جوان آنلاین: مشخص نیست چه کسی نمیخواهد کار پیش برود. کار، گروهی است؛ یعنی اگر یک ارگان به بهترین نحو هم عمل کند، نتیجه حاصل نمیشود، وقتی دیگران جای انجام وظیفه خود، ون تاکسیها را مدام از این ارگان به ارگان دیگر پاس میدهند. بله کارشان متر کردن خیابانهاست، اما برای جابهجایی مسافر نه، آنکه امروز مقابل وزارت کشور دنبال حق و حقوق خود باشند و فردا مقابل شهرداری و دست آخر هم به سازمان تاکسیرانی پاسکاری شوند. آخرین جایی که گویی بد هم کار نکرده، اما کارش به تنهایی نتیجهای نداد، وقتی شهرداری و دولت پای کار نبودند، اگر هم بودند آنطور که باید نبودند.
زیادهخواه نیستند؛ خواسته آنها سلامت جامعه را هم به دنبال دارد. ونتاکسی نو یعنی آلودگی کمتر، یعنی قطعات مصرفی کمتر، که سود همه این موارد مستقیم به جیب دولت میرود، دولتی که اگر کارش را به موقع انجام دهد، نیازی نیست بابت قطعات فرسوده هزینه کند یا کاسه چه کنم چه کنم بابت آلودگی هوا دست بگیرد. البته که شهرداری هم یک گوشه کار است، وجود وسایل نقلیه عمومی مثل ونتاکسیها در سطح شهر باعث میشود مردم کمتر به سمت اتومبیلهای شخصی بروند و این کاهش بار ترافیکی در خیابانها را به دنبال دارد. ترافیک که کمتر باشد، دردسر و تصادف هم کمتر خواهد بود. مگر آنکه اینبار ترافیکی هم برای برخی سود مالی به دنبال داشتهباشد که در آن صورت طبیعی است خیلی به دنبال حل و فصلش نباشند.
گاهی مشخص است در برخی شهرها مشکل از کجای کار است. برای نمونه در ملایر و همدان، عدم همکاری شهرداری گرهاندازی کردهاست، اما در تهران، شهرداری سهم خود را پرداخت کرده، با وجود این، نتیجه کار برای هر سه شهر یکی است؛ یعنی نه همدان و ملایری که شهرداریهایشان سهم خود را ندادند، ون تاکسی دارند و نه تهرانی که سهم خود را پرداخت کردهاست. پس داستان نمیتواند تنها گیر عدم همکاری شهرداری باشد و کار از جای دیگر هم لنگ میزند.
کارد به استخوانشان رسیده یک روز مقابل شهرداری تجمع میکنند و روز دیگر ونهایشان را مقابل وزارت کشور خاموش میکنند و دست آخر دست از پا درازتر راه تاکسیرانی را پیش میگیرند. هر چند که در هیچ مورد پاسخی نمیشنوند که قانعکننده یا حتی امیدوارکننده باشد. هر کس حرف خودش را میزند و توپ را به زمین دیگری میاندازد؛ و این داستان ۱۰ سال است که ادامه دارد، یعنی اگر یکی از این رانندهها سال نخستی که وعده شنیده بود، فرزندش به دنیا آمدهبود، الان کودکی ۱۰ ساله داشت. کودکی که بعید نیست به جوانی و نوجوانی برسد، اما ونتاکسی پدرش همچنان مقابل ارگانهای مختلف برای رسیدن به حق و حقوقش متوقف باشد. بدون اینکه کسی به این مهم بیندیشد که رانندههای عاصی از ونتاکسیها قراضه طی این سالها چطور شکم زن و بچه خود را سیر کردهاند.
درددل رانندگان ونتاکسی
رانندگان ونتاکسی که روزانه در جریان داستان زندگی مسافران خود قرار میگیرند و حرفها و درددل آنها را میشنوند، حالا خودشان داستان هزار و یک شب دارند و میخواهند آن را به گوش همه برسانند. صبح دیروز تعدادی از آنها از سراسر کشور با هدف جلب حمایت دولت از طرح جایگزینی ونهای فرسوده با نو در برابر وزارت کشور تجمع کردند. این رانندگان نه فقط از تهران، بلکه از شهرهای مختلفی، چون همدان، اسلامشهر و ملایر آمدند تا مطالباتشان را به گوش مسئولان وزارت کشور برسانند.
ونتاکسیها پشت سرهم در خیابان فاطمی قرار گرفتند، اعتراضی کاملاً مسالمتآمیز و به دور از هرگونه هیجان. چشم چشم میکنند تا شاید یکی از مسئولان وزارت کشور بیاید و پای درددلشان بنشیند، اما هیچ کس نمیآید! یکی از رانندگان حاضر در این تجمع به خبرنگار «جوان» میگوید: «میخواهی درددل ما را در روزنامه بنویسی؟ خواهش میکنم بدون سانسور همه چیز را بنویس! اینکه خسته شدیم و جانمان به لبمان رسیده، اینکه دیگر تحمل شنیدن وعدههای دروغ مسئولان را نداریم، ما فقط حق قانونی خودمان را میخواهیم، نه کمتر و نه بیشتر! واقعاً اجرای قانون برای مسئولان اینقدر سخت است؟»
یکی دیگر از رانندگان که حدود ۵۰ سال سن دارد هم نزدیک میآید و میگوید: «این ونها که میبینید سال ۱۳۸۶ در دولت آقای احمدینژاد تحویل ما داده شد، به مبلغ ۱۶ میلیون تومان! که ۱۰ میلیون تومانش تسهیلات بود. طبق قانون، باید این ونها بعد از هفت سال با ون نو تعویض میشد، بعداً گفتند ۱۰ سال و حالا با وجود اینکه ۱۷ سال از عمر این وسایل نقلیه میگذرد، باز هم نوسازی انجام نشدهاست.»
در کسری از ثانیه جمعیت زیادی از رانندگان ون تاکسی دورمان حلقه میزنند و چند نفرشان منتظرند که نوبت به صحبت کردن آنها برسد. یکی از این رانندگان ونتاکسی در تهران میگوید: «مشکل ونهایمان، تأمین قطعات است که پیدا نمیشود، اگر هم باشد هر کسی هر قیمتی که بخواهد روی آن میگذارد. مگر ما چقدر درآمد داریم؟ وقتی به شهرداری میرویم جواب درستی به ما نمیدهند. سازمان تاکسیرانی هم گفته بود تعاونی تشکیل دهید تا بتوانیم کاری انجام دهیم، حالا یکسال از تشکیل تعاونی میگذرد، اما هیچ کاری برایمان انجام ندادهاند.»
میپرسم تا امروز چه کارهایی گفتند برایتان انجام میدهند و چه کاری انجام دادند؟ یکی از آنها که انگار داغ دلش تازه شدهاست، میگوید: «وعده الکی زیاد دادند، وعدههایی که دلمان را خوش میکرد، اما هیچ کدامشان محقق نشد. با زور ونتاکسیهای فرسوده را اینطرف و آنطرف میبریم به امید اینکه یکی از حرفهای مسئولان عملی شود، اما دریغ!»
دستشان به جایی بند نیست، ونهایشان نهتنها برای سلامت شهر داستانساز شده که برای خودشان هم هیچ هزینهای نمیتواند برای آنها بکنند، چراکه آفتابه خرج لحیم است. دست روی دست هم نمیتوانند بگذارند، چراکه وسیله زیر پایشان، منبع درآمدزایی آنهاست و هر یک روزی که بخوابد، سفرهشان خالی میماند، اما چاره چیست وقتی حتی اگر ناچار به انجام تعمیرات باشند هم وسیلهای پیدا نمیشود.
ون نو به کرج و قرچک رسید به تهران و همدان نه!
برخی از رانندگان ونتاکسی تهران و همدان، شهرداریها را مقصر به نتیجه نرسیدن کارها میدانند. آنها میگوید با پیگیریهای خوب شهرداری کرج، برخی از رانندگان این کلانشهر توانستهاند ونتاکسی نو بگیرند. یکی از آنها میگوید: «شهرداری کرج تعدادی ون تاکسی را به رانندگان واگذار کرده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان پول گرفته و حدود ۷۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات داده، تسهیلاتی که اقساط آن ماهی ۱۰ میلیون تومان است و راننده از عهده پرداخت آن برمیآید. کرج که یک کلانشهر کوچک است و ونتاکسی واگذار کرده، اما چرا در تهران این کار انجام نشده؟!»
مالک یکی از ونتاکسیهای فرسوده به یکی نبودن حرف و عمل برخی از مدیران شهری اشاره میکند و میگوید: «مگر نمیگویند تهران ترافیک است و میخواهند گره ترافیک را باز کنند؟ ونتاکسی نقش مهمی در این رابطه دارد. هر یک ونتاکسی معادل سه تاکسی مسافر جابهجا میکند و تأثیر زیادی در کاهش حجم ترافیک دارد، پس چرا به حرفهایی که میزنند، عمل نمیکنند؟!»
آنها سؤالات به حقی میپرسند، اینکه چطور قرار است با فکر مشغول و اعصابی خرد شده از نبود پاسخگویی از سوی مسئول خیابانهای شهر را پشت سر بگذارند و مردم را به سلامت به مقصد برسانند، اما مگر پاسخ به حقی هم برای این سؤالات وجود دارد؟!
وعدههای جدید
برخی از رانندگان ونتاکسی به داخل ساختمان وزارت کشور رفتند، به آنها گفته شد تا در سالن اجتماعات منتظر بمانند تا مسئولان مربوطه در این رابطه پاسخگوی سؤالاتشان باشند، اما گفته شد که حضور خبرنگار در این جلسه ممنوع است. سه نماینده از تهران و یک نماینده از ملایر و همدان انتخاب شد تا آنها مطالبات را پیگیری کنند. یکی از اعضای حاضر در این جلسه به «جوان» میگوید: «آقای ضامنی و آقای باباییزاده که مسئولان شهرداری و دهیاری وزارت کشور هستند، به جلسه آمدند و صحبت کردند. آنها گفتند پول ۲۵۲ دستگاه واریز شده و به شهرداری تهران تحویل داده شدهاست، بنابراین باید تحویل این ونتاکسیها از شهرداری پیگیری شود. آنها وعده دادند که برای هفته آینده جلسهای میگذارند و با رایزنی دستگاه بالادستی، مشکلات را حل میکنند.»
این اولینبار نیست که وعده حل مشکلات داده میشود، با این حال رانندگان ونتاکسی امید دارند در هفته آینده مشکلاتشان حل شود و به زودی ونتاکسیهای نو را تحویل بگیرند.
بودجه خوبی درنظر گرفتیم، انتظار داریم
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در رابطه با تجمع روز گذشته ونتاکسیداران به «جوان» میگوید: «با توجه به مصوبات دولت و عمری که برای فرسودگی وسایل نقلیه عمومی گذاشته شده، به محض اینکه ونتاکسیها به عمر فرسودگی برسد، باید شهرداری تهران به عنوان نهاد متولی حمل و نقل عمومی، تسهیلات لازم را برای نوسازی آنها فراهم کند. بخشی از این تسهیلات هماهنگی با خودروساز است و بخشی از آن تسهیلات مالی است؛ برای آنکه امکان خرید این تاکسیها چه سواری و چه ون که امروز قیمت آنها برای راننده ونتاکسی نگرانکننده است، فراهم شود.»
او ادامه میدهد: «حدود ۱۷ سال از عمر ونتاکسیها میگذرد و سن فرسودگی را رد کردهاند و رانندگان ون تاکسی این حق را دارند تا مصوبات برایشان اجرایی شود و خودروی آنها جایگزین شود تا مالکان آن بتوانند به کسب و کار و زندگی خود در همین چارچوب که در حال خدماتدهی به مردم هستند، ادامه دهند.»
تشکری هاشمی اظهار میدارد: «اولویت اول و اصلی، اسقاط ونهای فرسوده و جایگزین کردن آن با ونهایی است که از طریق وزارت کشور توسط شهرداری تهران خریداری شده، یعنی ۲۵۲ عدد ونتاکسی که به تازگی آن را از شهردار تهران مطالبه کردیم و شهرداری تهران با سازماندهی و از طریقه نمایندگانی که از طرف سازمان تاکسیرانی فعالیت را مسجل میکنند، اولویتبندی رانندگان انجام شود تا ونها در اختیار رانندگان قرار گیرد، البته این تعداد، به هیچ عنوان جوابگوی نیاز همه مالکان ونتاکسی نیست، اما در هر حال یک گام رو به جلوست، در قدم بعدی نیز باید طی مذاکره و هماهنگی با خودروسازان، امکان نوسازی سایر ونتاکسیها نیز فراهم شود.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اظهار میدارد: «بودجه خوبی را در شورای شهر برای سازمان تاکسیرانی و در جهت کمک به نوسازی درنظر گرفتیم که امکان اعطای تسهیلات ارزانقیمت را برای شهرداری تهران فراهم میکند، بنابراین از شهرداری انتظار داریم که ۲۵۲ ون به رانندگان تحویل شود و شهرداری باین کار را هر چه زودتر به ثمر برساند.»
source