه به شرح زیر است:

سوال: می‌خواهم بگویم درباره خود دانشگاه توضیح بدهید ولی دانشگاه فرهنگیان دیگر برای همه مردم کشورمان می‌توانیم بگوییم که شناخته شده است اجازه بدهید با آن هدفی که دانشگاه در دستور کار قرار گرفت شروع کنیم بر اساس ماده ۱ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ماموریت اساسی این دانشگاه برای شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی ایرانی انقلابی برای دانشجو معلمان شکل گرفته یعنی اینکه این هدف را برای خودش تعریف کرده هم اکنون دانشگاه فرهنگیان ما که آن دغدغه هویت اسناد بالادستی را داشته فکر می‌کنید چقدر توانسته به آن اهداف خودش پیدا کند؟

 برزویی: بگذارید از اینجا شروع کنم همه می‌دانیم که سرنوشت کشور‌ها را عملاً معلمان تعیین می‌کنند همه کشور‌هایی که در دنیا موفق شده‌اند به توسعه‌های جدی برسند حتی کشور‌های جهان سومی که در یک فرایندی ابتدا از معلم شروع کرده‌اند پس معلم همانطور که فرمودید در ابتدای فرمایشتان حضرت آقا هم چنین نگاهی را به معلمی دارد مهم‌ترین شاخصی که ما الان در واقع در دانشگاه برای رسیدن به آن هدف است این است که وقتی معلم مهم است مهم‌ترین و با استعدادترین و توانمندترین و نخبه‌ترین آدم‌ها باید بیاید در نظام تربیت معلم و معلم شود. پس برای رسیدن به آن یک سری ابزار‌ها لازم است به لطف خداوند بسیاری از اتفاقات خوب افتاده هرچند هنوز ما کمبود‌هایی داریم و فاصله‌هایی داریم برای رسیدن به اینها، اما می‌توانم امروز به شما بگویم حداقل این را عرض کنم که یک نقطه عطفی باشد در دانشگاه فرهنگیان که امروز دولت مجلس شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطالبه مردمی همه آمده به سمت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم امروز همه یک حرف می‌زنند وقتی راسش حضرت آقا این گونه هستند همه دارند یک حرف می‌زنند دانشگاه فرهنگیان لذا این یک فرصت است به همین دلیل اتفاقات خیلی خوبی افتاده فرصت‌های خوبی ایجاد شده فقط من مثلاً یکی دو تا را بگویم فضا‌ها امکانات بودجه فقط شما بدانید از سال گذشته تا به امسال بودجه این دانشگاه دو برابر شده پیش بینی که شده برای سال آینده دوباره بیش از دو برابر شود. ببینید اتفاقات خوبی زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده امروز که ما خدمت شما هستیم قریب به ۳۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده داریم از مسیر دانشگاه فرهنگیان می‌گیریم مصوبات بسیار خوبی در برنامه توسعه. 

سوال: یعنی از سال گذشته تا امسال یک تحولی ایجاد شده، چون ما همیشه دیدیم در خبر‌ها که گلایه داشته‌اند استادان دانشگاه فرهنگیان از همین مسائل زیرساختی که شما بهش اشاره کردید؟ 

 برزویی: ببینید ما هنوز هم کمبود‌هایی داریم به هر حال این دانشگاه سال‌ها رها شده بود ۱۰ سال است که در واقع فعالیتش را شروع کرده و در این ۱۰ سال بسیاری از امروز ما ۱۱۰ هزار دانشجو داریم ۱۱۰ هزار دانشجوی نظام شبانه روزی دانشجوی نظام شبانه روزی ویژگی‌های خاص خودش را می‌خواهد زیرساخت‌های خاص خودش را می‌خواهد اتفاقات خیلی خوبی افتاده، اما هنوز قطعاً با استاندارد‌هایی که در ذهن ما هست فاصله داریم، اما عرضم این است.

سوال اول شما این بود مسیر سیر خوبی از اتفاقات خوبی دارد می‌افتد در بحث فضا فقط اینطوری می‌توانم بگویم از سال گذشته تا الان ۵۰۰ هزار مترمربع بنا به این مجموعه اضافه شده حالا شاید بگوییم که این بنا‌ها آیا همه نو هستند نه ممکن است که بناهایش بعضی‌هایشان در واقع قدیمی‌تر باشد. 

سوال: ۵۰۰ هزار متر مربع از چقدر ظرفیت مورد نیاز؟

برزویی: ببینید ما هنوز با استاندارد‌هایی که در دنیا و در ایران حداقل در ایران خودمان. 

سوال: برآورد نکرده‌اید که چقدر نیاز داریم؟

 برزویی: بله عرض می‌کنم ما مثلا الان در ایران خودمان استاندارد فضای آموزش عالی مثلا در حوزه زیرساختی خوابگاهی ۱۵ متر است ما مثلا ۷ متر هستیم پس هنوز استاندارد نیست ولی به ۷ متر خیلی خوب رسیده‌ایم قبلا این هم نداشتیم مثلاً خیلی پایین‌تر بود مثلاً ۳ متر بود الان رسیده به ۷ متر برنامه‌ریزی که شده به همه اینها در یک فاصله خیلی کوتاه خواهیم رسید.

سوال: آقای برزویی حالا برویم سراغ نتیجه این اقدامات ما تقریباً در یک مدتی که خیلی نیاز داشتیم رفتیم به سمت تربیت تمام ساحت نیروی معلم این الان تاثیرش رو روی نظام آموزشی ما گذاشته فکر می‌کنید؟ 

برزویی: فقط من می‌خواهم این را با مثالی عرض کنم در این سوال شما ما این را بار‌ها از مدیران مدارس بار‌ها از مدیران مناطق شنیده‌ام با همه وجود اینکه ما هنوز انتظارمان خیلی بیش از این است که بتوانیم معلمانی در تراز بسیار بالاتر در ترازی که کشور نیاز دارد تربیت کنیم هنوز با آن مافاصله داریم بسیاری از مدیران همین امسال داشتند به من می‌گفتند اگر سه نفر معلم بیایند مدرسه از مسیر‌های مختلف ما آخر آن روز می‌توانیم بفهمیم این معلم از دانشگاه فرهنگیان آمده تمام استانداردهایش در واقع با استاندارد‌های بقیه متفاوت است از نوع وظیفه شناسی اش از نوع مسئولیت پذیری اش از نوع دانشش از نوع برخوردش از انگیزه‌ای که به آن دارد واقعاً خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان با جرات می‌توانم بگویم که خروجی‌هایش خروجی‌های بسیار استانداردی هست می‌گویم با همه این وجود که ما هنوز انتظاراتمان فوق العاده بالا است. 

سوال: یک خبری هم داشتیم اخیراً راجع به جذب دانشجویان نخبه برای دانشگاه فرهنگیان این به کجا رسید چقدر توانستید از این طریق آن بحث دانشجو معلمانتان را تامین کنید؟ 

 برزویی: سوال بسیار خوبی است اجازه بدهید که این پکیج را با هم مطرح کنم ببینید همانطور که اول عرض کردم من برای اینکه بتوانم معلم نخبه تربیت کنم معلم نخبه جذب کنم و خروجی بدهم سه فرایند دارم یک فرایند پذیرش چه کسانی را بپذیرم دو چگونه آموزش بدهم ۳ چگونه ارزیابی کنم در پایان که این خروجی‌های من بتوانند آن انتظاری که ما از معلم شایسته و معلم توانمند داریم داشته باشد ما مرحله اول را کامل کرده‌ایم یعنی پازل مرحله اول کامل شده ما سه مسیر برای جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان تعریف کردیم و مسیر سوپاپ اطمینان مسیر چهارم همان مسیر آزمون‌های استخدامی است که بهش ما می‌گوییم ماده ۲۸ آن فاز آخر خواهد شد که ما امیدواریم در سال‌های آینده آن به حداقل برسد یا حذف شود.

 اما این سه مسیر چه هست یک مسیر مسیر اولیه هست که آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان است که امسال قریب به ۶۰۰ هزار نفر شرکت کردند در این آزمون از این ۶۰۰ هزار نفر قریب به ۱۰۰ هزار نفر معرفی شدند و قریب به ۳۰ هزار نفر پذیرفته شدند به حق می‌توانم بگویم این ۳۰ هزار نفری که پذیرفته شدند غالباً افرادی هستند من فقط عدد تهرانش را امروز من از سازمان سنجش گرفتم تراز‌هایی که پیش ما قبول شدند در اکثر این ۱۸ رشته ما تراز‌های بالای ۱۰ هزار است یعنی نفرات ۱۰۰۰۰، ۱۱۰۰۰ تا تراز ۱۲۰۰۰ هم حتماً جناب عالی می‌دانید که وقتی من می‌گویم این عدد مثلاً تراز ۹۰۰۰ به بالا در ۸۰ درصد رشته‌های دانشگاهی خوب تهران قبول است من تراز ۱۲۰۰۰ دارم تراز ۱۱۰۰۰ یعنی پس بهترین‌ها از این مسیر آمدند وارد دانشگاه شدند این یک مسیر است، اما واقعیت این است که استعداد‌ها لزوماً در آزمون‌های ورودی ممکن است موفق نباشند.

اما یک استعداد هستند ما آمدیم ۹ حوزه استعدادی را تعریف کردیم برای دانش آموزانی که ممکن است در آزمون ورودی موفق نباشند، اما یک استعداد هستند استعداد ورزشی است استعداد فرهنگی است استعداد هنری است استعداد قرآنی است المپیادی است مثلاً در یک رشته در المپیاد‌ها ولی ممکن است در کنکور موفق نبوده آمدیم ۹ حوزه استعدادی تعریف کردیم و یک آیین نامه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم تحت عنوان جذب استعداد‌های برتر دانش‌آموزی دانش آموزانی که از سال نهم به بعد تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی شان در یکی از این نه حوزه قرار بگیرند بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند یک خبر خوش امروز می‌خواهم بدهم که این یک خبر جدید است برای روز ۱۳ آبان روز دانش آموز ما فراخوان این را اعلام می‌کنیم در سطح کشور قریب به تقریباً ۳۰۰۰ ظرفیت را ما از مسیر فراخوان استعداد‌های برتر دانش‌آموزی ان‌شاءالله جذب خواهیم کرد. 

سوال: ساز و کار جذب به چه صورت خواهد بود؟

برزویی: همه اینها پیش بینی شده در یک فراخوان خیلی مفصل است دیگر تمام اینها دیده شده از طریق به استعدادش نمره‌ای داده شده به رشته‌ای که خواهد رفت نمره‌ای داده شده به معدلش نمره‌ای داده شده. 

سوال: چه تعداد برای این دوره می‌خواهید جذب کنید؟

برزویی: حدوداً ۳۰۰۰ یعنی بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰.

سوال: و این قرار است در سال‌های دیگر تکرار شود و این عدد افزایش پیدا کند؟ 

برزویی: بله هر سال حداقل ما گفته‌ایم ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه وقتی ۱۰ درصد با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی محترم که در برنامه توسعه هفتم ما را مکلف کرده سال ۲۵ درصد ظرفیت دانشگاه را افزایش بدهیم این را هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. 

 سوال: روش جدیدی که به آن اشاره کردید این هم از طریق آزمون هست؟ 

برزویی: خیر عرض کردم فقط از طریق ارزیابی است یعنی فرد باید در یکی از آن ۹ حوزه قرار بگیرد و بعد می‌آید آن شایستگی‌ها و مصاحبه در کانون ارزیابی‌ها آن مسیر قانون ارزیابی را که، چون ما باید علاوه بر شایستگی‌ها آن شایستگی معلمی و اینها را هم داشته باشد. 

سوال: فراخوانش روز دانش آموز است از کی ان‌شاءالله شروع می‌شود؟

 برزویی: روز یکشنبه فراخوان رسماً اعلام می‌شود. 

 سوال: کار جذبش از کی شروع می‌شود؟ 

برزویی: بلافاصله بعد از چند روز بعدش سامانه باز می‌شود تمام تلاشمان این است که اینها را ان‌شالله وارد دانشگاه کنیم. 

سوال: یعنی آن عزیزانی که علاقه داشته‌اند و نتوانسته‌اند از روش گذشته جذب شوند؟

برزویی: عرض کردم استعداد باید در این یکی از این نوع استعداد ویژه قرار بگیرند همه نمی‌توانند.

سوال: آن استعداد‌هایی که مد نظرتان هست می‌شود بفرمایید؟

برزویی: عرض کردم المپیادی‌ها مسابقات قرآنی مسابقات فرهنگی هنری مسابقات ورزشی اینهایی که می‌گویند همه برگزیدگان یا ملی رتبه یک یا دو یا ۳ ملی یا جهانی باید باشند یعنی اینها همه باید بعد مسابقات تعریف شده مسابقاتی که وسعتش کاملا تایید شده باشد.

مسابقاتی که مثلاً فرض کنید مسابقات قرآنی باید دارالقرآن اینها را تایید کند یعنی همه تعریف‌های خاص خودش را دارد جشنواره‌های بنیاد ملی نخبگان جشنواره‌های دانش‌آموزی که خود وزارتخانه برگزار می‌کند مسابقاتی که سمپاد برگزار می‌کند جشنواره‌هایی که حوزه‌های حوزوی برگزار می‌کنند و حافظان قرآن که مشخص شده از یک جز تا کل قرآن هر کدام چه امتیازی می‌توانند داشته باشند پس یک مسیر ما شد مسیر دوم ما استعداد‌های برتر دانش آموز یک مسیر سومی که من واقعاً جا دارد امروز هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از مجلس محترم یک تشکر ویژه کنم به خاطر مصوباتی که برای ما داشتند من در این مدت چهار مصوبه فقط در عرض ۶ ماه برای شورای انقلاب فرهنگی برای دانشگاه گرفتم که دو تا اینها بودند ما تنها دانشگاه هستیم که یعنی یک دانشگاه هستیم که جذب مرکزی داریم برای هیئت علمی آزمون اختصاصی داریم.

همه اینها در واقع مسیر‌هایی است که آنجا هست پس مسیر بعدی ما که سومی هست که من گفتم تشکر می‌کنم آیین نامه راتبه است راتبه دانشجویی راتبه دانشجویی می‌آییم از سال دوم دانشجویانی که در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند استعداد‌های برتر آنها را در واقع جذب می‌کنیم آنها از لحظه‌ای که جذب می‌شوند از تمام مزایایی که یک دانشجو معلم دارد از همان روز اول کارمند دانشگاه خواهند شد یعنی می‌شوند معلم آموزش و پرورش از مزایای سابقه خدمت و تمام آنها و بیمه و حتی برای پسر‌ها از معافیت سربازی برخوردار می‌شوند یعنی دقیقاً همان مزایایی که یک دانشجوی دانشگاه فرهنگیان دارد این دو سال خواهد داشت دانشجو در همان محل تحصیل خودش درسش را ادامه خواهد داد ۵۰۰ ساعت در این دو سال باقیمانده دانشگاه فرهنگیان برنامه‌های تربیتی کارآموزی کارورزی‌اش را برایش برنامه‌ریزی خواهد کرد در روز‌های تعطیل یعنی تابستان‌ها. 

سوال: این روش جدید را به چه دلیل در دستور کارتان قرار دادید؟

برزویی: یکی از دلایلش این بوده که ما استعداد‌های برتری در آموزش عالی داریم این فرد به هر دلیلی این فرصت را یا نداشته یا به لحاظ ذهنی آن موقع آمادگی ورود به این حوزه را نداشته حالا که آمده در دانشگاه این علاقمندی ایجاد شده پس یکی اینکه من بتوانم از همه همان شعار اول من ببینید شعار اول من چه بود که من بتوانم برترین‌ها را وارد آموزش و پرورش کنم در آینده معلم با عزت‌ترین آدم‌ها باشد جایی باشد که همه بهش احترام بگذارند نخبه‌ترین‌ها پس من باید نخبه‌ها را مسیرشان را نبندم به هر دلیلی یک عده‌ای آمده‌اند در مسیر بعدی باید آنجا هم این فرصت را من ایجاد کنم پس یکی این است.

 دوم از ظرفیت خوب دانشگاه‌ها استفاده کنم دانشگاه‌های این کشور استادان بزرگی دارد زیرساخت‌های زیادی دارد خوابگاه امکانات کتابخانه که من در بخشی از اینها هنوز به آن استاندارد لازم نرسیدم پس دوم از تمام زیرساخت‌های آنها می‌توانم استفاده کنم از ظرفیت بزرگ استادان پیشکسوت آنجا می‌توانم استفاده کنم یعنی من می‌آیم هم برنامه‌های تربیتی خودم را می‌گذارم هم دو سال در واقع از زیرساخت‌های آنها استفاده کردم بنابراین این هم مسیر سوم است من به محض اینکه این اطلاعیه فراخوان دانش آموزان برود وارد فراخوان آنها خواهم شد احتمالاً یک ماه تا دو ماه دیگر آن هم تمامش تلاشم خواهد بود که شروعش کنم برای سال آینده آنها همدیگر از سال بعدی وارد این شوند.

 سوال: ساز و کارتان برای یکپارچه کردن آموزش همه این سه مسیر چگونه است؟ 

برزویی: عملاً سه مسیر نخبگی را ایجاد کرده‌ام یک از مسیر آزمون دانشگاه فرهنگیان ۲ استعداد‌هایی در آزمون موفق نشدند آمده‌اند اینجا ۳ دانشجویانی که در واقع به هر دلیلی آن دو مسیر را نیامده‌اند ولی الان هم ظرفیت اینجا هم مسیر مسیر انتخاب است اینجا هم مسیر مسیر نخبگی است یعنی هر کس نمی‌تواند بیاید اینجا هم ما باز ۲۰ درصد ظرفیت گذاشتیم.

یعنی یک ظرفیت خوبی را هم اینجا گذاشته‌ایم به عبارتی آن ظرفیتی که مجلس محترم برایمان گذاشته ما بخشی را خودمان کم کم زیرساخت‌هایمان را آماده می‌کنیم و می‌بریم و بخشی را هم از سایر دانشگاه‌های کشور در واقع استفاده می‌کنیم. 

 سوال: در کشور ما برآورد دارید که چقدر نیاز به معلم دارد؟ 

 برزویی: ببینید تحلیلی که ما الان داریم که مجلس درست طراحی کرده و خودمان هم در وزارتخانه بردیم جلو حدوداً بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر مثلاً ما در آینده در سال‌های آینده باید ما سالی جذب کنیم، چون نسبت به خروجی‌ها نسبت به کسانی که می‌روند. 

سوال: طی چه مدتی باید این هفتاد هزار نفر را جذب کنید؟

برزویی: ما تا پایان برنامه هفتم توسعه برنامه هفتم باید به این جایگاه برسیم یعنی پایان برنامه توسعه هفتم من باید برسم به ظرفیت حول و حوش ۶۰ هزار نفر، اما این ۶۰ هزار نفر همانطور که عرض کردم همه را در دانشگاه فرهنگیان نخواهم دید بخشی از ظرفیت را از سایر دانشگاه‌ها استفاده خواهم کرد. 

 سوال: یعنی پس باید منتظر باشیم ما سالی ۱۰۰۰۰ معلم جذب کنید حدوداً؟

برزویی: خیلی بیشتر عرض کردم. 

سوال: بیشتر عرض کردم حدوداً؟ 

برزویی: ما الان سالی ۳۰ هزار تا در واقع داریم این ۳۰ هزار باید برود به نزدیک ۶۰ هزار. 

 سوال: شما برنامه ۵ ساله دارید؟ 

برزویی: بله حدوداً تقریباً این عدد است. 

 سوال: پس برای علاقه‌مندان این فضا فراهم هست که هر سال بتوانند تلاش کنند یک نکته الان اینجا شاید برای خیلی از مردم سوال باشد الان ما هر روز اگر به حوزه آموزش علاقه داشته باشیم فضای مجازی فضای رسانه را که جستجو کنیم می‌بینیم که سبک جدیدی از آموزش مشخص شده یعنی هر روز این فضا بر اساس فناوری‌های جدید دارد رشد می‌کند و تغییر می‌کند و تقویت می‌شود شما چطور دارید معلمانتان را با این فناوری‌های جدید آموزشی دارید به روز می‌کنید روش‌های متعدد برای جذب دارید و قاعدتاً باید یک یکپارچگی اتفاق بیفتد؟

برزویی: بسیار سوال به جا خدمت شما عرض کنم که ما سه هفته پیش توفیق داشتیم خدمت آقای کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش سفری را به عمان برویم در واقع نشست وزرای آموزش آیسسکو بود در آنجا به طور جدی تمام کشور‌ها یعنی دو روز که برنامه بود یک روز اینکه استفاده از ابزار هوش مصنوعی استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی محور بود.

آقای کاظمی به من دستور داد که تمام این موضوعات را به عنوان محور خودمان و بومی شده خودمان واقعا من اینجا هم جا دارد آقای کاظمی اهتمام بسیار ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان دارد در همین صف اول هم چند روز پیش که اینجا بود من دوباره دیدم که چه اعتقادی به این دانشگاه دارد و همیشه مرتب شاید تنها جایی که کارگروه‌هایش نظام مسائلش را خودش شرکت می‌کند می‌گوید اینجا برای من مهم است ایشان هم همین نگاه را دارد که آینده کشور اینجاست؛ بنابراین الان یک دستور ویژه‌ای به من داده و کارگروهی را گفته درست کن که بتوانیم در آینده خیلی زود باید بتوانیم از فناوری‌های جدید به ویژه یکی از مسائل مهم هم ارزیابی آموزش است آیا کاری که من دارم می‌کنم این دارد مسیر خوبی می‌رود من چگونه باید این را ارزیابی کنم ابزار‌های هوش مصنوعی ابزار‌های نوین فناوری‌های در واقع بستر مجازی این کمک را به من می‌کند که اول خودم ارزیابی داشته باشم از خودم ببینم خروجی‌های من آن انتظار من را دارد برآورده می‌کند روی این داریم کار می‌کنیم مسئله دوم آزمایشگاه و کارآموزی کارورزی است.

شما می‌دانید که یکی از معضلات ما این است که آیا کارآموزی کارورزی دارد خوب اجرا می‌شود الان بستر‌های شبیه سازی بسیاری از ابزار‌هایی است که ما می‌توانیم از بستر شبیه سازی بسیاری از کارآموزی کارورزی‌هایمان را فاز اولش را ببریم جلو نهاییش را مثلاً ببریم در مدرسه بنابراین الان داریم به طور جدی کار می‌کنیم و این سوال شما را من اینطوری پاسخ بدهم من الان یک تیمی گذاشته‌ام استاد‌های من با استاد‌های سایر دانشگاه‌ها فرق می‌کنند در سایر دانشگاه‌ها یکی از محور‌ها محور پژوهش است، اما استاد من باید چند ساحته باشد برای اینکه من اگر دانش آموز ۶ ساعته که سند تعیین کرده را بخواهم تربیت کنم باید معلم ۶ ساعته تربیت کنم ساعت‌های تربیتی بنابراین معلم تربیت کنم باید استاد اینگونه داشته باشم چنین استاد‌هایی باید حتماً با بستر‌های جدید فضای مجازی با بستر‌های هوش مصنوعی هم توانمند باشند. 

 سوال: یک چند باری به هوش مصنوعی اشاره کرده الان چه استفاده‌ای دارید از هوش مصنوعی می‌کنید؟

 برزویی: ببینید کار را شروع کردیم تا الان در دانشگاه ما البته از این ابزار‌ها در بحث‌های سامانه‌ها و سامانه‌های هوشمند رفته‌ایم جلو، اما اینکه مستقیم در آموزش رفته باشیم نه ممکن از استادان به صورت اختصاصی کار‌هایی را کرده باشند، اما در واقع این را به عنوان یک برنامه جامع دانشگاه تیمی الان می‌گویم از آن سفری که ما برگشتیم قبلاً جز برنامه‌هایمان بود از آن سفری که برگشتیم آقای دکتر کاظمی این دستور را دادند که به طور جدی ما باید هفتگی به ایشان گزارش بدهیم پیشرفت‌های کار را الحمدلله کار شروع شده.

سوال: که چگونه از هوش مصنوعی در سیستم آموزشی استفاده کنید؟

برزویی: بله به ویژه ارزیابی آموزشی و توانمندسازی آموزشی به عنوان مثال من آنجا دیدم بسیاری از آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌هایی بودند که به صورت همین دوربین‌هایی که شما روی چشم می‌گذارید کاملا آزمایش را انجام می‌دهید می‌توانید در واقع با یک سری پنل‌هایی حتی مثلاً یک آزمایشگاه فیزیک را خودت همه تست‌هایش را انجام بدهی بدون اینکه بخواهید این را در بستر عملی انجامش بدهید. سوال: آقای برزویی خیلی کوتاه داخل پرانتز قرار است که کنکور اختصاصی برگزار کنید شما؟

برزویی: ما داشته‌ایم الان دو سال است. 

 سوال: آن را که متوجه‌ام ولی اخیراً دوباره یک صحبت‌هایی بود که مبنی بر تغییراتی یا شیوه جدیدی منظورم خبر‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود آیا قرار است تغییری داشته باشید؟

 برزویی: ببینید کنکور ما اینگونه است من فقط یک یادآوری می‌کنم برای به ویژه جوان‌تر‌هایی که ممکن است کنکور سراسری سالی دو بار برگزار می‌شود یک بار اردیبهشت ماه یک بار در واقع در مرداد ماه در اردیبهشت ماه همه افرادی که برای آزمون اردیبهشت ماه شرکت می‌کنند داوطلبان دانشگاه فرهنگیان آنجا اعلام داوطلبی برای دانشگاه فرهنگیان انجام می‌دهند پس ما در آزمون نیمروزه اردیبهشت ماه شرکت می‌کنند بعد در ادامه ما دو ماده درسی اختصاصی خودمان را هم در واقع در آنجا آزمون اختصاصی ما خواهد بود.

 پس بنابراین اینکه در زمان دیگری آزمون دیگری باشد نه در واقع اینها سه برابر به ما معرفی می‌شود و بعد دیگر از آن مسیر کانون‌های ارزیابی ارزیابی می‌شود و معدل دیگری باشد نه ما و این‌ها سه برابر به ما معرفی می‌شود و از مسیر کانون‌های ارزیابی شده و نمره کنکور و بخشی از ارزیابی می‌شوند ملاک قبولی فرد.

سوال: راجع به دغدغه‌ها و نکته‌ای که آقای وزیر در نامه‌ای درباره تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که تعهد خدمت خودشان را انجام داده بودند نیازمند صدور کارت پایان خدمت نظام وظیفه شان بودند که برای مراحل اداری استفاده کنند که به دنبال تعیین تکلیف هستند.

برزویی: صدور کارت برمی گردد به بخش آموزش به عهده داریم آن‌ها در ستاد وزارت خانه پیگیری می‌شود.

سوال: شما به عنوان متولی پیگیری کردید؟

برزویی: ما متولی نیستیم، من مدیر دانشگاه تا لحظه‌ای که فرد فرآیند پایان تحصیلش، کاری که من می‌کند وظیفه ام این است که در پایان آزمون صلاحیت بگیرم و گواهی صلاحیت به او بدهم که توانسته صلاحیت معلمی کسب کند و بعد تحویل وزارت آموزش و پرورش می‌دهم.

سوال: بحث کسر از حقوقشان چطور؟

برزویی: قانون مجلس تعیین کرده است که دانشجو معلمان باید هزینه‌های رفاهی، خدماتی و فرهنگی خودشان را باید از حقوقی که به آن‌ها داده می‌شود پرداخت کرد، این قانونی است که از قدیم اجرا می‌شود.

این کار را مقداری ساماندهی کردیم، قبل‌تر این یک عدد بود، بعد در بازه آن‌هایی که استفاده می‌کنند یا نمی‌کنند عدد‌ها تغییر کرد و در دوره کرونا این عدد‌ها تغییر کرد اخیرا در هیئت امنا به سه بخش تقسیم کردیم.

یک بخش کسانی که از همه مزایا استفاده می‌کنند، همه مزایا ۴۵ درصد حقوقی که می‌گیرد آموزش و پرورش کم می‌کند. 

سه ماه پیش تمام هزینه تمام شده از صندوق رفاه دانشجویی عدد‌ها را گرفتیم، عدد صبحانه، ناهار، شام، خدمات رفاهی در آوردیم و برای نه ماه که این‌ها حضور دارند، شد ۷۶ درصد حقوق یک دانشجو معلم که این اصلا امکان پذیر نیست از یک دانشجو معلم چنین عددی بگیریم.

به جای ۹ ماه تقسیم کنیم به ۱۲ ماه که عدد کم شود و چیزی حول و هوش ۵۶ تا ۵۸ درصد حقوق آن‌ها می‌شد. باز این عدد را آوردیم به ۴۵ درصد.

بعضی وقت‌ها عزیزان می‌گویند تابستان نیستم، اگر می‌خواستیم ۹ ماه حساب کنیم باید چیزی ۷۶ درصد کم کنیم که به ۱۲ ماه تقسیم کردیم و حتی آن عدد همه آن نیست و بقیه اش از سایر مزایا کم می‌کنیم، دانشگاه فرهنگیان تمام از این مسیر پیش بینی شده است برای شان.

سوال: حقوق معلمان را بر چه اساسی تعریف می‌کنید، براساس مقطع تحصیلی یا سابقه؟

برزویی: در وزارت خانه یک معلم بدو استخدام یک عددی دارد و این‌ها براساس آن حساب می‌شود.

سوال: مدل‌های مختلف که به سه بخش و مدل تقسیم کردیم و گلایه‌هایی که راجع به کسر از حقوق پیش آمده است شاید در تعریف ابتدایی مشکل داریم، آن عدد، عدد قابل توجه و مدنظرشان نیست. فکر نمی‌کنید باید اصلاح شود؟

برزویی: قطعا با این موافقم که به ویِژه وقتی که داریم یک کسی را آموزش می‌دهیم نباید یک فردی که دارد آموزش می‌بیند باید از آن محیط آموزشی اش بهترین حس را بگیرد.

من دارم بهترین آموزش و خدمات به او بدهم و او فکرمی کند بخشی از آن، تلاش می‌کنیم هم با مجلس و هم با دولت ساماندهی کنیم و مدل دیگری باشد.

اولا دانشگاه منابع دانشگاه این کسورات متصل نباشد داریم پیگیری می‌کنیم و این نیاز به قانون مجلس دارد.

سوال: باید از طریق وزارت خانه پیگیری شود، اگر بخواهیم معلمان خوب و با انگیزه‌ای داشته باشیم که فرزندان ما بخواهند آموزش دهند و دغدغه هویتی نظام که اسلامی و انقلابی تامین باشد، نیاز به معلمانی داریم که راضی باشند از شرایط شان، در بسیاری از کشور‌ها معلم‌ها حقوق شان از همه قشر‌های دیگر بالاتر است، قاعدتا این پیش نیاز و ضرورت است وباید بیشتر توجه شود؟

برزویی: به ویژه که دوره دانشجو معلمی مدلی طراحی کنیم و امکانی وجود داشته باشد که هیچ کسوراتی از این‌ها نداشته باشیم و عددی که می‌گیرند حس خوب به آن‌ها منتقل شود.

به عنوان یک طرح این را پیگیری می‌کنم و این سیاست کلان است که هم در مجلس و هم دولت و آقای کاظمی اهتمام ویژه‌ای دارند که حل شود و ما سعی کردیم به کمترین حدش برسانیم.

به سه مدل آن‌هایی که مثلا کامل استفاده می‌کنند و آن‌هایی که بخشی استفاده می‌کنند و آن‌هایی که اصلا حضور ندارند به عدد ۱۵ درصد رساندیم.

سوال: جوانی انتخاب رشته کند و شما چطور او را ترغیب و انگیزه می‌دهید که بیاید دانشجو معلم شود، از لحاظ حقوقی و تسهیلاتی آن دغدغه‌ها را نداشته باشند؟

برزویی: انتظارم این است که هیچ وقت معلم را به حقوق.

سوال: همه عشق آموزش دارند و معیشت زندگی را نمی‌شود کتمان کرد؟

برزویی: بسیاری از این‌ها که آمدند وارد این مقوله شدند به معنی واقعی عاشق هستند و شاید آن‌هایی که اولش این گونه نبودند بعد از چند ترم که این‌ها می‌بینم خیلی‌ها صحبت کردم، این که چه انگیزه‌هایی، انگیزه‌ها فقط مادی نیست.

این که ما ضمانت شغلی داریم و محور اصلی و هفتاد و هشتاد درصد افراد واقعا این است و خیلی‌ها باور دارند و این شغل را مقدس می‌دانند و روی انسان‌ها اثر می‌گذارند.

سوال: معلم به عنوان یک فرد در قبال خانواده خودش مسئول است و باید شرایط بایسته‌ای داشته باشد؟

برزویی: همه مان یک حرف داریم و اصلا شکی نیست.

سوال:، چون عشق دارد به این کار.

برزویی: بحث ضمانت شغلی است و خدمت سربازی و انگیزه‌های متفاوتی هست و این که باید حل کنیم، باید حل کنیم، ما بگوییم معلمی، چه معلم‌هایی که سال‌های قبل حقوق‌های بسیار پایین داشتند و با عشق کار می‌کردند و معلمان امروز هم همین هستند.

سوال: اگر همین الان آقای وزیر یا رئیس جمهور امکان به شما بدهند یکی از موانع دانشگاه فرهنگیان را برطرف کنید که دانشجو‌ها تمایل بیشتری برای حضور در این دانشگاه داشته باشند یک مورد می‌توانید که رفع مانع شود، چه موردی خواهد بود؟

برزویی: من دانشگاهی در شان این‌ها می‌سازم.

سوال: فقط از لحاظ زیرساختی اولویت تان است؟

برزویی: دانشگاه در شان شان، ساختمان، زیرساخت، معلم، امکانات، شیوه آموزش، مسائل آموزش و اتفاقا برای من بحث مالی، چون پرداختن به بحث مالی، شان معلم را می‌آورم پایین، معلم این را داشته باشد، آن‌ها را به دست می‌آورد.

امروز آقای رئیس جمهوری به من بگوید من می‌گویم دانشگاه در تراز نخبگانی که به این دانشگاه می‌آورم، بعضی از ظرفیت‌ها مثل پزشکی نخبه‌ترین‌ها می‌آیند، سال گذشته از هزار نفر اول علوم انسانی سیصد هزار نفر کشوری، ۳۵۰ هزار نفر آمدند پیش من، برای نخبه‌ها حتما پول مهم است ولی اولویت اول نیست، یک دانشگاه با همه ابزار‌ها تا بتوانم معلمی تربیت کنم که آن چیزی که شما می‌خواهید شود.

سوال: می‌تواند ترغیب کند برای حضور جوان‌ها بستر و امکانات دانشگاه فرهنگیان است؟

برزویی: ۸۰ درصد از دانشجو‌ها بحث کسورات عنوان نمی‌کنند و از من چیز‌های دیگری می‌خواهند، می‌گویند کتابخانه خوب و معلم و زیرساخت‌های خوب و منابع درسی روزآمد کن، نظام معماری برنامه درسی را روزآمد کن که ۸۰ درصد خواسته‌های شان این است که باید بپردازم.

سوال: بیشتر مخاطبین که از معلمین هستند که برنامه را نمی‌بینند و راجع به حاشیه‌هایی که اخیرا و راجع به ارزشیابی‌ها و پذیرش‌ها دغدغه‌هایی مطرح می‌شد در فضای رسانه‌ای، توضیح کلی راجع به آن بدهید که چه مسائلی بود و چه تدبیری شد؟

برزویی: همان جور که گفتم قبولی در دانشگاه فرهنگیان سه تا نمره است، فردی که در می‌آید در آزمون اول ما شرکت می‌کند او سه برابر معرفی می‌شود و آن‌ها می‌آیند پیش ما و در کانون‌های ارزیابی، بعد هم همه جمع بندی می‌شود، دانشگاه کسی را رد یا قبول نمی‌کند، یک سری نمره جمع کرده و تحویل سازمان سنجش می‌دهد.

قبل از آن شغل معلمی باید افراد و انتخاب‌های ویژه‌ای باشند، آدم‌هایی باشند که یک سری صلاحیت دارند، یک فردی می‌آید مثال می‌گویم می‌خواهد رشته تربیت بدنی را برود، ۲۰۰ کیلو وزنش است، مثال می‌گویم، ممکن است برای شغل دیگری خوب باشد ولی برای تربیت بدنی خوب نیست، یک فردی هست نابیناست، در کنکور خیلی خوب است، قطعا برای یک رشته خاص ما خوب باشد، فرض کنید رشته ریاضی من را زده است، مدرسه‌های عادی من نتواند، رشته‌های من شغل محل است، یک شغل را برای شهر فلان انتخاب کردم، یک عده‌ای کنار می‌روند و یک عده‌ای ممکن است در صلاحیت‌های عمومی کنار بروند، صلاحیت‌های عمومی با دقت انجام شده است یا با دقت انجام نشده است.

سوال: شاید سلیقه‌ای انجام شده است؟

برزویی: این ممکن است این روز‌ها بحثش است، بعضی وقت‌ها خیلی‌ها ابهام دارند، فکر نمی‌کنند در سه برابر مصاحبه رد شد.

سوال: شاید ایراد همین است، شما فرد را اول می‌گویید شما پذیرفته شدید، اما در سه برابر ظرفیت، در نتیجه می‌گوید ابهامات می‌ماند و آزرده خاطری شکل می‌گیرد.

برزویی: قدری باز می‌کنم شاید روشن‌تر شود، نمرات ما ۱۵ درصد این نمره ارزیابی‌هایی است که درواقع صلاحیت‌های معلمی است، ۱۰ درصد نمرات گزینش است که می‌شود ۲۵ درصد.

۲۵ درصد کنکور است، ۵۰ درصد هم معدل است که کنار هم قرارمی گیرد و رتبه‌ای ایجاد می‌شود، بالاترین فرد که کد رشته سه نفر برایش معرفی شده است، نفر اول قبول می‌شود، مقایسه می‌کنند می‌گویند من نمره ام همین بود یا بالاتر از آن بود، اما نمی‌داند که یک کد رشته محل من با تراز یازده هزار قبول می‌شود، یک کدرشته با تراز هفت هزار قبول می‌شود، اما ۹ هزار تراز در آن کد رشته قبول نمی‌شود، ولی ایشان آن جا را قبول نکرده بوده است که با آن مقایسه می‌کند.

سوال: قبل از برگزاری آزمون توضیح می‌دهید؟

برزویی: دقیق در دفترچه هاست و مطالعات انجام نمی‌شود.

سوال: خیلی وقت‌ها به خود ما هم پیام می‌دهند و می‌گویند صدای ما باشید و صدای ما به گوش آقای وزیر برسانید که من کتبی ام این عدد شده است ولی من را نپذیرفتند و فرد کمتر از من نمره داشته است پذیرفته شده است، بخش‌های دیگری که امتیاز برای پذیرش می‌شود در نظر نمی‌گیرند. نمی‌شود راهکار دیگری تعریف شود تا از حاشیه‌ها کم شود؟

برزویی: این راهکاری است که ماه‌ها فکر شد در شورا و آقای کاظمی یک کارگروهی گذاشتند که فکر کنید و برای آزمون و یک کارگروهی روی آزمون فکر می‌کند که آیا این آزمون می‌تواند مدل بهتری باشد، فکر می‌کنیم حتی آقای خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و ایشان گفتند هر موقع که بیاورید یک حرف معقولی، یک طرح معقولی باشد حتما مصوبات شورای عالی بعد از شش ماه قابل اصلاح است.

سوال: اگر شما درآزمون دانشگاه فرهنگیان و بحث جذب پذیرفته شدید سه برابر ظرفیت به معنای پذیرش شما نیست و باید تمام معیار‌ها کنار هم قرار گیرد که هر کس با کمترین حاشیه و مشکل انجام شود و با روش‌های جدید جذبی کسانی که علاقه دارند به کسوت خوب و عزیز معلمی بتوانند به هدف خودشان برسند. راجع به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سند در ماموریت جدید دانشگاه معلمان برای رسیدن معلمان فهیم آموزش و تربیت و پژوهش محوری از حوزه‌های معلمی تعریف شد در حوزه پژوهش چه کردید؟

برزویی: ما یک سری پارامتر‌ها و یک سری موضوع‌ها جریان دانشگاه را می‌سازد، آئین نامه ارتقا آیتم‌هایی که می‌گذارند جریان هیئت علمی و جریان آموزش و جریان پژوهش به آن می‌برد و یکی از کار‌هایی که در حوزه پژوهش مصوبه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم که دانشگاه فرهنگیان آئین نامه ارتقای اختصاصی داشته باشد که یک تیم روی آن کار می‌کند و فاز اول را در آوردیم و آماده می‌شود تا یک ماه دیگر که اولین ارائه را در وزارت خانه داشته باشیم و با این آئین نامه ارتقا که در دانشگاه‌ها محوریت پژوهش است.

اینجا آموزش، پژوهش، تربیت، فرهنگ و باید استادمان چند ساعته باشد، قطعا پژوهش در دلش شکل دارد و می‌رود جلو، اما فقط باپژوهش نیست، وقتی آئین نامه ارتقای به آموزش، به شاگرد محوری، به پرورش خاص و به تربیت اهمیت دهد، استاد من در کنار فعالیت‌های پژوهشی تخصصی خودش می‌آید فعالیت‌های پژوهشی حوزه تربیتی، مثلا در ریاضی می‌آید در آموزش ریاضی چگونه تکنولوژی‌های جدید و این آئین نامه همه را می‌برد به آن سمت و دومی بحث تربیت معلم و نظام ایده‌ها و آن را آوردیم برای تعلیم و تربیت درست کردیم یعنی گرند‌ها پروژه‌ها وپژوهش‌هایی را حمایت می‌کنم که در حوزه تحقیقات تعلیم و تربیت باشد.

پژوهش را به فاز سوم بردم، من موظفم نظام کلان دانشگاه فرهنگیان مغز متفکر آموزش و پرورش است و شروع کردم حوزه‌هایی که نظام پرورش و آموزش کشور را حل کند و اساتید به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

سوال: بحث زیرساخت‌ها و حقوق معلمان و جزو دغدغه‌های اصلی خود شماست و می‌پذیرید این کمبود صحبت نمی‌کنم، چند مدل هیئت علمی دارید که گلایه‌هایی را انتقال داده است، نمی‌خواهید این‌ها را یکسان کنید و یکپارچه کنید؟

برزویی: ما در فقط دو هفته گذشته کمیسیون آموزش رفتیم، کمیسیون اصل ۹۰ رفتیم و کمیسیون فرهنگی که جا دارد تشکر کنم از این‌ها، بسیار تصمیمات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه آن‌ها، که بسیار خوشبین هستم که این مسیر با سرعت خیلی زیادی اتفاق خواهد افتاد.

برگردیم به دانشگاه کاملا درست گفتید، این مسیر، مسیر‌های چند گانه کلا بسته شده است، در دانشگاه هیئت مرکزی جذب داریم، یک مدل هیئت علمی خواهیم داشت، امسال هفتصد هیئت علمی جدید گرفتم، امسال من هفتصد هیئت علمی با استاندارد‌های مورد نیاز گرفتیم، هیئت‌های علمی از قبل که مشکلاتی دارند، حقوق هیئت علمی می‌دهد و بازنشستگی اش از او کم می‌شود ولی اگر امروز بازنشسته شود با حقوق کارمندی، جلساتی با آقای صراف و کاظمی داشتیم که قول‌های خوبی دادند.

وی با آن چشم اندازی که چند سال دیگر یک هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت؟

برزویی: تا دو سال دیگر حداکثر تا دو سال دیگر، ما ۴ هزار هیئت علمی داریم.

برزویی در پاسخ به سوال «یک پیام داده بودند تا دو سال آینده ما یک مدل هیئت علمی ان شاء الله در دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت. تقریبا تمام آن چیز‌هایی که جزو دغدغه‌ها بود مطرح کردم ولی الان بسیاری از اساتید و معلمان گلایه میکنند که برخی از دغدغه‌ها مطرح نشد، گفت: من به همه همکاران خودم به دانشجو معلمانم و به تمام مجموعه خانواده بزرگ آموزش و پرورش تمام تلاش این تیم و تلاش وزیر این است که یک تمام مشکلات را برطرف کنیم که این یک رویکرد است که تمام مسائل این دوستان را حل کنیم ولی این است که بتوانیم بهترین و نخبه‌ترین معلم و جایگاه معلم را به بالاترین حد ممکن ببریم.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *