Wp Header Logo 262.png

جوان آنلاین: از امروز و برای بار دیگر رتبه‌بندی معلمان آغاز می‌شود، این رتبه‌بندی برای نواستخدامی‌هاست؛ البته آن‌هایی که در رتبه‌بندی گذشته فاقد رتبه شده بودند نیز می‌توانند مدارکشان را در سامانه بارگذاری کنند تا رتبه بگیرند. 

زمانی که فاز اول طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شد، مسئولان هیچ پیش‌زمینه‌ای برایش نداشتند، یعنی پرواضح بود که این کار ایراداتی خواهد داشت. ایراداتی که موجب گلایه و بی‌انگیزه شدن معلمان هم شد. امسال، اما دیگر قابل‌قبول نیست که اجرای طرح رتبه‌بندی ایرادات قبل را داشته باشد، چراکه سال‌های گذشته آقایان مسئول درست و خطا را فهمیدند. به همین دلیل امسال، یا نباید اشتباهی وجود داشته‌باشد یا باید این اشتباهات به حداقل برسد. در غیر این صورت اینگونه برداشت می‌شود که این طرح تنها یک طرح برای سرگرم کردن معلمان است و بس!

رتبه‌بندی معلمان جدیدالاستخدام و فاقد رتبه

روز گذشته علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان جدید‌الاستخدام گفت: «این افراد ابتدا باید دوره‌های آموزش پودمانی را در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و دوره‌های بدو خدمت را بگذرانند؛ همزمان ارزیابی آن‌ها نیز انجام می‌شود و به آن‌ها رتبه تعلق می‌گیرد.»

او با بیان اینکه فرصت دوباره به آن دسته از معلمانی که فاقد رتبه شده‌اند نیز داده شده‌است، اظهار داشت: «این افراد نیز می‌توانند اسناد خود را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کنند تا رتبه بگیرند.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در قانون رتبه‌بندی احراز رتبه و تعلق رتبه فقط به گروه معلمان یعنی آموزگار، دبیر، هنرآموز، مشاور، مربی امور تربیتی تعلق می‌گیرد، یعنی گروهی که رسته آن‌ها آموزشی فرهنگی است.»
بر اساس بخشنامه صادره، وزارت آموزش و پرورش فرصتی دیگر را برای رتبه‌بندی معلمان فاقد رتبه در نظر گرفته تا ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از معلمان فاقد رتبه به جریان بیفتد که طبق آن معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. 

فرصتی که می‌تواند تهدید باشد!

رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و معلمان در رتبه‌های مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم گروه‌بندی شدند. معلمان متناسب با رتبه کسب‌شده، از افزایش حقوق بهره‌مند شدند. به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، با اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی، حداقل ۲۶ درصد به حقوق هر معلم مشمول اضافه شد و حدود ۸۶۰ هزار معلم نیز تحت پوشش این رتبه‌بندی قرار گرفتند. 

هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش کشور و حمایت بیشتر از معلمانی است که در کار تدریس خود به دنبال ارتقا و کیفیت هستند، اما اکنون عمده هدف این قانون به بهبود وضعیت معیشت معلمان خلاصه شده‌است و هدف اصلی، یعنی افزایش کیفیت آموزش و پرورش از طریق حمایت از معلمان توانمند و خلاق‌تر، در حاشیه قرار گرفته است. 

حالا وزارت آموزش و پرورش فرصتی را برای رتبه‌بندی معلمان فاقد رتبه و معلمان جدیدالاستخدام، فراهم کرده‌است، اما معلمان نگرانند مبادا تجربه تلخ سال‌های گذشته برای آن‌ها تکرار شود و این فرصت را یک تهدید می‌دانند! علی حسنوند، دبیر آموزش و پرورش در این رابطه می‌گوید: «فلسفه رتبه‌بندی برای آن بود که معلمان توانمند شناخته شوند و معلمانی که از کاردانی کمتری برخوردار هستند با توانمند‌سازی خود گام‌های مؤثری را برای کیفیت‌بخشی به کلاس‌های درسی انجام دهند، اما شیوه داوری رتبه‌بندی‌ها به شکلی نبود که معلمان توانمند شناخته شوند و همین عامل به پاشنه آشیل این طرح بدل شد.»

او ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین خصلت یک معلم کلاس‌داری و شیوه انتقال مفاهیم اوست که جایگاه بارزی در شیوه داوری طرح رتبه‌بندی معلمان نداشت. به عقیده من، باید بخش مهمی از شیوه داوری رتبه‌بندی در کلاس‌های درسی انجام شود تا معلمان توانمند به درستی شناخته شوند و امتیاز بگیرند.»

هنوز از یاد‌ها نرفته است که با اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی، عمده معلمان با هزار امید و آرزو مدارکشان را در سامانه بارگذاری کردند، اما نتیجه این کار آنطور که باید نشد. بدون شک اگر این بار شرایط رتبه‌بندی بهتر نشود، آن‌ها انگیزه‌شان را از دست می‌دهند و این یک زنگ خطر جدی است که مسئولان باید بدان توجه داشته باشند، مسئولانی که باید همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت معلمان و همچنین نظام تعلیم و تربیت کشور به کار گیرند.

source

rastannameh.ir

توسط rastannameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *