تویوتا همیشه مجموعهای از بهترین محصولات با منحصربهفردترین انجینها را ساخته است و علاقمندان خاص خود را دارد. اما در این بین پیشرانههایی نیز وجود دارند که ممکن است اطلاعات زیادی از آنها منتشر نشده باشند و یا نامی از آنها نشنیده باشید. 3S-GTE یکی از این پیشرانهها است که احتمالا چیزی از آن ندانید، این پیشرانه یکی از موتورهای مسابقهای تویوتا محسوب میشود و توان بالایی دارد.
3S-GTE در سال ۱۹۸۶ با مدل Celica GT-Four (یا All-Trac Turbo) معرفی و بعدها در مدل MR2 Turbo و در نسخه ژاپنی Caldina نیز مشاهده شد. این موتور از سری موتورهای “S” تویوتا است که در دهه ۱۹۷۰ برای دستیابی به اهداف خاصتری طراحی شد. نسل جدید 16-سوپاپ 3S-GE در مدل کمیاب ژاپنی بازار یعنی Camry در سال ۱۹۸۴ معرفی شد و میتواند ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور داشته باشد.
در همان سالی که 3S-GE معرفی شد، تویوتا به توسعه خودرویی به نام ۲۲۲D اقدام کرد و سپس صمیم گرفت تا برای رقابت با Celica GT-Four فعالیت کند. تویوتا در دهه میانی ۱۹۸۰ روی یک نسخه توربو شارژر شده از 3S-GE کار کرده بود. در همین زمان، روی یک موتور مسابقه 3S که 503E نامیده شده، کار میکرد. 503E به یک موتور 2.1 لیتر مجهز شده که میتواند بیش از 700 اسب بخار قدرت تولید کند.
اولین مدل Celica GT-Four که با موتور 3S-GTE ساخته شد، ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. سپس در سال بعد، 503E در خودروی مسابقهای تویوتا مدل ۸۷C به کار رفت و بیش از 600 اسب بخار تولید میکرد. با این وجود گاهی وقتها مشکلاتی در سیلندر وجود داشت و باعث مشکلاتی میشد.
به هر حال، پیشرانههای 3S-GTE و 503E موتورهای بزرگ و توانمندی هستند و در محصولات زیادی به کار رفتند. برای همین است که این نوع از پیشرانهها طرفداران بسیاری دارند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
source