Wp Header Logo 246.png

همایون در جمع استادان دانشگاه آزاد تشریح کرد؛

ویژگی‌های تحول‌آفرین دانشکدگان علوم انسانی  «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» در آستانه راه‌اندازی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح مهارت‌محوری و ویژگی‌های تحول‌آفرین دانشکدگان علوم انسانی، عنوان کرد: «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار آنا، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با استادان دانشگاه ازاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: به‌عنوان یک ناظر با یک پدیده بسیار جالب مواجه شدم و آن اینکه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه کسانی که از دیگر مؤسسات علمی و دانشگاه‌ها یه این دانشگاه وارد می‌شوند متوجه بزرگ و استثنایی بودن دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شوند.

همایون عنوان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی، کار کردن ذیل یک فرماندهی و تنوع رشته‌های مختلف ازجمله رشته‌های پزشکی، فنی مهندسی، هنر، علوم انسانی و سایر رشته‌ها و در گستره کشوری یک پدیده استثنایی و منحصر به فرد است.

وی با اشاره به جزئیات طرح نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح درراستای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی با محور توسعه علوم انسانی و اسلامی که در این دانشگاه درحال اجراست، ادامه داد: تحول قابل توجهی که در این دوره در دانشگاه آزاد در حال وقوع است به «نظام نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» مشهور شده است.

همایون افزود: نظام دانشی در دانشگاه آزاد تاکنون منحصر به سطح واحد‌هایی بود که دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کردند و این نظام دانشی به معنی گروه‌ها و دانشکده‌ها تا سطح ستاد بالا نمی‌آمدند و در ستاد درباره رشته‌ها، مدیریت و برنامه‌ریزی آنها تصمیم‌گیری می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» رشته‌های علوم انسانی و هنر کنار سایر رشته‌های دیگر حوزه‌ها احصاء و دسته‌بندی شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: براساس عنوان‌گذاری‌هایی که در دانشگاه آزاد شکل گرفته و تثبیت شده در واحدها، گروه‌ها و دانشکده‌هایی را خواهیم داشت و براین اساس این عناوین در ستاد، گروه‌های کشوری و دانشکدگان شکل می‌گیرد، البته یک مرحله میانی در استان‌ها با عنوان شورا‌های استان‌ها برای گروه‌های دانشی شکل می‌گیرد و نقش میانی را خواهند داشت.

همایون اضافه کرد: در یک نگاه کلی در این طرح از سطح عالی ستاد تا سطح اجرایی واحد‌ها یک نظام دانشی خواهیم داشت و همه باهم دیده می‌شود، به‌عنوان مثال اگر می‌گوییم گروه مدیریت، یعنی هرسه بخش، ستاد، استان و واحد را دربرمی‌گیرد و این سه بخش در آن دیده می‌شود.

وی درباره جهت‌گیری گروه‌ها نیز گفت: جهت‌گیری کلی گروه‌ها به سمت الگوی سه مرحله‌ای باقی مانده از الگوی پنج مرحله‌ای‌ تمدن نوین اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی مرحله دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در حوزه معاونت علوم انسانی و هنر به‌ازای این سه عنوان، دانشکدگان ایجاد کردیم که هرکدام از این مجموعه‌ها ۶ گروه کشوری را پوشش داده و توسعه را تعیین می‌کند.

همایون درباره ارزیابی و تغییر برخی ایده‌ها در اجرای طرح «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» مطرح کرد: در حال حاضر در آستانه راه‌اندازی این طرح هستیم و در این نظام‌نامه ارزیابی‌های صورت گرفته برای اجرایی شدن به استان می‌رود، از سویی رشته‌ها، جمعیت دانشجویی و استادی را می‌بینیم که براساس آن دانشکده‌ها را اختصاص می‌دهیم و بعد از آن وارد دوره ارزیابی می‌شویم.

ایجاد اندیشکده‌های میان‌رشته‌ای درراستای اهداف دانشکدگان

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سطح پژوهشی ذیل دانشکدگان، امکان ایجاد واحد‌هایی به نام اندیشکده با همین شکل‌های میان‌رشته‌ای را برای اهداف دانشکده و دانشکدگان فراهم کرده‌ایم، یعنی در یک دوره زمانی دانشگاه آزاد از منظر حوزه‌های آموزشی و پژوهشی پوست‌اندازی کرده و رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای به دانشگاه اضافه می‌شود و به‌تدریج با حفظ استقرار در پایه‌های نظام‌های دانشی قدیم، نظام‌های دانشی جدید را توسعه خواهد داد، این اتفاقی است که در نظام دانشی ما می‌افتد.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *